Autoliefhebbers verachten hem, wereldverbeteraars houden van hem. En de pragmatische bijtellingsjager? Die is dolgelukkig met de Toyota Prius. Met 14 procent bijtelling en vrijstelling van BPM rijd je zakelijk bijna voor niets in een Prius. Over zijn imago wordt flink gediscussieerd maar feit is dat Toyota met de steeds strengere CO2-normen uiterst sterk staat. Daarvan plukt de Nederlandse consument de vruchten, want zelfs de nieuwe, zevenpersoons Prius Wagon is een ‘14 procent-auto’.

Als een nieuw model in de 14 procent-categorie valt weet je dat de auto gaat scoren. De onlangs verbeterde Renault Mégane 1.5 dCi Eco2 is daar een perfect voorbeeld van. Er is dan ook geen twijfel dat deze gezinsauto met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km een hoop nieuwe kopers zal vinden.

De Prius Wagon biedt plek voor zeven personen, waardoor de koetsvorm een stuk traditioneler is dan van de gewone Prius. De achterzijde is zijn minst fraaie kant, vooral de ‘witte’ achterlichten hoeven van mij niet zo, maar verder staat er een keurige MPV. De 16 inch wielen met wieldoppen zitten op elke uitvoering, ook op deze luxe Dynamic Business met een vanafprijs van 37.500 euro krijg je geen lichtmetaal. Voor net geen 31 mille heb je al een Prius Wagon, die vanaf de basisversie met klimaatregeling, cruise control, een achteruitrijdcamera, zeven zitplaatsen en CVT-automaat goed in zijn spullen zit. Qua prijs zit de Prius Wagon op het niveau van een handgeschakelde Renault Grand Scénic dCi, die met automaat een stuk prijziger is. Een Grand Scénic met benzinemotor is voordeliger dan de Toyota, maar voor de Fransoos betaal je wegenbelasting en zullen brandstofkosten hoger liggen.

Voor de hele familie

Binnenin de Prius Wagon heerst een ruimtelijke sfeer. Niet alleen het panoramadak (standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau Aspiration), ook de lichte kleurstelling van dashboard en bekleding doen een duit in het zakje. Bovendien is zo’n beetje alles in het midden van het dashboard geplaatst, waardoor het interieur opgeruimd oogt. Als je kijkt naar de toegepaste materialen merk je dat er ergens bezuinigd moest worden, vrijwel alles voelt hard aan en het dichtslaan van de portieren klinkt blikkerig. Toch ziet het dashboard er niet goedkoop uit, dus dat valt dan weer mee.

Onder de armsteun verwacht je een flink opbergvak, maar daar heeft Toyota de nieuw ontwikkelde lithium-ion-accu geplaatst

Bij een gezinsauto zijn er andere factoren die een grotere rol spelen, zoals opbergmogelijkheden en ruimte. Onder de vrij harde armsteun verwacht je een flink opbergvak, maar daar heeft Toyota de nieuw ontwikkelde lithium-ion-accu geplaatst. Die ligt daardoor niet achterin, hetgeen ruimte maakt voor bagageruimte én een derde zitrij. Een kleine concessie, die wordt gecompenseerd met twee dashboardkastjes, negen bekerhouders en legio handige bakjes. Wat betreft ruimte is de Prius Wagon een uitstekende MPV. De tweede zitrij bestaat uit drie volwaardige stoelen, die separaat instelbaar zijn. Je kunt ze naar voren schuiven, de rugleuning verstellen en uiteraard kan de hele zaak neergeklapt worden. In een normale setting zit je daar bijzonder riant.

De derde zitrij is vanzelfsprekend bedoeld voor kinderen. Met een beetje inschikken en met de middelste stoel van de tweede omlaag kan ik met mijn lengte van 1,92 meter nog best goed zitten, er is zelfs geen gebrek aan hoofdruimte. Met alle stoelen bezet is de kofferruimte uiteraard niet om over naar huis te schrijven, maar best bruikbaar voor de wekelijkse boodschappen. Onder de laadvloer is er bovendien wat ruimte voor klein grut. Om de derde zitrij plat te leggen zul je de stoelen van de middelste rij een tikkeltje naar voren moeten schuiven, maar dan heb je wel een riante 505 liter tot je beschikking. Met alle vijf de stoelen omlaag geklapt (verwijderen kan niet) verstouw je tot maximaal 1.750 liter bagage (tot aan het dak). De Prius Wagon is dus uitermate geschikt als gezinsauto, maar een aanhanger mag ‘ie niet trekken.

Voorbeeldig

Ondanks dat de Prius Wagon flink zwaarder is dan de ‘normale’ Prius rijdt de Wagon niet minder fijn. De motor maakt – zolang je het toerental niet te ver omhoog laat schieten – weinig geluid en de vering is zacht, zonder dat de koets in bochten enorm gaat overhellen of gaat deinen. De auto is mooi in balans en gedraagt zich onder alle omstandigheden voorbeeldig, wat de passagiers zullen waarderen. Het enige minpuntje is de zijwindgevoeligheid. De besturing isl keurig neutraal. Een vervelende tegendruk bij het insturen of inconsequente feedback is de Toyota vreemd, de Prius Wagon voelt daardoor prettig aan.

De achterzijde is zijn minst fraaie kant

De wegenbelastingvrije status van de Prius Wagon is te danken aan de reeds bekende techniek uit de Prius. Dat betekent dat er een 99 pk sterke 1,8-liter benzinemotor in het vooronder ligt, die ondersteuning krijgt van een elektromotor met 82 pk vermogen en 207 Nm koppel. Het gecombineerde vermogen is 136 pk, meer dan genoeg voor de MPV. Nooit heb je het gevoel met een ‘spaarauto’ op pad te zijn, terwijl je toch uitstekende verbruikscijfers kunt realiseren. Het verbruik is erg afhankelijk van hoe en waar je de auto gebruikt. De elektromotor dient op de snelweg vooral als ondersteuning van de benzinemotor, terwijl je binnen de bebouwde kom juist veel op de elektromotor rijdt en het verbruik dus flink kunt laten dalen. Zodoende reed ik met 70 procent snelwegkilometers een keurige 1 op 18,2, volgens de boordcomputer zou dat gemiddeld 1 op 17,9 zijn. Wanneer ik stadskilometers maakte, gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 1 op 22,2 aan.

Een paar kilometer hoger

De invloed die je op het brandstofverbruik hebt is binnen de bebouwde kom zeer groot. Gedurende de testperiode heb ik ‘gewoon’ in de eco-mode gereden, de power-mode is enigszins overbodig – de Prius geeft niet het gevoel dat je meer power nodig hebt. De EV-knop, om volledig elektrisch te rijden, heb ik daarentegen veelvuldig ingedrukt. Zolang de accu over voldoende ‘inhoud’ beschikt kun je tot 50 km/u helemaal elektrisch en geheel emissieloos rijden. Hoewel dit uitstekend werkt en in de stad zijn nut bewijst, vind ik het jammer dat die maximale ‘elektrische snelheid’ niet een paar kilometer hoger ligt. Je rijdt in de stad vaak genoeg 50 km/u en juist op die snelheid gaat de benzinemotor assisteren. En om de hele tijd net onder de 50 km/u te blijven is best een gedoe.

Eenvoudig oordeel

Een oordeel vellen over de Toyota Prius Wagon is na een weekje sturen eenvoudig. Niet alleen vanwege zijn hybridetechniek is de Prius Wagon een prettige auto, het is slechts een van z’n sterke punten. Dit is gewoon een erg fijne auto. Alle grappen over de Prius zijn leuk, maar wie uitgebreid met de Wagon gaat rijden ervaart dat er maar weinig op aan te merken valt. Echt grote kritiekpunten heb ik niet, het zijn vooral veel pluspunten en dankzij ons belastingstelsel een hoop financiële voordelen die voor de Prius Wagon spreken. Wat mij betreft is de Prius Wagon de beste hybride die Toyota op dit moment aanbiedt, helemaal als je dat deelt met zeven personen. Efficiënter kan bijna niet.