Automobiele designiconen, daarvan zijn er vele. Eén van de belangrijkste hedendaagse ontwerpers is de Italiaan Walter de’Silva. De Alfa Romeo 156 is zijn succesvolste ontwerp, de Audi A5 noemt hij z’n mooiste. Na de A5 Coupé en Cabriolet volgde op 16 juli 2009, de dag dat het merk met de vier ringen haar 100-jarige jubileum vierde, de Sportback. We zijn nu paar jaar verder en Audi heeft de A5-lijn zowel optisch als technisch vernieuwd. Ik ging op pad met de A5 Sportback 1.8 TFSI, de 170 pk sterke instapuitvoering.

Een creator kan zijn schepping nog zo mooi vinden, uiteindelijk moeten ‘de mensen op straat’ de auto kopen. Zij oordelen in dit geval positief, willekeurig ondervraagden vinden de A5 Sportback zonder uitzondering een wonderschone auto. En daar kan ik niets anders mee dan instemmen. Bijna een jaar geleden logeerde Audi’s A7 Sportback op de redactie, maar stiekem is zijn kleinere broertje fraaier. Gezien het formaat van die auto is het geen schande dat de A7 vooral schuin van achteren wat ‘plomp’ oogt, de A5 Sportback heeft daarentegen zelfs niet het minste designsmetje.

De eer gered

Een van Audi’s belangrijkste speerpunten is de kwaliteit die het interieur uitstraalt - ook de A5 bewijst dat. Het dashboard van de gemiddelde nieuwe auto wordt opgetrokken uit steeds mooiere materialen maar de fabrikant uit Ingolstadt gaat telkens een stapje verder. Afwerking, pasnaden en kunststoffen, een dashboard van Audi behoort altijd tot de top. Niet alleen de toplaag is zacht, ook de onderzijde kent een fraaie structuur. Fijnzinnige knopjes maken het verhaal compleet - wat voelt dit degelijk en solide aan. De bediening is ontzettend doordacht en daardoor logisch. Het samen met de veelomvattende Pro Line-uitrusting 4.769 euro kostende MMI-multimediasysteem werkt intuïtief en ondanks het forse aantal druktoetsen desoriënteert het bedieningspaneel op de middenconsole je nooit. De ergonomie is perfect en de afleesbaarheid uitmuntend, ongeacht of het over de klokkenwinkel, routebegeleiding, muziek of klimaatregeling gaat.

Argumenten om die A4 nog even te houden, komen naar voren zodra vrienden willen voelen hoe jouw A5 Sportback presteert. De ruimte op de achterbank is namelijk verre van ideaal

De A5 Sportback is een coupé-achtige en dat voel je bij het plaatsnemen. Een dik, grijpgraag S Line-stuur en heerlijke stoelen uit hetzelfde pakket (4.163 euro) zijn de gereedschappen die lichaamscontact met je maken. Het vlakke dashboard en de hoge middentunnel zorgen voor een diepe zithouding, die bevestigt dat er evidente redenen waren om de A4 in te ruilen. Argumenten om die A4 nog even te houden, komen naar voren zodra vrienden willen voelen hoe jouw A5 Sportback presteert. De ruimte op de achterbank is namelijk verre van ideaal, aflopende dakstijlen zorgen voor weinig hoofdruimte en voorpassagiers voelen al snel knieën in hun rug prikken. De eer wordt gered door de bagageruimte, die met 480 liter inhoud even groot is als die van een A4. Door de vijfde deur is de bruikbaarheid en laadbaarheid bovendien uitstekend.

Direct én indirect

Dan naar het tweede zwaartepunt van de aanpassingsronde, de mechaniek. De 1,8-liter metende TFSI is een bekend blok, ware het niet dat Audi ‘m flink onder handen nam. Interessant is dat de motor over directe én indirecte brandstofinjectie beschikt. De directe variant wordt gebruikt tijdens starten en vollast, de indirecte inspuiting uitsluitend bij deellast. Tezamen met een lichtere, sneller reagerende turbocompressor en maatregelen die mechanische frictie verminderen, zorgt dat ten opzichte van de vorige 1.8 TFSI voor een vermogenswinst van 10 pk en 320 (!) in plaats van 250 Nm. Dat koppel staat tussen de 1.400 en 3.700 tpm klaar, wat zich vertaalt in een krachtsopbouw zonder noemenswaardig turbogat.

Het surplus aan koppel maakt de lange overbrengingen van de zesbak geen enkel probleem, in de tweede versnelling trekt ‘ie in één lange adem door naar 120 km/u. De transmissie is op een Duitse manier hakerig, maar juist daardoor trefzeker. De A5 Sportback 1.8 TFSI is simpelweg een serieus vlotte auto, die ervan geniet om zonder vermogensval bij 6.500 tpm het rode gebied te toucheren en de snelheidsmeter bijna 240 km/u te laten aanwijzen. Om het af te maken produceert de motor tijdens accelereren een mooie ronk en fluit de turbo vrolijk mee. Ongelooflijk dat zo’n motor de strenge Euro 6-norm haalt, vooral omdat Audi’s beloofde 1 op 17,2 een sprookje blijkt. Op zijn gunstigst haalde ik 1 op 12,4, gemiddeld kwam de 1.8 TFSI op een liter 11,2 kilometer ver. Op zich niet slecht, maar wie goud verwacht neemt met zilver geen genoegen.

Afwerking, pasnaden en kunststoffen, een dashboard van Audi behoort altijd tot de top

Uit graniet gehouwen

Wie een comfortabele auto zoekt, moet goed nadenken of S Line wel zijn ding is. Vanwege het indrukwekkend lage decibelniveau verdient de A5 Sportback een soepelere afstemming. Het sportonderstel is helaas niet adaptief en stevig gedempt. Niet echt comfortabel, wel heel koersvast. Dat geeft een gevoel van vertrouwen, temeer omdat de auto aanvoelt alsof hij uit graniet is gehouwen en bovengemiddeld bijterig remt. Vertrouwen, dat geeft ook de hoeveelheid grip. Deze Audi mag er dan wel eentje zonder Quattro vierwielaandrijving zijn, onderstuur komt pas laat en hij glijdt pas over de voorwielen weg als je dat forceert. Wel instelbaar zijn de besturing en de reactie op het gaspedaal, als je tenminste voor 300 euro het zogenaamde Audi Drive Select aankruist. In de comfortmodus is de besturing licht en gevoelloos maar ‘dynamic’ maakt het sturen weer kunstmatig zwaar. De ‘auto’-stand is het meest naturel, maar ook dan mist er communicatie.

Je hoeft met de Audi A5 Sportback 1.8 TFSI geen moment spijt te hebben van de meerprijs ten opzichte van de A4. De A5 ziet er opwindend uit, is nauwkeurig in elkaar gezet en heeft ‘punch’ onder de motorkap. De brandstofconsumptie is ver van de fabrieksopgave verwijderd, maar dat is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Wel heeft het de A5 Sportback 1.8 TFSI belastingkorting opgeleverd, waardoor de prijs bijna 1.500 zakte. De stilte bepaalt het comfort en wie daarvan ten volste wil genieten, laat S Line achterwege. Het maakt de auto hard, zonder ooit dynamisch te worden. De vijfdeurs coupé heeft een riante kofferbak en een krappe achterbank, een positief en een negatief gevolg van het design. Want design is bij de A5-reeks nog altijd aankoopmotief nummer één.