Daar staat ‘ie dan. De Kia Optima. Niet te missen door z’n grimmige Kia-neus met indrukwekkende led-stroken en leunend op tweekleurige 18 inch lichtmetalen wielen. De verantwoordelijke voor Kia´s geslaagd vormgegeven sedan heet Peter Schreyer en komt van Audi. Als K5 rijdt de Optima al even rond in Zuid-Korea, maar Kia denkt dat deze auto veel goeds kan doen voor het imago van het merk en zet ’m nu ook in Europa op kenteken. Nederland krijgt uitsluitend de 136 pk sterke, luxueus uitgevoerde 1.7 CRDi en ik test de automatisch geschakelde variant.           

Het design heeft hier en daar ontwerptrekjes van andere auto’s, maar iedereen vindt de 4,85 meter lange Kia Optima ‘dik’ of ‘stoer’. Doorgaans heeft zo’n mooie auto als nadeel dat de koets onoverzichtelijk is vanaf de bestuurdersplaats. Ook de Optima kampt met dit probleem, maar Kia helpt dit probleem snel uit de wereld door simpelweg een achteruitrijdcamera te monteren en de Optima te voorzien van een automatisch inparkeersysteem. Dat eerste functioneert feilloos, het tweede systeem parkeert de auto soms ver van de stoep of scheef in het vak. Dat ook een prachtig navigatiesysteem, een gescheiden klimaatregeling, lederen bekleding, stoelverwarming en een magnifiek, 550 watt sterk Infintiy Sound System standaard zijn, zal niemand verbazen.

De finishing van het interieur verrast des te meer. De onderzijde van het dashboard is ‘ouderwets’ hard, het overige materiaal is indrukbaar en de bovenzijde bekleedt Kia zelfs met leder. Een haarscherp en veelkleurig boordcomputerscherm, subtiele knoppen en een schitterende klokkenwinkel creëren een Lexus-achtige sfeer. Door de enorme beenruimte achterin neem je zonder wanklank van achterpassagiers een loungehouding aan, om vervolgens weg te zakken in royale zetels – dan stoot meteen je knie niet meer tegen het dashboard.      

Smetje

De Kia Optima heeft een praktische inborst, in een bagageruimte van 505 liter kan een scala aan spullen mee. Laat je jaloersmakende Louis Vuitton-koffer trouwens thuis, de onbeschermde kofferbakbeugels pletten je dure koffer jammerlijk.

Laat je jaloersmakende Louis Vuitton-koffer maar thuis, de onbeschermde kofferbakbeugels pletten je dure koffer jammerlijk

Zonder een spoortje weekheid ademt de soepel afgestemde Optima kilometerhonger. Het onderstel vangt de 1.481 kilogram zware sedan na een drempel of korte oneffenheid nooit deinend op. Hoge kruissnelheden brengen windgevoeligheid aan het licht, maar de Nexen-banden vervangen door een setje Michelins of Pirelli’s kan wonderen verrichten. Wordt het té bont, dan zal de zelf tegensturende rijstrookassistent je hachje redden, maar deactiveren zodra je meermaals buiten de lijntjes kleurt. Betere banden zullen ook het decibelniveau ten goede komen. Niet alleen afrolgeluiden, ook het aanwezige windgeruis vormt een smetje op het comfortblazoen. Bijgeluiden overstemmen op een matig wegdek al gauw de motorbrom die de 1.7 CRDi op constante snelheid produceert. Onnodig, een zelfontbrander die bij een snelheid van 120 km/u een kalme 2.100 tpm draait, kan tegenwoordig heus in stilte functioneren.

Karakterintensivering

In tegenstelling tot de Hyundai i40 met 116 pk sterke versie van deze dieselmotor, representeert de 1.7 CRDi in de Optima weinig verfijning. Versnellen gaat gepaard met een boers verbrandingsgenagel en boven de 2.200 tpm verhevigt het geluid dat bij 3.000 tpm op z’n rauwst is. Tussen de 2.000 en 2.500 tpm levert het blok 325 Nm koppel, dus zodra de aandrijflijn aan het werk moet, schakelt de zestraps automaat pardoes terug naar dat koppelrijke toerengebied. Omdat de dieselmotor niet bulkt van vermogen, trekt de transmissie door tot zo’n 3.500 tpm, met een frequente confrontatie met z’n vocale tekortkomingen tot gevolg. Overigens past de automatische transmissie goed bij de Optima en maakt ‘ie schakelmomenten alleen kenbaar middels een zakkend toerental en dus motorvolume. Laat de Optima door z’n ‘lean back’-inborst simpelweg in de eco-stand staan, dat intensiveert z’n karakter. Al is het verschil met de ‘normale’ modus marginaal, de rustigere gaspedaalreactie en een automaat die bij een tussentijdse acceleratie niet twee, maar één trap terugschakelt, staan de kalme Optima beter. En zijn testverbruik schommelt tussen 1 op 12,3 en 1 op 16,8, wat keurig is. Iedere extra besparing is winst.      

Zo elastisch als andere Kia’s stuurt de Optima niet, de installatie geeft juist een vlezig gevoel. Het relatief hoge gewicht van de Optima zegent het comfort, maar in korte bochten of een rotonde voel je de kilo’s wel. Toch resulteert dit niet in noemenswaardig veel onderstuur, iets waar gewichtige voorwielaandrijvers last van hebben. Het goedmoedige weggedrag geeft vertrouwen, evenals de nauwelijks overhellende koets. Een dynamisch wonder hoeft de Optima ook allerminst te zijn, de Zuid-Koreaan is overtuigend gerieflijk. De manuele stand van de transmissie is dan ook meer voor de vorm. De reactie op de stuurflippers is alert, maar bij 4.000 tpm schakelt de techniek ruim voor het rode toerengebied ongevraagd op.

Exclusiviteit

Het uiterlijk van de Kia Optima impliceert een sportieve auto, het weldadige interieur verraadt z’n daadwerkelijke aard - wát een heerlijke, riante reismachine is dit. De automatische transmissie past goed bij de Optima, maar benadrukt wel dat een oliestoker de Optima aandrijft. Kia’s keuze om alleen een dieselende Optima met ‘het hele boekje’ aan te bieden, maakt ‘m met een prijs van minimaal 34.895 euro niet goedkoop. De restwaarde is een groot vraagteken, waardoor de deftige Kia Optima een outsider is, voor hen die iets exclusiefs zoeken.