Met de Ford Ranger heb ik sinds een mooi, winters avontuur vorig jaar een bijzondere band. Een sneeuwwitte Ranger van de vorige generatie bracht mij toen naar de Oostenrijkse Alpen, waar ik  bergwegen, besneeuwde passen en bergtoppen deelde met de stoere pick-up. Nu is er de nieuwe Ranger, die volgens Ford comfortabeler, verfijnder en groter is. En de vorige was voor onze begrippen al zo groot…

Nederland is geen pick-up-land. Hoe multifunctioneel deze auto’s ook zijn, ze zijn vaak een maatje te groot voor ons kleine landje. Toch kwamen er onlangs diverse nieuwe modellen op de markt. Volkswagen introduceerde een paar jaar geleden de Amarok, Isuzu de nieuwe D-Max en Toyota bracht de vernieuwde Hilux. Ford kon als grootste pick-up-fabrikant ter wereld natuurlijk niet achterblijven, en zie hier: de nieuwe Ranger. Zijn grote broers – de F150-modellen - blijven veelal aan de overkant van de plas, slechts een enkeling bereikt via grijze import onze markt. Niet zo gek, de ‘compactere’ Ranger is meer geschikt voor onze wegen.

In een oogwenk

Het front van de nieuwe Ranger lijkt veel op dat van zijn enorme Amerikaanse familieleden. In een oogwenk zou je ‘m zelfs voor een F150 kunnen aanzien. Met een lengte van 5,35 meter is de pick-up geen makkelijke auto om in een parkeervak te manoeuvreren, gelukkig kun je optioneel voor een achteruitrijdcamera kiezen. Uniek aan de Ford Ranger is dat ‘ie een 80 centimeter diepe waterplas kan doorwaden, zelfs met volle belading. Dat is fors meer dan bijvoorbeeld de Volkswagen Amarok, die ‘slechts’ een halve meter water kan trotseren.

De vorige Ranger was voor onze begrippen al zo groot…

Vrachtwagenformaat

De Ranger is in ons land leverbaar met twee dieselmotoren: een viercilinder 2.2 TDCi met 150 pk en 375 Nm en een vijfcilinder 3.2 TDCi met 200 pk en 470 Nm. Ford verwacht dat die eerste het meest in ons land verkocht gaat worden, reden genoeg om met een handgeschakelde 2,2-liter vierpitter op pad te gaan. In vergelijking met de oude 2.5 TDCi is de nieuwe dieselmotor een stuk stiller. Hij is marginaal krachtiger maar voelt niet sneller aan, doordat de nieuwe Ranger bijna 200 kg zwaarder is dan zijn voorganger. Ondanks dat is de nieuwe motor een stuk zuiniger, in het gunstigste geval verbruikte ik 1 op 12,3 terwijl de vorige ternauwernood 1 op 10 scoorde. Een grote technische verbetering is de handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze schakelt aanzienlijk soepeler dan de bak uit de vorige Ranger, daarmee moest je nog regelmatig naar de juist versnelling ‘zoeken’. Bij de nieuwe gaat het nog steeds niet zo soepel als bijvoorbeeld in een Volkswagen Amarok, toch zal iedereen met deze bak overweg kunnen.

Al vanaf stationair toerental heeft de Ranger veel koppel tot zijn beschikking, waardoor je zelfs als onervaren ‘offroader’ de Ranger door elk spoor trekt. Je moet dan niet vergeten de vierwielaandrijving in te schakelen, want standaard worden alleen de achterwielen aangedreven. Met een draaiknop op de middenconsole kun je ‘4x4’ inschakelen. Wordt het echt te gek en kom je alsnog vast te zitten, dan schakel je met een draai aan de knop de lage gearing in. Met deze kruipversnelling wordt voor de Ranger elke terreinomstandigheid kinderspel en kom je altijd op de plaats van bestemming.

Ford vergrootte de laadbak naar 1.84 x 1.56 x 0.51 meter (LxBxH)

Je zult de Ranger in Nederland voornamelijk op de verharde weg tegenkomen. Op het gebied van wegligging en comfort viel nog veel winst te behalen en dat heeft Ford dan ook gedaan. De Ranger is qua rijgedrag meer een personenauto geworden, hoewel je vanwege zijn enorme formaat nog steeds het gevoel hebt met een vrachtwagen onderweg te zijn. De zit is enorm hoog en als je achter je kijkt zie je geen mooi bekleed interieur, maar een praktische laadbak. Ook onbeladen heeft de pick-up een behoorlijk gebalanceerd onderstel. Zacht is de pick-up allerminst geveerd, drempels en andere oneffenheden dringen nog altijd behoorlijk door in het interieur. De besturing is niet meer zo wollig en indirect als voorheen, want de nieuwe Ranger stuurt een stuk directer en helt bovendien minder over.

Op het gebied van wegligging en comfort viel nog veel winst te behalen en dat heeft Ford dan ook gedaan

Mega-laadbak

Een van de belangrijkste verbeteringen is de werkplek. Hier breng je als bestuurder nog altijd de meeste tijd door. Wat opvalt is de moderne vormgeving van de middenconsole en de tellers. Voor een werkpaard is deze Ranger in Limited-uitvoering een zeer complete auto. Je kunt via Bluetooth je telefoon koppelen of muziek streamen. Een scherm dat bovenaan het dashboard is geplaatst geeft alle functies weer. De knoppen zijn overzichtelijk en gemakkelijk te bedienen. Verwacht van het scherm geen hoogwaardige graphics, het systeem lijkt op een simpele versie van de beeldschermen die Ford in de Focus of Mondeo monteert. Je zit in de prima Ranger-stoelen op leder, hetgeen standaard is op deze uitvoering. Zoals bij de meeste pick-ups in ons land heeft ook deze Ford geen achterbank, maar een praktische bergruimte die je via ‘suicide doors’ bereikt. Wil je deze Ranger namelijk met achterbank in een personenauto-uitvoering rijden, dan moet je – afhankelijk van de uitvoering – een bedrag van zo’n 25 á 50 mille aan BPM aftikken. Dat betekent dus dat de 26.000 euro hoge basisprijs van deze Limited zou worden verdubbeld.

Degene die de Ranger als werkpaard gebruikt (en wie doet dat niet?) zal het grote formaat van de laadbak kunnen waarderen. Alle concurrenten zijn ook flink gegroeid en daarom vergrootte Ford laadbak naar 1.84 x 1.56 x 0.51 meter (LxBxH). En dat is een vergelijkbaar formaat dat zijn directe concurrenten bieden. Waarmee de Ranger zich duidelijk onderscheidt is de hoeveelheid laadvermogen, de geteste uitvoering mag maarliefst 1.250 kg meenemen. Dat is een fors verschil met de 790 kg die Toyota toestaat of de 1.052 kg die de Amarok mag dragen. De hardcover-afwerking in de laadbak is makkelijk schoon te houden. Even afspuiten met een hogedrukreiniger is geen probleem, want via de goede afwateringskanalen stroomt het water er zo weer uit.

Van een hoger niveau

Ditmaal was het geen winters avontuur door de bergen, maar een grondige test op Nederlandse bodem. De nieuwe Ranger is op alle fronten beter geworden. Met name het comfort en de rij-eigenschappen zijn van een veel hoger niveau. Hij werd weliswaar nauwelijks krachtiger, maar wel zuiniger en schoner. Degene die daadwerkelijk van alle capaciteiten gebruik maakt, heeft vooral baat bij de grotere laadbak en het enorme laadgewicht. Vanaf 22.500 euro (exclusief BTW en BPM) heb je een Ranger met deze 2.2 TDCi motor, die eigenlijk op alle fronten voldoet.