Wie denkt dat de Volkswagen Golf en BMW 3 Serie het meest geliefd zijn onder het dievengilde, heeft het mis. In 2011 was de Honda CR-V relatief gezien de meest gestolen auto van Nederland. Maar liefst 1 op de 100 eigenaren trof een lege oprit of parkeerplaats aan. De huidige CR-V gaat alweer sinds 2007 mee en begin 2013 komt z’n opvolger. Bij wijze van afscheid steel ik de CR-V nog even van de importeur voor een langeafstandstrip naar Zwitserland. Wil ik hem straks nog teruggeven?

Van het uiterlijk word ik in elk geval niet warm, al oogt ‘ie ‘in het echt’ beter dan op de foto’s. Vooral het front ziet er met zijn indringende xenonlampen en brede luchtinlaat stoer uit. Van opzij springt de coupé-achtige raamlijn in het oog, die nogal afwijkt van de tamelijk rechte daklijn. Dat vormt meteen het meest unieke designelement van de CR-V. Je vindt het mooi of niet, maar apart is het zeker.

Relaxed achterover leunen

Om royale zitruimte te garanderen biedt de CR-V geen plaats voor een derde zitrij, maar 524 liter bagageruimte is hartelijk welkom als je met het gezin op pad gaat. Je kunt de ruimte gemakkelijk in tweeën delen door de laadvloer in een hogere stand te monteren. Onhandig is de afdekking van de bagageruimte, die uit drie - aan de achterste hoofdsteunen gemonteerde - zeiltjes bestaat. Dit systeem veroorzaakt rammels en raakt gemakkelijk los. De achterbank is in zijn geheel naar voren weg te klappen, vervolgens beschik je over een indrukwekkende 1.532 liter laadruimte. Door de uitgebreide verstelmogelijkheden van de achterbank is de CR-V behoorlijk praktisch in te delen. De zitting is over een lengte van 15 cm verschuifbaar, zodat je kunt kiezen tussen meer been- of meer bagageruimte. De drie achterpassagiers hebben afzonderlijk verstelbare rugleuningen, zodat je zelfs relaxed achterover kunt leunen.

Alleen de duurdere BMW X3 rijdt en stuurt sportiever, maar de vergelijking op zich is al een compliment

Voor het grijpen

Voor deze test beschikte ik over de op een na compleetste Elegance-uitvoering. Deze onderscheidt zich onder meer met een fraaie alcantara bekleding, lederen stoelwangen en witte stiksels. Desondanks geeft de CR-V niet echt een luxegevoel, omdat het dashboard nogal eenvoudig is vormgegeven en gedateerd overkomt. Ook het materiaalgebruik stelt teleur, van een 46.750 euro kostende midi-SUV wordt nu eenmaal best wat verwacht. De kunststoffen zijn hard en - zo blijkt - krasgevoelig. Alle knoppen voelen weliswaar solide aan, maar het oog wil ook wat. Het feit dat alles zwart is uitgevoerd maakt de boel nog soberder, maar gelukkig zijn hier en daar chromen accenten aangebracht. Als de testauto was uitgevoerd met het optionele touchscreen-navigatiesysteem en beige/zwarte interieurkleuren had het interieur een hele andere indruk gegeven, zo leert een blik in de brochure.

De zitpositie is voor langere mensen niet geweldig. De stoelzittingen zijn kort, vlak en hard, terwijl het stuurwiel niet ver genoeg kan worden uitgetrokken. Daarentegen is de armleuning comfortverhogend en gaat alle lof naar de hooggeplaatste versnellingspook, die letterlijk ‘voor het grijpen’ ligt.

Fijne rijmachine

Tijd om die pook ter hand te nemen. De 2.2 i-DTEC is beroemd om zijn loopcultuur en dat is geheel terecht, wát een prachtige commonrail-dieselmotor heeft Honda in huis. Het blok is stil, loopt trillingsarm en heeft een fraaie krachtsopbouw. Misschien lijkt 150 pk uit een 2,2-liter motor niet zoveel, het blijkt ruimschoots voldoende om vaart in de 1.622 kg zware CR-V te krijgen en houden. Met een maximale trekkracht van 350 Nm bij 2.000 tpm en een turbo die al vanaf 1.500 tpm lekker meeblaast, kun je de CR-V schakellui rijden. Schakelen is overigens een feestje met deze typische Honda-bak, die zich met veel gevoel en korte slagen laat bedienen. Als het moet trekt de diesel op doortastende wijze tot ver over de 4.000 tpm, zonder buiten adem te raken of onaangenaam rauw te klinken. Wie rustig aan doet haalt met gemak 1 op 14 en een snelle Autobahn-rit resulteerde in een nog immer acceptabele 1 op 12. Het testgemiddelde van 1 op 12,2 over bijna 3.000 km is dan ook een mooi verbruiksresultaat.

Het dashboard is nogal eenvoudig vormgegeven en komt gedateerd over

De CR-V ontpopt zich als een fijne rijmachine, met een goed uitgebalanceerd onderstel. De Japanner is stevig geveerd, maar zelden echt hard. Koetsbewegingen worden tot een minimum beperkt en zowel bij het nemen van drempels als bochten heerst rust en controle. De CR-V is nauwelijks van zijn stuk te brengen en ook voor een fijn potje sturen draait ‘ie zijn hand niet om - met een lekkere portie weerstand stuurt Honda’s SUV bijna als een Accord. Ook op Autobahn-snelheden blijft de CR-V vertrouwenwekkend aanvoelen, zelfs wanneer je tegen de begrensde top van 190 km/u rijdt. Communiceren doet de CR-V altijd en dat komt op de Zwitserse bergpassen tot uiting. Deze Honda blijkt een onverwacht dynamische midi-SUV, die een stuk levendiger rijdt dan zijn concurrenten. Alleen de duurdere BMW X3 rijdt en stuurt sportiever, maar de vergelijking op zich is al een compliment.

Hoogstaande techniek

Wanneer ik de sleutels van de CR-V toch maar teruggeef aan de importeur kan ik opgelucht ademhalen: de auto is niet gestolen gedurende de testweek. Maar is deze Honda het stelen waard? Ik kan me moeilijk verplaatsen in beweegredenen van autodieven en volgens de importeur was 2011 een uitzonderlijk jaar, waarin de CR-V vermoedelijk ‘op bestelling’ werd gestolen. Kijkende naar aanschafargumenten is het in elk geval niet de gunstige prijsstelling die eruit springt. Voor een kleine 47 mille zijn een hoop alternatieven uit Duitsland en Zuid-Korea te vinden, met meer pk’s en uitrusting dan deze eigenzinnige Honda. Wie een verfijnd interieur zoekt zal meteen op de CR-V afknappen. Geef je ‘m een proefritkans, dan verrast de Honda en overstijgt ‘ie de concurrentie. De sterke en verfijnde dieselmotor is zuinig, stil en vlot. De snaarstrakke versnellingsbak, het uitgebalanceerde onderstel en de communicatieve stuurinrichting maken de innemende rijervaring compleet. Sportiviteit en hoogstaande techniek, waarmee Honda zich graag profileert, zijn ook van toepassing op de CR-V. En dat is een knappe prestatie.