Je hebt mensen die zich niet willen conformeren, die het vermogen hebben zich te onderscheiden. Voor hen is een Duitse SUV niet bijzonder genoeg. Zij willen iets écht unieks en zochten via grijze import hun weg naar Infiniti’s stoere FX. Sinds 2008 wordt Infiniti officieel in Europa verkocht en eind 2010 introduceerde Infiniti de FX30d – inderdaad, met dieselmotor. Een facelift verleende het alibi om deze Japanse outsider een weekje mee te nemen.      

Een bescheiden voorkomen staat niet op het repertoire van de Infiniti FX, die na de ‘nosejob’ nog indrukwekkender oogt. De hoge, stompe snuit met priemende koplampen en de nieuwe, immense grille hebben het bekende effect: zodra de 2.150 kg zware full-size SUV aanstormt, kiezen medeweggebruikers het hazenpad naar de rechterbaan. Stilstaand heeft de FX minstens zoveel ‘appearance’. Met 21 inch wielen in geprononceerde wielkasten, een hooggeplaatste raampartij en aflopende, bijkans coupé-achtige daklijn heeft de FX het charisma van een K-1-fighter in Armani-kledij. Daadkrachtig indien noodzakelijk, dat is het beeld dat ‘ie uitstraalt. En exact daarom maakt de FX vrienden met vrijbuiters, maar jaagt ‘ie CO2-soldaten op de kast. 

Bedwelmd

Met een prijs van 98.630 euro (inclusief metallic lak á 1.200 euro) plaatst Infiniti de FX30d S Premium enkele duizenden euro’s boven een vergelijkbare BMW X5 of X6. De prijs van een krappe euroton impliceert dat je ‘all inclusive’ krijgt en uiteraard voldoet deze ‘top of the bill’ Premium S-uitrusting aan die verwachting. Binnenin word je bedwelmd door een schitterend navigatiesysteem met sublieme audio, gescheiden klimaatregeling, leder zover het oog reikt en tientallen knopjes voor alles wat elektrisch te bedienen kan zijn. Is dat alles, zeg je? Goed, dan noem ik nog even adaptieve cruise control, bi-xenonverlichting, een automatische te openen achterklep en stoelverwarming en -ventilatie. De facelift heeft overigens een nieuw instrumentenpaneel met zich meegebracht. Dat je het allemaal even weet.

Vallen voor z’n uiterlijk betekent leven met beperkte ruimte.

Een kwaliteitsproduct is de FX absoluut, maar Duitse detailliefde kom je niet tegen. Een uit die obsessie voortvloeiend, klinische perfectie uitstralend interieur evenmin. Deze Infiniti ademt sfeer en charme, waardoor plaatsnemen op z’n royale en zachte zetels aanvoelt als thuiskomen. Vallen voor z’n uiterlijk betekent leven met beperkte ruimte. Achterpassagiers hebben niet meer dan voldoende hoofd- en beenruimte, voor koffers en tassen staat slechts 410 liter ter beschikking. Ter vergelijking: een BMW X5 heeft 620 liter inhoud, de BMW X6 ondanks z’n schuine achterzijde nog altijd 570.      

Tweeledig

De 238 pk sterke dieselmotor koppelt Infiniti aan een zeventraps automaat. De 3,0-liter V6 is een Renault-Nissan-product en ligt ook in het vooronder van bijvoorbeeld een Nissan Navara of Renault Laguna Coupé. Met een bij 1.750 tpm paraat maximaal koppel van 550 Nm beweegt de FX voort op een vermogensgolf en vergaan inhaalacties ongemerkt rap. Alle eer gaat naar het samenspel tussen motor en transmissie. De automaat reageert meteen op avances van het gaspedaal, schakelt bij sportief gebruik adequaat terug en laat de koppelrijke dieselmotor het resterende werk doen. In 8,3 seconden snelt de FX30d naar 100 km/u. Een kalme rijstijl toont het tweede karakter van de aandrijflijn. De koppelomvormer laat in ‘cruise-mode’ relatief veel ‘slip’ toe, waardoor schakelacties soepel verlopen. De automaat schakelt steeds naar de hoogst mogelijke trap en laat de toerenteller bij 120 km/u slechts 2.000 tpm aanwijzen. Het is opvallend hoe reëel Infiniti over het brandstofverbruik van de FX30d is. De Japanners beloven een nette 1 op 11,1 en dat is best haalbaar. Een testroute met hier en daar flink doorrijden betekende 1 op 10,2. Het predicaat ‘zuinig’ gaat te ver, maar deze dieselconsumptie is bovengemiddeld netjes.

Een bescheiden voorkomen staat niet op het repertoire van de Infiniti FX

Probaat middel

De sportknop waarmee je de dempers in de standen ‘auto’ of ‘sport’ (standaard op de S-uitvoering) kunt zetten, doen de aard van het beestje vermoeden. Vanzelfsprekend leent de FX zich uitstekend voor lange afstanden en rijd je ongemerkt naar illegale snelheden, maar z’n platte rubber en (ook in ‘auto’-stand) stevige onderstelafstemming beperken het comfort. Het isoleren van rij- en windgeluiden heeft Infiniti fantastisch gedaan, maar het decibelniveau wordt beïnvloed door een bij tijd en wijle nagelende dieselmotor. Die produceert een rauw V6-geluid waarvan sommigen gefascineerd raken, maar dat in deze klasse niet past. Terug naar die onderstelknop bij de transmissiehendel. Zet de dempers in ‘sport’ dan draait de FX voor actief bochtenwerk z’n hand niet om. Daarvoor heeft Infiniti heel wat werk verzet. De gewichtsverdeling is goed gebalanceerd en het zwaartepunt ligt extreem laag. Resultaat: de FX helt nauwelijks over en blijft tot op hoge (bocht)snelheden stabiel. Daarnaast krijgt een S-uitvoering vierwielbesturing, waardoor de auto directer reageert op stuurbewegingen.

Voor zo’n bakbeest als de FX is het gevoel met de wielen intens. Zelf schakelen kan met stuurpaddles en de pook, maar de zeventraps automaat weet zelf dondersgoed hoe het hoort. Om de rijervaring nog dynamischer te maken stuurt de intelligente ATTESA E-TS-4WD – Infiniti-taal voor vierwielaandrijving - het meeste vermogen naar de achterwielen. Vierwielaandrijving is voor de FX een probaat middel om z’n krachten efficiënt op het asfalt over te brengen, niet om een modderpoel te doorkruisen.          

Koop ‘m als diesel

Als een blok voor de looks en het rijgedrag van een Infiniti FX gevallen, vervolgens z’n krappe bagageruimte en niet perfecte comfort voor lief genomen, maar geen handtekening gezet  omdat de enorme benzinemotoren je weerhielden? Bestel dan gerust een FX30d. Na de minieme facelift is de FX nóg imposanter en de dieselmotor drijft ‘m perfect aan. Tijdens etiquettelessen heeft de zelfontbrander niet opgelet, maar verder is het een grote lofzang. De FX30d presteert eenvoudig, de automaat verstaat z’n vak en de brandstofconsumptie is acceptabel.