In reclame-uitingen gebruiken autofabrikanten hun race- en rallysuccessen te pas en te onpas, maar Suzuki scandeert haar sportieve escapades nauwelijks. Onterecht, want op het circuit heeft de Suzuki Swift coureurs naar grote hoogten gebracht en in de rallywereld zijn de Japanners evenmin onbekenden. Gezien de resultaten was het kortstondige WRC-optreden met de SX4 een brug te ver, maar in lagere rallyklassen razen al decennialang opgefokte Swifts succesvol over rallyproeven. Hoeveel rallygenen heeft Suzuki de huidige Swift Sport meegegeven?

Compacte hatchbacks met 180 pk of meer zijn steeds normaler, getuige de Opel Corsa OPC en Volkswagen Polo GTI. Suzuki neemt geen deel aan die pk-wedloop en houdt het vermogen van de Swift Sport op 135 pk. Dat belemmerde het Japanse merk niet om de snelste Swift een ruige uitstraling te geven. Extra credits gaan naar de sprankelend witte kleur (metallic lak is standaard op de Swift Sport) en de fraaie 17 inch lichtmetalen wielen. Een flinke voorbumper met stoere mistpitten, een achterspoiler en de ‘diffusor’ met links en rechts een verchroomde uitlaatpijp geven het toch al geslaagde uiterlijk van de Swift een oppepper.

Op volle toeren

Een ongeblazen en 1.586 cc metende benzinemotor lijkt met 135 pk in eerste instantie weinig indrukwekkend voor een ‘hot hatch’. Wie de specificaties vervolgens aandachtiger bestudeert, ziet dat die paarden pas bij 6.900 tpm klaarstaan. Het resultaat is een toerenteller die pas bij 7.200 tpm rood kleurt, een krachtbron dus die graag op zijn falie krijgt. De VVT-motor is vinnig op het gas, maar mag onderin wel wat enthousiaster toeren maken. Tot 4.000 tpm gaat de 1.015 kilogram wegende Swift Sport lekker van z’n plek, daarboven komt het blok écht los en draait ‘ie gewillig toeren. De Swift Sport klinkt heldhaftig, maar verheft z’n stem pas echt als de zweep d’r over gaat.

Door het enorme toerenbereik en de lange overbrengingen van de zesbak bereikt de Swift Sport in de tweede versnelling meer dan 100 km/u, kun je tot 140 km/u in ‘drie’ blijven en schakel je bij 180 km/u naar het vijfde verzet – in Duitsland dan, maar dat spreekt voor zich. In 8,7 seconden wijst de snelheidsmeter 100 km/u aan en uiteindelijk zet de Swift Sport 195 km/u op de klok. Wie dat laatste een belangrijke waarde vindt, moet zich afvragen of deze auto wel zijn ding is. De toerenmotor, het toegankelijke rijplezier en het onbetaalbare gevoel als je de Swift Sport op de grens rijdt, zijn de grootste pretbepalers.

De toerenmotor, het toegankelijke rijplezier en het onbetaalbare gevoel als je de Swift Sport op de grens rijdt, zijn de grootste pretbepalers.

Dirt track

Om de rallygenen te onderzoeken, heb ik de Suzuki Swift Sport heerlijk over bospaden geboenderd. Dan is het genieten van de (h)eerlijke vermogensopbouw en het schakelen om de motor in het hoge, gunstige toerengebied te houden. De transmissie schakelt strak en een beetje hakerig, maar dat geeft juist duidelijkheid. Niet alleen dat geeft een ‘racy’ gevoel, het is vooral de evenwichtige rijbalans die daarvoor verantwoordelijk is. De Swift Sport behoudt altijd de ingezette koers en verrast niet met onder- of overstuur. Dat laatste ontstaat alleen door forceren en het is ontzettend leuk om ‘lift-off’-overstuur te genereren. Zodra je in een bocht het gaspedaal loslaat, zet de achterzijde van de Swift Sport een fijn stapje opzij.

Voor een nóg betere communicatie had de meest sportieve Swift zwaarder mogen sturen, de sterke bekrachtiging beperkt gevoelsmatig het effect van de directe en precieze besturing. Er is nóg een aspect dat essentieel is voor de juiste rijbeleving: de zitpositie. Gevoelsmatig zit je ietwat ‘op de bok’, terwijl de goed ondersteunende sportstoelen hun taak serieus nemen. Vanwege de omklemmende leuningen zijn ze zelfs aan de smalle kant  voor forse figuren. Ach, die moeten zich dan maar wat meer spiegelen aan de sportiviteit van hun rappe Swift. Dure ‘afterburners’ kunnen ze overigens beter in de koeling van de sportschool laten staan. Wie het uitdagende karakter van de Swift Sport benut, spendeert met een verbruik van 1 op 10,4 al voldoende aan sportdrank.

De achterspoiler en de ‘diffusor’ geven het uiterlijk van de Swift een oppepper.

Onbekleed blik

Achterin plaatsnemen kunnen uit de kluiten gewassen personen trouwens beter niet doen. Op de achterbank zitten eigenlijk alleen kinderen prettig, bovendien is de instap krap. Ook de kofferbak is klein uitgevallen. Twee kratjes bier vervoeren lukt net, maar achter de hoge laaddrempel past geen boodschappenkrat. Het missen van een zogenaamde ‘walk-in-stand’ op de voorstoelen is jammer, hetzelfde geldt voor de uitsluitend in zijn geheel neerklapbare achterbank, de hoedenplank die niet met de achterklep omhoog gaat en het ontbreken van een kunststof afdekstrip op de dorpel. Wie instapt schaaft met zijn voet over onbekleed blik.

Een nieuw tellerpaneel en rode stiksels op het stuurwiel en de versnellingspook verraden van binnen de Sport-uitvoering, het verder keurige dashboard komt regelrecht uit de reguliere Swift. Dat betekent enerzijds een logische bediening van de functies en anderzijds toepassing van veel harde kunststoffen.

De Suzuki Swift Sport mag dan scherp rijden, zo’n ontzettend hard onderstel als zijn voorganger heeft de nieuwe gelukkig niet. Ondanks de brom die de motor in de zesde versnelling bij 120 km/u en 3.200 tpm produceert, zijn snelwegritten in de Swift Sport geen straf. Zeker ook omdat Suzuki deze Swift standaard uitrust met fijn spul zoals cruise control, klimaatregeling, xenonverlichting en een goede audio-installatie met Bluetooth en USB-aansluiting.

Gooien en smijten

Na inlevering van 20.999 euro staat de Suzuki Swift Sport op jouw naam. Veel concurrenten heeft de Swift Sport niet, de Abarth Punto Evo en Seat Ibiza SC FR zijn zo’n 2.500 euro duurder en dankzij een turbomotor veel sterker. De Ford Fiesta Metal komt nog het dichtstbij. De Swift Sport is niet de fraaist afgewerkte of ruimste auto in z’n klasse, een ontzettend vermakelijke keuze is deze Japanner daarentegen wel. Het is gooien en smijten met de snelle Suzuki – keer op keer geniet je volop van het felle toerenmachientje en de uitstekende ‘handling’. Met de Swift Sport voelt iedereen zich een getalenteerd stuurman.