Dwars over een gravelpad, met in de rondte vliegende kiezelsteentjes en een stofwolk achterlatend, vervolgt een lawaaimakende machine zijn kronkelige pad. Welkom in de wondere wereld van de rallysport, waarin de nieuwe Subaru WRX STi de hoofdrol speelt. Dit opdoemende beeld is herkenbaar voor de autosportliefhebber. Is het niet door het bezoeken van een rallyevenement, dan wel met een Logitech-racestuur of Xbox-controller in de hand, waarmee je jezelf een groot rallycoureur waant. En hoewel Subaru al enkele jaren niet meer meedoet in de WRC-kampioenschappen, blijft het merk steevast verbonden met de rallysport. Het uitstapje om de Impreza als hatchback te introduceren klonk vooraf niet als een slecht idee, maar de ware Impreza-liefhebber smachtte toch naar de aloude sedan. Nou, hier is ‘ie!

Het eerste wat opvalt is dat er op de kofferklep een spoiler van het formaat ‘F16-vleugel’ ontbreekt. Een WRX zonder achterspoiler is toch een beetje als Tiger Woods zonder minnaressen: hij kan eigenlijk niet zonder. Maar eerlijk is eerlijk, de beroemde golfer zou ook zonder moeten kunnen en vanuit bepaalde hoeken oogt de sedan zonder vleugel zelfs evenwichtiger. Het kontje is vrij kort en bij zo’n zakelijk-blauwe kleur zou het zelfs wat misstaan. Begrijp me niet verkeerd, de rallyafgeleide Subaru is met zijn flink uitgeklopte wielkasten en grote intercoolergleuf op de motorkap nog altijd lekker asociaal dik. De dikke bumperpartij en de vier uitlaatpijpen zijn natuurlijk hartstikke fout, maar o zo lekker.

De geschiedenis herhaalt zich: de Subaru is net als zijn voorgangers niet moeders mooiste en de basis is niet bepaald het toonbeeld van originaliteit, maar die oorlogsuitrusting verbloemt alles en zorgt ervoor dat de auto genoeg aandacht krijgt. Een auto die we eigenlijk geen Impreza meer mogen noemen, maar de officiële naam ‘WRX STi’ draagt. De kenner weet wat voor techniek onder het plaatwerk schuilt en daar draait ’t uiteindelijk om. Dat is dé reden waarom mensen een slordige 64.000 euro voor de 300 pk sterke auto over hebben. Deze WRX STi in de ‘Sport Executive’-uitvoering kost zelfs 69.996 euro en daarvoor moeten we onze belastingwetgeving ‘bedanken’, want je tikt zomaar een dikke 20.000 euro aan BPM af.

Op prestatie gericht

Het interieur is niet zo aantrekkelijk als je naar aanleiding van zijn prijs zou mogen verwachten. Het complete dashboard is gemaakt van keiharde materialen en bovendien oogt het ook nog eens goedkoop. In de ‘gewone’ Impreza wil het dashboard al niet echt overtuigen, laat staan in deze ruim 60 mille kostende WRX STi sedan. Het grote aanraakscherm dient voor het navigatiesysteem, audio en boordcomputer, maar is zo uitgebreid en zit visueel zo vol met knopjes, dat het een hels karwei is om het systeem door te krijgen. Als klap op de vuurpijl is het geluid dat uit de speakers komt zeer ondermaats. Subaru mag dan geen oog hebben voor esthetiek, de zaken die er echt toe doen zijn dik in orde. De geweldig zittende Recaro-kuipstoelen zijn precies zoals stoelen in een auto van dit kaliber horen te zijn en het stuurwiel pakt lekker beet – ondanks dat het qua dikte niet helemaal meer conform de maatstaf is. Opvallend is dat je voor je gevoel vrij ver naar voren zit en dat de voorruit dicht bij je staat. Het is alsof je in een auto van pakweg 20 jaar oud zit. Gevolg is dat de A-stijl totaal niet hinderlijk in de weg staat en je veel zicht hebt.

In tegenstelling tot een hoop andere vierwielaandrijvers biedt de WRX STi gigantisch veel rijplezier

Je kunt je toekomstige rallycoureurs achterin prima vervoeren. De hoofd- en beenruimte is dik in orde en de kofferbak is met 420 liter van een prima formaat. Toch wel handig als je na het ’modderworstelen’ nog wat boodschappen kunt gaan halen, nadat je de kids van school hebt gehaald. De bedieningsknoppen op de middenconsole zijn uitermate geschikt om de juiste instelling te kiezen voor je gemoedstoestand. Het zogenaamde ‘Subaru Intelligent Drive’ laat je uit drie motormanagementprogramma’s kiezen, waardoor de WRX STi in theorie voor alle situaties het geschikte motorkarakter biedt. De verschillen tussen de verschillende rijmodi zijn niet bijster groot, maar het spreekt voor zich dat het gasrespons in de ‘Sport Sharp’-modus gretiger is dan in de ‘Intelligent’-modus.

Tot het uiterste

In de gloriedagen van de snelle Impreza had Subaru weinig concurrentie. Inmiddels zijn de kaarten opnieuw geschud en is er een explosie ontstaan van steeds krachtiger wordende hot hatches. Met 300 pk beschikt de 2,5 liter boxermotor van de WRX STi nog altijd over veel vermogen, maar de concurrentie zit niet stil. Na de Ford Focus RS met 305 pk lijkt de pk-oorlog in het hot hatch-segment te zijn uitgebroken. Gelukkig zet Subaru daar iets geheel eigens tegenover. De WRX STi is voorzien van het prestigieuze ‘Symmetrical All Wheel Drive’. Dat ‘ie daarmee ontzettend veel grip heeft is vanzelfsprekend, maar in tegenstelling tot een hoop andere vierwielaandrijvers biedt ’ie tegelijkertijd gigantisch veel rijplezier. Met ongelooflijk hoge snelheid is de Subaru in een bocht te plaatsen en bovendien heb je de mogelijkheid om een zanderig weggetje op te zoeken, dan is de hoeveelheid pret maximaal. Met uitgeschakelde traction control kun je namelijk vrij makkelijk overstuur opwekken. De achterzijde gaat om, je voelt en hoort de techniek werken en zonder enig zweetdruppeltje zet je de auto met groot gemak recht. Met het instelbare sperdifferentieel kun je de auto nog optimaler naar je hand zetten.

Het aanraakscherm is zo uitgebreid dat het een hels karwei is om de werking door te krijgen

Het is lichtelijk verslavend om ‘een rondje te doen’ met de Subaru. Er is echter één onderdeel waar de WRX STi matig presteert en dat is de besturing. Die is voor dit type auto te licht en communiceert ondermaats met de bestuurder. Het eerder genoemde PC-stuurtje komt qua gevoel overeen met wat je in de Subaru voelt. Het enige pluspunt is dat de Impreza direct instuurt. Dat neemt niet weg dat zelfs de veeleisende rijder het gevoel krijgt met iets bijzonders op pad te zijn. Want de Subaru biedt uiteraard meer dan vermakelijk bochtgedrag. Ook in rechte lijn staat de WRX STi z’n mannetje. Mede dankzij de vierwielaandrijving is de WRX STi snel van zijn plek af (0 tot 100 km/u in 5,2 seconden) en worden achterliggers snel kleiner en kleiner. Dit gaat gepaard met een hoop bijgeluiden en natuurlijk de typische rauwe boxerroffel. Schakelen gaat met uiterste precisie en via korte verzetten. De racekoppeling voelt zwaar, maar is uitstekend doseerbaar. Dit maakt het rijden in de Subaru opzwepend en uniek. Tussen de 3.000 en 6.000 toeren presteert de boxermotor het best, waarbij er vanaf 3.500 tpm een constante duw voelbaar is. De draaikolk in de brandstoftank is een concessie die je moet doen, wil je overgaan tot de aanschaf van een WRX STi. Met een gemiddeld testverbruik van 1 op 6,2 sta je vaak te tanken. Als je een rustige rijstijl aanhoudt dan mag je blij zijn wanneer je zo nu en dan 1 op 11 rijdt.

Met zo’n complete ‘racebeleving’ is het uitzonderlijk dat het rijden in de WRX STi - relatief gezien - nog niet eens zo oncomfortabel is. Met het kroost op pad is dan ook geen enkel probleem en als papa wil buitenspelen, kan hij tot het uiterste gaan. De ideale gezinsauto toch?

Gevoel

Waarom je de Subaru WRX STi boven de goedkopere hot hatches zou moeten verkiezen, heeft feitelijk slechts met één ding te maken en dat is ‘gevoel’. Want ja, de Subaru is duur. Ja, het is niet de mooiste auto op de markt en ja, de besturing is matig. Maar er zijn simpelweg weinig auto’s die kunnen tippen aan het (rally)gevoel dat de WRX STi geeft. Je moet de auto ervaren om verliefd te worden op de techniek, het geluid en zijn prestatiepotentieel. Het is jammer dat auto’s met een scherp randje en een wat ‘old school feeling’ steeds meer worden weggedrukt door overheden. Want dit is zo’n auto waar je als ware autosportliefhebber helemaal gek op kunt worden en dat mis ik bij een hoop moderne snelle auto’s. Voor wie niet in staat is om dit rallykanon te kopen, blijf vooral genieten van computergames waar je in ieder geval nog het gevoel kunt hebben een rallycoureur te zijn…