Als je het over échte liefhebbersauto’s hebt, dan kun je niet om de Chevrolet Camaro heen. Je koopt hem niet vanwege zijn gunstige prijs of als praktisch vervoersmiddel, maar je laat je verleiden door zijn dreigende voorkomen, indrukwekkende prestaties en karakteristieke V8-motor. Emotie is het belangrijkste aankoopargument. Voor de liefhebbers is er goed nieuws, want na in Nederland 9 jaar uit beeld te zijn geweest haalt het Amerikaanse merk de ‘muscle car’ weer naar ons land. Eens zien wat het ‘Camaro-gevoel’ met mij doet.

In de Verenigde Staten levert Chevrolet de huidige Camaro sinds 2009. Hier heeft de herintroductie even op zich laten wachten, maar via grijze import druppelden al exemplaren ons land binnen. Inmiddels is de Camaro via het officiële kanaal vanaf 97.295 euro leverbaar en voor dit type auto lijkt dat geen verkeerde prijs. Maar als je weet dat dezelfde auto aan de overkant van de oceaan voor een derde van dit bedrag van de hand gaat, klinkt dat bizar.

In deze speciale ‘45th Anniversary’-uitvoering ziet de Chevrolet Camaro er nóg ‘dikker’ uit

Retro

In deze speciale ‘45th Anniversary’-uitvoering ziet de Chevrolet Camaro er nóg ‘dikker’ uit. De ‘Chevy’ bestaat 45 jaar en daarom krijg je voor slechts 2.000 euro extra onder andere een speciale Carbon Flash metallic-lak, 20 inch lichtmetalen wielen en een opvallende, rode striping. Het ontwerp van de Camaro combineert elementen van een retro ‘muscle car’ met die van een moderne sportauto op een geslaagde manier. De hoekige koets en lange neus met agressief ogend front zorgen voor de retro-uitstraling maar de xenon-koplampen en achterlichten met LED-techniek zijn modern.

Ook in het interieur is deze combinatie mooi doorgetrokken. De vele metertjes voor onder andere de olietemperatuur, oliedruk en voltage zijn behoorlijk retro. In de deurpanelen zit sfeerverlichting die het complete, matwitte deurpaneel ’s nachts ijsblauw verlicht. Dat ziet er modern uit, maar het is een gemiste kans dat deze verlichting niet is aangebracht in de matwitte sierlijst die over het dashboard loopt. Een groter minpunt is het teleurstellende materiaalgebruik. Bijna alle kunststoffen voelen hard aan. De toplaag van het dashboard is voorzien van een ledermotief - dat ziet er nog enigszins hoogwaardig uit.

Het uitzicht over de grote motorkap geeft een machtig gevoel en verraadt de paardenkrachten die onder het blik schuilen. 

Door de hooggeplaatste raampartij zit je voor je gevoel diep in de koets. Niet al te lange mensen kunnen amper boven de deuren uitkijken, laat staan over het stuurwiel. Het uitzicht over de grote motorkap geeft een machtig gevoel en verraadt de paardenkrachten die onder het blik schuilen. De stoelen zitten comfortabel en hebben lange zittingen, zodat je ook na lange ritten niet vermoeid uitstapt. Het achterbankje is alleen voor kleine kinderen geschikt. De bagageruimte biedt met 384 liter nog behoorlijk plaats voor bagage voor een ‘road trip’

Dubbel karakter

Met 405 pk vermogen, 556 Nm koppel en een CO2-uitstoot van 304 g/km heeft de Camaro een vuurrood milieulabel. Onder het motto ‘hoe roder het label, hoe specialer de auto’ draai ik de sleutel om. Een gedempte brul laat de omgeving weten dat de V8 is ontwaakt. Zelf moet je het raampje op een kier zetten, want in het interieur hoor je weinig van de brute startgrom. Dat een handgeschakelde versnellingsbak ontbreekt is niet erg, een automaat past uitstekend in het Amerikaanse plaatje. Deze zestraps transmissie is tevens met flippers te bedienen, mocht je de touwtjes zelf in handen willen houden..

De 6.2 V8 heeft een dubbel karakter. Onder de 4.000 tpm biedt het blok weinig spektakel. De motor is zeer zeker potent maar loopt er niet mee te koop. Totdat je in de manuele stand van de versnellingsbak een paar tikken tegen de schakelflippers geeft; dan gaat de Camaro er met grof geweld vandoor. In de tunnels rondom Düsseldorf – de fotolocatie -  tovert de ‘Chevy’ een grote grijns op mijn gezicht. Het spel met de schakelflippers en mijn rechtervoet kan beginnen. De V8 laat eindelijk goed van zich horen. Het geluid snerpt door de tunnelbuizen en degradeert de audio-installatie tot saaie luxe. Toch is het spektakel niet zo groots als bij de snellere en duurdere Corvette, die veel bruter aanvoelt en zich speelser laat rijden. Als je echt wilt zet je probleemloos een flink rubberspoor op de weg, uiteraard alleen nadat alle veiligheidssystemen zijn uitgeschakeld. In vergelijking met zijn grote broer voelt de Camaro getemd aan. Hij is snel, maar de echte sensatie mist. Van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden is rap zat maar de krachtsopbouw gaat zeer geleidelijk, waardoor kriebels in je buik uitblijven. Wanneer de motor weinig belast wordt, schakelt hij automatisch vier van de acht cilinders uit om het verbruik te reduceren. Dat resulteert bij veel snelwegkilometers in een keurige 1 op 7. Als je gaat spelen, dan stijgt het verbruik meteen naar 1 op 5.

Het ontwerp van de Camaro combineert retro-elementen met trekjes van moderne sportauto's

Het onderstel biedt een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit, vering en demping zorgen voor voldoende rijcomfort. Toch rijdt de Camaro niet als een typisch Amerikaanse auto, het onderstel is absoluut niet week. De besturing is wél wollig, vaag rond de middenstand en er is weinig tegendruk. Desondanks voelt de Camaro ook op hogere snelheden vertrouwd aan en zul je niet met klamme handjes de bocht door gaan. Een stuurmansauto is de Camaro niet, je zult hem meer waarderen vanwege zijn snelle prestaties in rechte lijn. Heb je een relaxte bui en wil je genieten van de auto en het landschap, schakel dan de cruise control in en rijd comfortabel naar je bestemming. De Convertible is daarvoor nog meer geschikt.

Grote glimlach

De Camaro is geen supersnelle of ultra-sportieve auto, meer een soort ‘muscle car light’. Toch zorgt ‘ie onder alle omstandigheden voor een grote glimlach op je gezicht. Het tweeledige karakter van de motor en het bruikbare bagageruim maken de Camaro tot een fijne allrounder die minder ‘hardcore’ is dan zijn grote broer, de Corvette. De liefhebber zal de ‘Amerikaanse besturing’ en het inferieure materiaalgebruik in het interieur voor lief moeten nemen. En wie optimaal van het motorgeluid wil genieten, moet eens langs de uitlatenspecialist gaan. Die heeft vast nog wel een mooi systeem op de plank liggen.