Na de productiestop van de Yaris Verso heeft Toyota ruim 5 jaar geen mini-MPV in het gamma gehad. De Japanners hebben dit segment een tijdje links laten liggen terwijl concurrenten het ene na het andere nieuwe model in deze klasse introduceerden. Om de verloren klanten terug te winnen heeft Toyota nu een antwoord op de Opels Meriva en Kia’s Venga van deze wereld: de Verso-S.

De Toyota Verso-S doet behoorlijk denken aan een ‘Extra Large iQ’. Het ontwerp is net zo hoekig als dat van Toyota’s meest compacte auto en vooral het front toont veel overeenkomsten. De grille is plat en langwerpig en dat maakt de voorzijde lekker futuristisch. Het koetswerk van de Verso-S is smal en lijkt daardoor hoger dan andere auto’s in dit segment, maar is het niet. Met net geen vier meter wagenlengte is de Verso-S de kleinste auto in zijn klasse. De achterzijde heeft veel weg van het kontje van de Honda Jazz en van een afstand zou je deze modellen zo met elkaar kunnen verwarren.

Ruimtewonder

Van een spectaculair uiterlijk moet de Verso-S het niet hebben, maar van z’n ruime interieur des te meer. Ondanks de compacte buitenmaten biedt de Toyota’s kleinste MPV verrassend veel binnenruimte. De voorpassagiers hebben een riante bewegingsruimte en de hoofdruimte is, zelfs voor bestuurders die de stoel in de hoogste stand zetten, enorm. De achterpassagiers hebben evenmin te klagen en dankzij de efficiënte indeling van het interieur kunnen ook volwassenen hun benen nog prima kwijt. Het zitmeubilair biedt helaas een beetje weinig steun, maar is comfortabel genoeg om langere ritten op af te leggen. De kofferruimte is met 430 liter verrassend ruim en is zelfs 30 liter groter dan die van de 30 centimeter langere Opel Meriva. De Verso-S mist helaas wel de vele bakjes en vakjes die de meeste concurrenten wél hebben. Opbergruimte is er weliswaar meer dan voldoende, maar de Verso-S heeft niet in ieder hoekje en gaatje opbergmogelijkheden. Voor wie nog meer ruimte verlangt, kan de achterbank met hendels in de kofferruimte eenvoudig in twee delen volledig vlak worden neergeklapt. Dan ontstaat er bijna 1.400 liter laadruimte.

De auto laat zich gemakkelijk door het stadsverkeer manoeuvreren

Op het dashboard valt direct het geïntegreerde multimediasysteem op. Via een aanraakscherm zijn alle functies eenvoudig te bedienen. De knoppen op het dashboard zijn van een groot formaat, zodat de functie ervan eenvoudig te herkennen is. Het ziet er niet zo verfijnd uit, maar voor de - oudere - doelgroep zijn de grote toetsen wel prettig. Het toegepaste materiaal is voornamelijk keihard, alleen een strook op de bovenkant van het dashboard is voorzien van een wat zachtere laag met een meer luxueuze uitstraling.

Geen hybride

Tussen al het hybridegeweld van Toyota moet de Verso-S het vooralsnog doen met alleen een verbrandingsmotor. De 1.3 VVT-i levert 100 pk en 125 Nm aan koppel. Van downsizing kun je wel spreken, alleen moet deze motor het nog zonder een turbo stellen. Dit resulteert in een redelijk tam motorkarakter, het blok wordt pas bij veel toeren echt wakker. Als je snel opgeschakelt sputtert het motortje tegen. Om adequaat te versnellen moet je meestal een versnelling terug schakelen. De versnellingsbak laat zich gelukkig zeer soepel en trefzeker bedienen. In het stadsverkeer werkt het start/stop-systeem zoals het hoort: vlot en soepel. Het brandstofverbruik kwam met een rustige rijstijl en overheersend snelwegkilometers uit op net geen 1 op 15. Dat is voor een dergelijke auto geen verkeerde waarde, al belooft Toyota dat de Verso-S op een liter brandstof 3,5 kilometer verder moet kunnen komen. De auto laat zich gemakkelijk door het stadsverkeer manoeuvreren. De korte draaicirkel en de overzichtelijke koets dragen hier ook hun steentje aan bij.

Dankzij de efficiente indeling van het interieur kunnen ook volwassenen achterin hun benen prima kwijt

De hoge en smalle koets maakt de Verso-S behoorlijk zijwindgevoelig. In combinatie met de indirecte en lichte besturing is het niet prettig autorijden wanneer er een stevige wind staat. Zonder harde windvlagen is de koersvastheid een stuk beter, maar nog steeds niet op het niveau dat de directe concurrenten bereiken. De vering is redelijk soepel ten opzichte van een harde demping. Dit zorgt ervoor dat het onderstel niet helemaal in balans is. De Verso S helt in bochten behoorlijk over, maar geeft op slechte wegen oneffenheden hard door in het interieur. De geluidsisolatie van de Verso-S is prima, er heerst rust aan boord op de snelweg - ondanks het hoge toerental van 3.500 tpm.

Welkome aanvulling

De nieuwe Toyota Verso-S is een auto die precies doet wat je verwacht. Hij brengt z’n inzittenden in alle ruimte naar de plaats van bestemming. Helaas is de compacte MPV niet zo innovatief als de rest van het Toyota-gamma en echt ergens in uitblinken doet hij in zijn segment niet, hoewel het ruimteaanbod in relatie tot de buitenafmetingen bovengemiddeld is. Een ander voordeel van de compacte koets is dat de auto makkelijk door het stadsverkeer is te manouveren en in de smalste parkeervakken past. De Verso-S is dan ook meer een stadsrakker dan een kilometervreter. Voor mensen die de Urban Cruiser te hip vinden en de Verso te groot is het nieuwe model een mooie aanvulling van het Toyota-gamma, zodat het merk de klanten die in dit segment gaan shoppen niet de deur hoeft te wijzen.