De tweede generatie van de Volvo S80 is alweer 5 jaar onder ons en moederbedrijf Geely beraamt zich op een hoger gepositioneerde limousine als opvolger. Dat blijkt uit de eerste concept car die onder supervisie van de Chinezen werd ontwikkeld: de Concept Universe. De toekomst zal uitwijzen of Volvo met zo’n nieuw slagschip de wereld zal veroveren. Terug naar het huidige model, dat nog even mee moet. Kleine optische aanpassingen, maar vooral de krachtigere en zuinigere D5 dieselmotor en een multimediale interieurupdate moeten de S80 door de herfst van zijn levenscyclus slepen.

De Volvo S80 heeft het niet makkelijk in de hogere middenklasse, want de ‘Duitse Drie’ (de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse) zijn nog relatief jong en ook outsiders als de Jaguar XF en de Infiniti M zijn jonger dan deze Zweed. Dat maakt de S80 tot nestor van zijn klasse en dat begin je te zien, ook al blijft het een tijdloos model. De retouches - van een facelift is eigenlijk geen sprake - veranderen daar weinig aan. De opnieuw getekende voorbumper, andere knipperlichten in de spiegels en het grotere embleem in de grille zijn de opvallendste wijzigingen. De wielen onder deze testdemo zijn eveneens een noviteit, maar dan heb je het spannendste exterieurnieuws wel zo’n beetje gehad. Gebleven is een fraai gestroomlijnde sedanvorm, met een coupéachtige raamlijn die aan de eerste generatie S60 doet denken. Toch overheerst een ingetogen en chique uitstraling als je met deze ‘blauw bloed’ gelakte S80 komt voorrijden, zeker ook omdat je met een Volvo niemand voor het hoofd stoot. Het is een in alle lagen van de bevolking geaccepteerde allemansvriend, die keurig onder het Nederlandse maaiveld blijft.

Sensus and simplicity

Of Volvo’s nieuwe ‘Sensus’ multimedia interface de bovenstaande slogan van Philips mag ombuigen, valt te betwisten. Het dashboard heeft met de komst van Sensus een nieuwe indeling gekregen. De voorheen kaarsrechte middenconsole heeft een licht ovale vorm gekregen, terwijl de vele knoppen zijn gereduceerd tot een smalle toetsenstrook. Met Sensus neemt Volvo na meer dan 10 jaar afscheid van het zo kenmerkende RTi-navigatiescherm dat uit het dashboard schuift. Het nieuwe multimediascherm heeft onder een overkapping nu een gefixeerde plek bovenin het dashboard gekregen en geeft niet alleen de routebegeleiding weer, maar ook informatie van de audio-installatie. Zo heeft Volvo het toch al strakke en opgeruimde dashboard nog functioneler trachten te maken.

Volvo’s nieuwe Sensus-systeem kan op twee manieren worden bediend: met de knopjes op de rechterspaak van het stuurwiel en met de rechter draaiknop op de middenconsole. Onhandig is dat het aantal menu’s en functies van het Sensus-systeem zo omvangrijk is, dat deze simpele bediening eigenlijk niet volstaat. Gelukkig zijn er nog een aantal sneltoetsen op de middenconsole, maar zelfs een audiotrack pauzeren betekent zoeken naar de juiste knop. Sensus is vooral even wennen en dat verwacht je niet van de normaal zo ergonomisch ingestelde Zweden. De helderheid en grootte van het scherm zijn er wel op vooruit gegaan, evenals de mogelijkheden voor het aansluiten of streamen van media via Bluetooth of een audio-ingang. Bij het inparkeren hoef je nu ook niet meer te wachten op het traag uitschuivende schermpje, met de optionele achteruitrijdcamera zie je direct wat er achter de auto gebeurt. Een gouden tip om eindeloos gescroll te omzeilen is om de spraakbediening te gebruiken, die goed werkt en (uiteraard) in het Nederlands vrijwel altijd feilloos de door jou genoemde stad en straat ‘verstaat’. Het is wel een gemiste kans dat navigatieaanwijzingen nog altijd niet tussen de tellers kunnen worden getoond.

De Volvo S80 is na de verjongingskuur op technisch vlak moderner en beter geworden, maar is vooral zichzelf gebleven

Onvermoeibare vasthoudendheid

De D5 twinturbodieselmotor is verder fijngeslepen en dat leverde een bescheiden vermogenswinst en een lager theoretisch verbruik op, waardoor de handgeschakelde versie zelfs een A-label scoort. Het vermogen nam met 10 pk toe naar 215 pk en het koppel bedraagt in combinatie met de zestraps Geartronic-automaat 20 Nm meer dan voorheen: een stevige 440 Nm bij een opvallend lage 1.400 tpm. Twee jaar geleden heb ik de ‘oude’ 205 pk variant van deze motor getest en er zijn enkele opvallende verschillen met het vernieuwde blok.

Destijds viel mij met name het schakelgedrag van de automaat op, dat voor verbetering vatbaar was. Deze transmissie schakelde relatief laat op en bovendien met een duidelijk voelbare vertraging in de acceleratie. Met de krachtkuur van deze nieuwe D5 is ook de transmissie aangepakt, want deze reageert voelbaar feller op het gaspedaal en schakelt bij normaal rijgedrag eerder op. Het schakelen zelf gaat misschien nog niet zo vloeiend als bij de zeven- of achttrapsautomaten van de concurrentie, er is tijdens het schakelen in elk geval geen noemenswaardige krachtsonderbreking meer voelbaar. Met onvermoeibare vasthoudendheid accelereert de vijfcilinder je naar de gewenste snelheid.

De D5 is met dank aan een kleine en een grote turbo over het gehele toerenbereik krachtig, waardoor je vrijwel onafgebroken in je stoel wordt gedrukt. De snelheidsensatie is groter dan je op basis van de opgegeven prestaties zou verwachten. Op papier zou deze S80 nauwelijks sneller moeten zijn dan de oude D5, maar tijdens de metingen blijkt ‘ie bijna een seconde sneller vanuit stilstand op de 100 km/u te zitten. Daarmee bevestigt de stopwatch de toegenomen subjectieve snelheidsbeleving. Het geluidsniveau is tegelijkertijd beschaafder, want de typische vijfcilindergrom wordt pas hoog in de toeren duidelijk hoorbaar. Met een rustige rijstijl blijft het aangenaam stil en kom je nauwelijks boven de 2.000 tpm uit. Zodoende scoor je zomaar een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 15. Trap je de vijfcilinder wat vaker op zijn staart, dan is 1 op 13 een nog alleszins acceptabel verbruiksresultaat.

Met Sensus neemt Volvo na meer dan 10 jaar afscheid van het uitschuifbare RTi-navigatiescherm

De gretigheid van de motor is overigens niet terug te vinden in de ij-eigenschappen van de S80, die vooral op comfort zijn gericht. Wie meer dynamiek wenst kan een verlaagd ‘Dynamic’-chassis (550 euro) of adaptieve ‘Four-C’-demping (1.700 euro) bestellen. In de standaardsetting van dit testexemplaar is een grote mate van rijcomfort aanwezig, zonder dat de S80 daardoor als een dweil door de bocht gaat. De besturing is redelijk licht, maar wel voldoende direct om soepel een bochtig binnenweggetje te pakken. Natuurlijk helt de grote Volvo daarbij wel enigszins over en bovendien bieden de gladde lederen zetels daarbij net wat te weinig steun om je lekker op je plek te houden. Andere punten van kritiek gaat over de rolgeluiden van de brede 18 inch banden, die korte oneffenheden bovendien net iets harder dan wenselijk doorgeven. Het oog wil ook wat, maar het rij- en geluidscomfort zijn meer gebaat bij wielen met een dikkere bandwang. De fijne zitpositie, het zachte meubilair en voldoende been- en hoofdruimte achterin maken de S80 uiteindelijk wel tot een geschikte chauffeursauto, zolang je rechtervoet zich maar koest houdt. Met 480 liter bagageruimte ben je ook prima bediend, hoewel andere sedans van dit formaat al gauw een liter of 50 meer bieden.

Zichzelf gebleven

De Volvo S80 is na de verjongingskuur op technisch vlak moderner en beter geworden, maar is vooral zichzelf gebleven. Comfortabel, ingetogen en in deze uitvoering voornaam. De nieuwe D5-motor springt er door zijn enthousiasme en gretigheid als een jonge hond uit, zonder overmoedig te worden van zijn prestaties. De flink verbeterde Geartronic-automaat maakt de D5 motor doortastender dan voorheen. De bediening van het nieuwe ‘Sensus’-multimediasysteem kent nog enkele verbeterpunten, maar biedt nieuwe functies waarmee het systeem weer van deze tijd is. Op uiterlijk vlak heeft deze Volvo echter weinig nieuws te brengen, de doorontwikkelde S80 is qua design nog even tijdloos als bij zijn introductie. De 8.000 euro lagere vanafprijs is eerder een aankoopmotief dat klanten bij de ‘Duitse Drie’ weg zou kunnen lokken. Samengevat is de S80 niet de spannendste, maar wel een veilige en relatief voordelige keuze.