Met de aankomende strengere CO2-regels komen er spannende tijden. Welke autofabrikant speelt het spelletje het slimst en behaalt (of behoudt) met zijn model de status van leasekampioen? Afgelopen jaar was dat Renault met haar 14 procent bijtellende Mégane, die enkele maanden geleden concurrentie kreeg van een zuinige en schone Ford Focus. In het nieuwe jaar ligt er een andere grote kaper op de kust: de gloednieuwe Toyota Auris Hybrid. Binnenkort is die Japanner ook als stationwagen leverbaar en omdat ‘ie eveneens 14 procent bijtelling heeft worden de kaarten opnieuw geschud. Kan Toyota met de Auris Hybrid weerstand bieden tegen zijn dieselende concurrenten?

De nieuwe Toyota Auris heeft niets gemeen met het vorige model, dus het ‘opnieuw beoordelen’ kan beginnen. Is ‘ie mooier, spannender, aantrekkelijker? Zonder meer. Vooral de voorzijde ziet er bijzonder goed uit. De Auris kijkt agressief en de chromen spijlen lopen door in de koplampen, waarin LED-dagrijverlichting standaard gemonteerd wordt. Dat de geteste Auris eens niet in het typische ‘hybride-wit’ gespoten werd, is een verademing en doet de auto goed.

Verder biedt de koets weinig verrassingen. De Auris is anders dan z’n voorganger, uniek is hij niet. Laat ik voorop stellen dat de zijkant goed oogt, maar hier en daar zijn trekjes van andere auto’s zichtbaar. Over de achterkant is vrijwel niemand echt enthousiast, maar over de prijs des te meer. De Auris Hybrid begint als Aspiration bij 23.750 euro, de Lease-uitvoering kost 1.920 euro extra en dan is de auto lekker aangekleed. Een navigatiesysteem met achteruitrijcamera, cruise control, panoramadak, privacy glass, 17 inch wielen en de ‘look and feel’ van de Dynamic zijn dan voor jou. Even ter vergelijking: de Renault Mégane en Ford Focus zijn als vijfdeurs en met 14 procent-motorisering respectievelijk 940 en 1.905 euro duurder. Bovendien heeft de Auris standaard een CVT-automaat.

Meer ruimte

Een kanttekening bij het mooie panoramadak is dat het – zoals altijd – hoofdruimte wegsnoept. Voor de bestuurder en bijrijder heeft dat geen nadelige gevolgen, wel voor de mensen achterin. Houd daarmee dus rekening, want zonder het glazen dak is de hoofdruimte wel voldoende. Wat betreft beenruimte is de Auris niet de ruimste, maar ook hier een voldoende. Fijn: er is genoeg voetruimte onder de voorstoelen. Een groot verschil met het vorige model Auris Hybrid is de hoeveelheid kofferruimte. Die groeide met maar liefst 81 liter en komt nu op 360 liter. Dat komt deels door de compactere accu, die onder de achterbank is geplaatst en geen bagageliters meer opsoupeert. De achterbankleuningen kunnen in delen omlaag.

Toyota heeft voor een hoekig ontwerp gekozen, ook binnenin voeren scherpe lijnen de boventoon.

Toyota heeft voor een hoekig ontwerp gekozen, ook binnenin voeren scherpe lijnen de boventoon. Waar veel merken ervoor kiezen om het dashboard enigszins naar de bestuurder te draaien, monteren de Japanners een kaarsrecht exemplaar. Om een of andere reden ziet het er niet al te modern of aantrekkelijk uit - het ouderwetse, digitale klokje en grove knoppen hebben hierin zeker een aandeel. Wel zit alles waar je het verwacht en is er aan duidelijkheid geen gebrek. Het ‘Touch & Go Plus’-navigatiesysteem is eenvoudig te bedienen, dat is wel eens anders bij Toyota. Het aanraakscherm werkt soepel en de kaart laat zelfs een aantal gebouwen in 3D zien. In een stad als Amsterdam komt dat goed tot zijn recht. Op het gebied van materiaalgebruik verzet de Auris geen bakens, maar zoals we van auto’s uit het verre oosten gewend zijn is de gebruikte kunststof acceptabel. De zitpositie is goed, wat grotendeels is te danken aan zeer fijne stoelen. Vaak vinden we in Japanse auto’s ietwat kleine zetels, maar die van de Auris zijn lekker ruim en comfortabel.

Alles zit waar je het verwacht en is er aan duidelijkheid geen gebrek.

Weinig nieuws, wel goed

Over de motorisatie kan ik vrij kort zijn: daar is weinig nieuws te vinden. De elektromotor en 1,8-liter benzinemotor leveren samen nog altijd een verdienstelijke 136 pk, waarbij de elektromotor en verbrandingsmotor respectievelijk een maximaal koppel van 207 en 142 Nm leveren. En zoals altijd is de motor gekoppeld aan een CVT-automaat. Toyota heeft de techniek verfijnd, zodat de transmissie minder loeit dan voorheen. Neemt niet weg dat ‘ie bij volgas nog steeds onnatuurlijk klinkt, maar laat ik ‘ns ophouden met klagen over het CVT-karakter. Ja, het is anders dan we gewend zijn, maar een CVT heeft veel voordelen. Je hebt geen krachtonderbrekingen (opschakelen doet ‘ie immers niet) en bij normaal rijgedrag houdt ‘ie het toerental laag. Het is daarom jammer dat er geen toerenteller is om dat te bekrachtigen, want je hoort de motor op constante snelheid nauwelijks. Als het bandengeruis minder aanwezig zou zijn, is de Auris Hybrid een enorm stille auto.

Wat betreft vermogen heb je niets te klagen in de Auris, als het moet is de Toyota lekker vlot. Met een gecombineerd vermogen van 136 pk is ‘ie bovendien krachtiger dan zijn dieselende concurrenten en dat zie je in de ‘0 tot 100 km/u’-tijd. Een schappelijke 10,9 seconden heeft de Auris Hybrid daarvoor nodig. Blindstaren op getallen heeft echter niet veel zin als je een trekhaak wilt. De Auris Hybrid mag nog steeds geen aanhanger, vouwwagen of caravan trekken. Alleen een speciale fietsendrager staat op de optielijst. Het is dus een kwestie van overwegingen maken. Toyota biedt overigens naast deze Hybrid-versie ‘gewone’ benzine- en dieselmotoren aan, maar voor de Nederlandse markt zijn die minder interessant – want 20 procent bijtelling in plaats van 14.

Als je met een volle accu een N-weg verlaat, verbruik je soms tot aan huis geen druppel brandstof.

Emissieloos

In EV-mode kun je volledig elektrisch voortzoeven totdat de accu bijna leeg is of als je harder dan 50 km/u rijdt. Deze rijmodus is vooral bruikbaar in een drukke binnenstad of 30 km/u-zone. In ECO-mode kun je ook op hogere snelheden volledig emissievrij rijden, maar slechts korte tijd. Als je met een volle accu een N-weg verlaat, verbruik je soms tot aan huis geen druppel brandstof. Opladen gaat door middel van gas loslaten of remmen, maar wie de twee schermen in de gaten houdt ziet dat de accu onder het rijden pulsmatig wordt bijgeladen. Zodoende laadt de accu razendsnel op als je ook maar even de snelweg opgaat. Nadeel is dat de elektromotor op hoge snelheden weinig te doen heeft en uitsluitend ondersteunt. Dat bepaalt uiteindelijk ook het brandstofverbruik. Met veel snelwegkilometers kwam het verbruik op 1 op 17,1, terwijl de uitgebreide boordcomputer op binnenwegen vrijwel constant 1 op 20 aangeeft. Het opgegeven gemiddelde verbruik van 1 op 25,6 halen lijkt onmogelijk, maar is afhankelijk van je rijroutes wel benaderbaar.

De Toyota Auris Hybrid heeft uitstekende kaarten voor het zakelijke C-segment.

Volgens Toyota is de Auris groter, sportiever, dynamischer en mooier dan ooit. Mooie woorden, maar op het gebied van besturing kun je het puntje sportiviteit wegwimpelen. Sturen gaat zonder veel gevoel en bovendien vaag. Voor een Toyota heeft de Auris wel een vrij directe inslag, maar sportief? Nee, allerminst. De Auris is ietwat straffer geveerd dan zijn voorganger, wat ‘m niet oncomfortabel maakt. Dynamisch evenmin. Wel heeft de Japanner een goed onderstel. Over de wegligging ben ik dan ook zeker te spreken. Hij voelt voor een auto met een accu bij de achteras goed uitgebalanceerd aan en bovendien behoudt de Toyota keurig zijn koers en helt ‘ie niet noemenswaardig over. Ga je toch de hooligan uithangen, dan zal de Auris redelijk snel onderstuur vertonen en dan zet ESP je weer in het gareel – heel veilig. Oftewel: de Auris Hybrid rijdt keurig, biedt weinig verrassingen en overtuigt met zijn neutrale rijgedrag.

Uitstekende kaarten

De Toyota Auris Hybrid heeft uitstekende kaarten om het goed te doen in het zakelijke C-segment. Natuurlijk zorgt de hybride aandrijflijn voor 14 procent bijtelling maar de techniek is ook mooi toegepast. Het samenspel tussen benzine- en elektromotor overtuigt. Die aandrijflijn heeft een rustig karakter en toch genoeg vermogen in huis. Dat het stuurgedrag niet aan dat van de Renault Mégane en Ford Focus kan tippen is jammer, maar niet echt belangrijk. De Auris is een keurig rijdende auto, met eindelijk een acceptabele bagageruimte en medio dit jaar zelfs een praktische Wagon-variant. De prijs is zeer concurrerend, de uitrusting prima en op de meeste vlakken scoort de Auris Hybrid dikke voldoendes. Een geduchte concurrent.