De Lexus GS 450h is een auto die met twee monden spreekt. Zijn hybride aandrijflijn roept associaties met de Toyota Prius op en suggereert milieuvriendelijke spaarzaamheid. Aan de andere kant zou je op basis van het getal ‘450’ een dikke V8 met dito prestaties verwachten. Deze Lexus zou letterlijk geruisloos aan je voorbij kunnen zoeven, maar kan tevens met een brullend zescilindergeluid je aandacht trekken. De GS 450h belooft achtcilinderprestaties voor een viercilinder verbruik. Spreekt Lexus de waarheid?

De GS 450h is eigenlijk een hybride zoals die niet bedoeld is. De Toyota Prius werd volledig ontwikkeld als zuinig model, de Lexus GS was er al langer zonder hybridetechniek. Voor de Lexus wordt een brandstofverbruik van niet beter dan 1 op 13 beloofd. Toch heeft deze hybride aandrijflijn wel degelijk een toegevoegde waarde die niet onderschat mag worden. Deze GS is namelijk vooral gebouwd voor prestaties en met een gecombineerd systeemvermogen van 345 pk lijkt hij alle vooroordelen over hybrides met één beweging van je rechtervoet onderuit te halen. Geen suffe eco-middenklasser, maar een voorname zakensedan met power.

Dat de basis van de GS al uit 2005 stamt, doet hem ietwat verouderd overkomen naast – bijvoorbeeld - de frisse Mercedes E-Klasse en BMW 5 Serie. Lexus heeft de Duitse premium-modellen al sinds het merk bestaat in haar vizier. Een kleine facelift en een lichte opwaardering van het interieur moeten er in 2011 voor zorgen dat de GS zijn laatste jaren nog kan uitzingen. Vanaf heden is de GS alleen nog maar als hybride leverbaar. Helaas had de importeur ten tijde van deze test nog niet de beschikking over het faceliftmodel, maar dat maakt voor de aandrijflijn en het rijden weinig verschil.

De gemiddeld wat hogere leeftijd van Lexus-rijders kan verklaren dat er nog een cassettedeck aanwezig is. Het tijd-display lijkt van een oudewetse Casio-rekenmachine te komen

Duur horloge

Dat het dashboard uit een andere periode stamt wordt helaas wel pijnlijk duidelijk wanneer je plaatsneemt achter het stuur. Hoewel de afwerking en het materiaalgebruik van hoog niveau zijn, komen de grijstinten en de vormgeving een beetje oubollig over. Sommige knoppen zijn onnodig groot. De houtlook-panelen op de middenconsole en deuren glimmen weinig authentiek en het display dat de tijd en buitentemperatuur toont lijkt van een oudewetse Casio-rekenmachine te komen. Het deels geperforeerde, beige lederen zitmeubilair, de met stiksels afgewerkte middentunnel en de sierlijk vormgegeven deurpanelen dragen daarentegen wel bij aan een luxe ambiance.

Dat Lexus-rijders doorgaans en gemiddeld genomen wat meer op leeftijd zijn, zou kunnen verklaren dat er nog een cassettedeck aanwezig is. Die is gelukkig na de facelift verdwenen. Laten we het multimediasysteem niet belachelijk maken, want de Mark Levinson audio klinkt fantastisch en er zijn tevens een up-to-date navigatiesysteem en een cd-wisselaar aanwezig. De meeste functies bedien je door aanraking van het scherm of de sneltoetsen er omheen. Je kunt ook de boordcomputer met verbruiksgrafieken en de wijze van aandrijving oproepen op het scherm. Enkele van deze gegevens kun je ook op de display tussen de tellers aflezen maar helaas geen navigatieaanwijzingen.

De klokkenwinkel zelf is buitengewoon fraai om te zien. Afhankelijk van het licht, glimmen de ‘optitron’ wijzerplaten met een blauwe of goudkleurige gloed. Het roept associaties op van een duur horloge. Op de plaats van de toerenteller bevindt zich een kilowattmeter die het aangesproken vermogen weergeeft.

De adaptieve demping met verschillende instellingen lijkt permanent in de ‘Sport‘-stand te staan

Ruimtelijke concessies

De GS beschikt over prettig stevige stoelen, die een goede zijdelingse steun bieden. Voor mensen met lange bovenbenen mogen de zittingen wel iets langer, iets wat we vaker tegenkomen in Japanse auto‘s. Dat er in Azië kleinere mensen wonen dan hier, merk je ook achterin de Lexus. Daar valt de been- en met name de hoofdruimte namelijk nogal tegen. Er moest klaarblijkelijk ruimte opgeofferd worden voor de fraai aflopende coupélijn. Echter, de grootste concessie is gedaan in de bagageruimte. Die is door het accupakket dat achter de achterbank is geplaatst fors geslonken, naar slechts 330 liter. Vergelijkbaar met de laadruimte van de veel kleinere Volkswagen Golf.

Het rechtsachter het stuur gefixeerde pookje van de cruise control werkt goed, maar ziet eruit alsof ‘ie achteraf is gemonteerd. Waarom niet wat extra knoppen op de spaken van het elektrisch in diepte en hoogte verstelbare stuurwiel, zodat je tenminste kunt zien wat je doet. Op soortgelijke wijze heeft Lexus ook een hele reeks knoppen van onder andere de spiegelverstelling aan het zicht onttrokken in een soort bakje linksonder het stuur. Mooi weggewerkt maar onhandig om tijdens het rijden te bedienen, omdat de knoppen niet goed zichtbaar zijn.

Lexus heeft een hele reeks knoppen aan het zicht onttrokken linksonder het stuur. Mooi weggewerkt maar onhandig om tijdens het rijden te bedienen

Hybride sportsedan

Bij een koude start slaat de 296 pk sterke 3.5 V6 motor direct aan, elektrisch wegrijden is er dus nog niet bij. Dit kan pas wanneer de motor opgewarmd is en daarmee op z’n efficiëntst functioneert. De hybride aandrijflijn werkt in principe net zoals in de RX450h en de Toyota Prius. De elektromotor assisteert bij het accelereren, maakt elektrisch rijden tot 50 km/uur mogelijk (met een volle accu tot 2 km) en laadt de accu’s bij wanneer de auto afremt. Het levert een zeer potente en alerte aandrijflijn op, die de GS 450h zeker de beloofde V8-prestaties weet te verschaffen. Van 0 naar 100 in zes tellen en een begrensde top van 250 km/u, maar de rijbeleving zegt nog meer dan de droge cijfers.

De CVT-automaat zorgt voor een vloeiende versnelling zonder schakelonderbrekingen en laat de V6 rap in toeren klimmen. De elektromotor is vanaf het moment dat het gaspedaal wordt beroerd direct paraat, waardoor de acceleratie direct fel wordt ingezet. Hierdoor ben je medeweggebruikers negen van de tien keer te snel af. Tussensprints verlopen ongehoord snel door het imposante koppel van de twee krachtbronnen, waardoor je sneller inhaalt dan je uitademt.

Het verbruik is volledig afhankelijk van je rijstijl. Ben je er als bestuurder van bewust dat je in een hybride rijdt? Wordt het tempo bepaald door hoe hard je kan, of hoe hard je mag? Met een overdreven anticiperende chauffeursrijstijl is de fabrieksopgave van 1 op 13 wel te halen en dat is, met inachtneming van de snelheidslimiet, voor het eerst met een hybride. Dan gebruik je deze Lexus niet waar ’ie zich het beste voor leent: bovengemiddeld hard rijden. Het gemiddeld verbruik over de gehele testperiode komt daardoor uit op 1 op 9,8, met uitschieters tussen de 1 op 8 en 1 op 11. Wie zich kan beheersen, maar af en toe toch het gaspedaal vloert, moet wel zuiniger dan 1 op 10 kunnen rijden. Volledig elektrisch en emissievrij rijden kost helaas meer moeite dan met andere hybrides van Toyota en Lexus. Er is geen EV-modus en het gaspedaal mag hooguit een centimeter ingedrukt worden, als je de benzinemotor niet aan wil laten slaan. Zodoende is het ‘verbruik van een viercilinder’ niet realistisch, maar voor een zescilinder met deze prestaties doet deGS 450h het netjes.

De bagageruimte is door het accupakket fors geslonken, tot vergelijkbare grootte als de Golf

Het plaatje van deze sportsedan zou compleet zijn met bijbehorende rijeigenschappen, het onderstel voelt dan ook behoorlijk stevig aan. De adaptieve demping biedt de mogelijkheid om verschillende instellingen te kiezen.Hij lijkt permanent in de ‘Sport‘-stand te staan. Het verschil met de daadwerkelijke stand ‘Normal’ is dan ook minimaal. De gasrespons is wat tammer, wat een rustigere rijstijl mogelijk maakt. De GS heeft namelijk ook een comfortabele kant met zijn vloeiende aandrijflijn en fluisterstille interieur. De vering blijft echter aan de harde kant en de banden geven nadrukkelijk de staat van het asfalt door. De trillende binnenspiegel is illustratief voor het comfort van deze Lexus. Daar staat dan wel een snaarstrakke wegligging tegenover. De besturing is helaas iets minder dynamisch, maar biedt nog altijd meer gevoel en directheid dan de stuurinstallaties van bijvoorbeeld de Mercedes E-klasse en Audi A6.

Twee gezichten

De LexusGS 450h maakt zijn beloftes voor het belangrijkste deel waar. Hij zet V8-prestaties neer met een zescilindermotor en kan de zuinigheid van een viercilinder benaderen. Het daadwerkelijke verbruik is echter minder bescheiden en dat heeft vooral te maken met zijn karakter. Hoewel deze Lexus in de basis als een comfortabele reisauto bedoeld is, komt deze uitvoering qua rijden meer over als een sportsedan. Die berijd je dan al gauw als zodanig. Het is een auto met twee gezichten. Je kunt er soeverein mee zoeven, of beestachtig mee blazen. Aan jou de keus.