De klasse van compacte, belastingvrije auto’s breidt zich uit als een stel konijnen, tegelijkertijd worden er steeds meer eisen in dit segment gesteld. Waar krijg ik het meeste waar voor mijn geld? Als je een auto vooral ziet als een vervoermiddel dat zo goedkoop mogelijk van A naar B moet rijden, dan was de keuze redelijk beperkt. Je kwam dan al snel bij de boodschappenkarretjes in het A-segment uit. Sinds enige tijd kun je zelfs voor een grotere klasse auto gaan shoppen, maar dan wel voor een exemplaar met dieselmotor. Met wat kleine aanpassingen stoot de Opel Corsa EcoFlex nu minder uit dan 95 g/km CO2. Je betaalt hierdoor dus geen wegenbelasting, BPM en slechts 14 procent bijtelling. Tijd om te kijken of de Corsa in deze uitvoering wel zo flex is als het op papier lijkt…

Met bijna 50.000 verkochte exemplaren is de huidige Corsa een bekende verschijning in ons land. Na vier jaar verwacht je dat het model toch wel een keer gefacelift gaat worden. Opel pakt het anders aan dan de meeste merken. Dit jaar zijn de onderhuidse wijzigingen doorgevoerd en in 2011 volgt de facelift. De Corsa is en blijft een opvallend en fris model dat zeker in zijn klasse onderscheidend is vormgegeven. De ronde belijning, het relatief hoge koetswerk en de scherp aflopende achterste zijruiten doen de auto wat kleiner ogen dan hij in werkelijkheid is. Pas naast een andere concurrent is te zien dat de Corsa minstens net zo groot is.

De blauwe lakkleur van de testauto is weer eens wat anders dan wat je meestal ziet in Nederland. Hier zijn de Corsa’s doorgaans grijs of zwart. In combinatie met de lichtmetalen wielen die in het 111 Edition pakket zitten oogt het totaalplaatje best aantrekkelijk. De 111 Edition-uitvoering, aangevuld met het gelijknamige pakket (met een meerprijs van 495 euro), is uitgebracht ter ere van het 111-jarige bestaan van het Duitse automerk. Naast onder andere airconditioning, een radio/CD-speler en cruise control krijg je 15 inch lichtmetalen wielen, mistlampen vóór en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Geen gekke deal, als je kijkt dat de euroteller op 16.500 blijft steken.

Schijn bedriegt

Door het hogere koetswerk en de 3-deurs carrosserie gaat het instappen bijzonder gemakkelijk. De stoelen zien er op het eerste gezicht niet bijzonder comfortabel uit. Maar schijn bedriegt, voor deze klasse zitten ze bovengemiddeld goed. Ze bieden best wat zijdelingse steun en ondersteunen de bovenbenen goed. Het patroontje in de bekleding is een leuke afwisseling in de donkergrijze massa van het interieur. Een pianolak afwerking siert de middenconsole, de luchtroosters en de spaken van het stuurwiel. De instap naar achteren is door de grote deuren en handige stoelverstelling geen al te grote toer. Mensen die langer dan 1,85 meter zijn moeten wel oppassen voor hun hoofd, de ruimte houdt door het schuin aflopende dak niet over.

Op dit moment biedt de Corsa het meeste waar voor je geld als je kijkt naar uitrusting, rijeigenschappen, comfort en ruimte

Centraal op het dashboard vind je het navigatiesysteem. Helaas is dit nog een oud systeem dat uit het einde van de vorige eeuw lijkt te komen. Tegelijk met de facelift komt er gelukkig een nieuw systeem in, dat meer naar de huidige maatstaven is. Een verrassende luxe in dit segment is het verwarmbare stuurwiel. Dat wordt in combinatie met de stoelverwarming in een winterpakket geleverd. Helaas wordt alleen het middelste gedeelte van het stuurwiel verwarmd. Op het moment dat je gaat sturen en het stuurwiel door je handen laat glijden merk je al snel dat het bovenste en onderste gedeelte niet verwarmd zijn – een beetje half werk.

De 285 liter grote kofferbak biedt voldoende plaats aan bagage voor twee personen. Door middel van een handige verschuifbare plaat - die je op twee hoogtes kunt plaatsen – kun je extra laadruimte creëren. Mocht het alsnog niet passen, dan wordt de ruimte in een handomdraai vergroot naar 1.050 liter. Zo heb je, ook na een dag shoppen op de meubelboulevard, geen probleem om de spullen thuis te krijgen.

Soepel en smooth

75 pk voor de Seat Ibiza EcoMotive, Skoda Fabia Greenline en de Volkswagen Polo BlueMotion, 85 voor de Fiat Punto MultiJet en maar liefst 95 pk voor de Corsa EcoFlex. Dat klinkt interessant, want daarmee heeft Opel direct de sterkste belastingvrije diesel in deze klasse. De Punto, die we onlangs testten, rijdt al een heel stuk soepeler en prettiger dan de driecilinder drieling van de Volkswagen Groep. De Corsa doet daar nog een schepje bovenop. De Corsa voelt onderin sterker en soepeler aan dan de Punto. Die wil bij lage toerentallen nog wel eens horten en stoten en daar heeft de Corsa geen last van. De pook laat zich soepel in de versnellingen leggen. Bij het opkomen van de koppeling gaat het toerental wat omhoog waardoor je gemakkelijk en erg ‘smooth’ weg kunt rijden. De 1.3 EcoFlex is niet de stilste auto in zijn klasse, maar naarmate de motortemperatuur stijgt verdwijnt het dieselgenagel naar de achtergrond.

Voor deze klasse zitten de stoelen bovengemiddeld goed

De schakelindicator geeft niet altijd duidelijke adviezen, dus je kunt het beste op gevoel doorschakelen. Na de eerste kilometers is de conclusie al getrokken: de Corsa rijdt veruit het beste in de klasse van de belastingvrije diesels. De motor is krachtig genoeg om de hatchback vlot door het verkeer te verplaatsen. Geen moment heb je het idee dat je vermogen te kort komt. Bij de concurrenten is dat een ander verhaal, daar moet je meer concessies doen ten aanzien van het rijden. In de EcoFlex heb je niet de nadelen van het rijden in een ‘groene prijspakker’.

Geen moment heb je het idee dat je vermogen te kort komt

Het start/stop systeem waarmee de EcoFlex modellen sinds kort zijn uitgerust helpt mee om de CO2-uitstoot te reduceren. In de praktijk zal het systeem - bij normaal gebruik - niet in werking treden. Het wordt een bewuste keuze om de auto in neutraal te zetten en de koppeling los te laten. Anders blijft de motor gewoon draaien en heb je geen voordeel van het systeem.

Op snelwegtempo draait de Corsa bij 120 km/u slechts 2.400 tpm. Met een gemiddeld verbruik van ongeveer 4,5 liter op honderd kilometer (1 op 22,2) is het voordelig rijden. De modeljaarwijzigingen hebben de Corsa EcoFlex veel goeds gedaan. De belastingvoordelen zijn mooi maar los daarvan rijdt de compacte Opel rijdt een stuk prettiger dankzij de 20 extra pk’s. De besturing is wat minder direct geworden, waardoor het nerveuze rijgedrag op de snelweg is verdwenen. In het stadsverkeer laat het stuurwiel zich makkelijker ronddraaien dan op snelheid. Het stuurgevoel is voor dit type auto prima, maar zou in een sportievere versie wel wat zwaarder mogen zijn. De vering en demping zijn nog steeds stevig, maar dat maakt de Corsa absoluut niet oncomfortabel.

Scherpe aanbieding

Na de testperiode kan ik met recht zeggen dat de Corsa EcoFlex het meest flex is in deze klasse. De Opel is krachtiger, soepeler en voelt volwassener aan dan zijn concurrenten. Door het extra motorvermogen en het lage testverbruik van 1 op 22,2 is de EcoFlex een prettige en in de praktijk zuinige auto. Het meubilair is voor deze klasse bijzonder goed, waardoor ook langere ritten geen probleem zijn. Op dit moment biedt de Corsa het meeste waar voor je geld als je kijkt naar uitrusting, rijeigenschappen, comfort en ruimte. Zeker in de gereden 111-Edition uitvoering is de Corsa op dit moment een scherpe aanbieding, waar de concurrentie het de komende tijd moeilijk mee gaat krijgen.