Toen het IJzeren Gordijn nog stond, bouwde Skoda no-nonsense auto’s die in West-Europa voor spotprijzen werden aangeboden. Maar toen viel in 1989 de muur en 2 jaar later kwam Volkswagen bij Skoda buurten om nooit meer te vertrekken. Sindsdien bleef in Mlada Boleslav niets bij hett oude: de auto’s van Skoda kregen moderne VW-techniek, werden steeds chiquer en ondanks de gunstige prijzen verdween het echte ‘koopjesgevoel’ steeds meer. Daarom introduceert Skoda de Rapid, een auto die terugkeert naar Skoda zijn roots en weer ouderwets ‘veel voor weinig’ biedt.           

De MissionL genaamde conceptcar staat mij nog helder voor de geest: een spierwitte, strakgelijnde auto op enorme lichtmetalen wielen. Daaruit is de Rapid ontstaan en zoals gebruikelijk werd de productieversie een stuk aardser. Gebleven is de stoere neus, die meteen Skoda’s nieuwe familiegezicht representeert. Omdat de Rapid gebouwd wordt op het platform van de Volkswagen Polo is de Tsjech maar ietsje breder dan zijn Duitse broertje, maar evengoed 23 centimeter langer dan een Golf VII. Daardoor ontstaan enigszins vreemde proporties en bovendien is de C-stijl erg groot. De onder leiding van Jozef Kabaň getekende Rapid is dan ook niet bedoeld als haute cuisine, maar meer als daghap. En waar dagelijkse kost met een lekker sausje en goede jus een smakelijke maaltijd wordt, daar geven deze frisse blauwe kleur en leuke 16 inch lichtmetalen wielen het Rapid-design een boost.

Besparing zonder armoe

De voordeligste Rapid kost tijdelijk als Active Go! 14.190 euro en dat is bijna een schijntje voor een auto van dit formaat. De Polo begint bij 14.990 euro en heeft  dan drie deuren en een 60 pk leverende driepitter, terwijl een instap-Rapid 5 deuren en een 86 pk sterke 1.2 TSI heeft. Maar zo’n prijs moet nu eenmaal uit de lengte of de breedte komen en daarom bespaarde Skoda voor haar Rapid op interieurmaterialen. Alle kunststoffen zijn hard en zaken als dakhandvatten met ‘soft close’ of een make-upspiegelverlichting missen. Elektrisch bedienbare voorportierruiten zijn wél gewoon standaard, evenals centrale portiervergrendeling.  Voor een Rapid met airconditioning betaal je minimaal 15.390 euro. Weliswaar 1.200 meer dan de instapper kost, maar ook die prijs is zonder meer scherp. 

Zo’n lage prijs moet nu eenmaal uit de lengte of de breedte komen.

De voornoemde bespaaraspecten betekenen niet dat het vanbinnen armoe troef is. Geenszins, want het dashboard is zoals in andere Volkswagen-producten: strak, solide, overzichtelijk en eenvoudig bedienbaar. Het 600 euro kostende, maar standaard op een Businessline geleverde ‘Amundsen’-navigatiesysteem is geen aanrader, want die routeplanner is traag en wordt ook qua graphics voorbijgestreefd door iedere TomTom of Mio. Klein ergonomisch minpuntje: meteen onder knoppen onderaan het dashboard bevindt zich een bekerhouder. Als je een flesje water pakt dan schakel je al snel onbedoeld de achterruitverwarming of een andere functie in.

Verkoopargument

En dan – naast z’n aanschafprijs – hét verkoopargument van de Rapid: de enorme binnenruimte. De zitruimte voorin is uitstekend, de zetels zijn lekker stevig, een middenarmsteun is op deze luxe Elegance-uitvoering aanwezig en aan opbergruimte bestaat geen enkel gebrek. Door de 2,60 meter lange wielbasis is de knieruimte achterin zowat op Skoda Superb-niveau, de hoofdruimte wordt pas problematisch voor mensen tegen de 1,90 meter. Door de relatief smalle koets wordt het met drie volwassenen al gauw ‘gezellig’ op de achterbank, maar drie kinderen of twee volwassenen vinden een meer dan riante zitpositie. Wel even opletten: een middenarmsteun achter is een optie van 240 euro, maar dan zijn ook een skiluik, opbergtassen aan de voorstoelen en een omkeerbare bagagemat inbegrepen. En wie zijn gezin vervoert, wil tevens een gezinsuitrusting mee kunnen nemen. Nou, daarvoor ben je in de Rapid aan het juiste adres.

Drie uit de kluiten gewassen Samsonite-koffers kunnen rechtop naast elkaar staan en een kinderwagenonderstel vindt probleemloos een plek. In totaal staat een Rapid-bezitter 550 liter bagageruimte ter beschikking – bijna evenveel als in een Volkswagen Passat. Door zijn vijfde deur is de Rapid bovendien gemakkelijk te beladen. Bruikbare bakjes links en rechts zijn handig voor klein grut en voor een Ford Focus Wagon-achtige 1.490 liter ruimte kan de achterbank in ongelijke delen worden neergeklapt. Een vlakke vloer ontstaat niet, maar dat doet niets af aan het feit dat de Rapid een bijzonder ruim vervoermiddel is. Leuk detail: in de tankklep bevindt zich een ijskrabber.

De Rapid wordt gebouwd op het platform van de Volkswagen Polo.

Samensmelting

Onderhuids is de Rapid een samensmelting van allerlei Volkswagen-onderdelen, waardoor deze Skoda prima rijdt. Het mooiste aspect vormt de bekende 1.2 TSI-motor met 86 pk. Door de matige isolatie laat het turboblok tijdens accelereren een rauw ondertoontje horen, maar op constante snelheid hoor je niets van de vierpitter. Voor de slechts 1.055 kg wegende Rapid is deze 160 Nm koppel leverende motor uitstekend: koppelrijk, soepel, voldoende krachtig en gekoppeld aan een vijfbak met lange vijfde versnelling. Die bak schakelt typisch Volkswagen: trefzeker, maar ietwat hakerig. Door die lange overbrenging draait deze Rapid bij 120 km/u slechts 2.900 tpm, waardoor op de snelweg een verbruik van 1 op 15,5 haalbaar is. Een afwisselende route resulteerde in 1 op 14,8 en dat had zuiniger gemogen, omdat er een behoorlijk aandeel 100 km/u-wegen was.  

De Rapid rijdt door zijn soepele veren comfortabel. Op korte oneffenheden merk je dat de achterwielophanging niet hypermodern is en dat de dempers relatief hard zijn afgesteld. Het geluidsniveau is keurig. Rond de A-stijlen ontstaat op de snelweg een licht windgeruis, terwijl ook de banden een deuntje meezingen – maar alles blijft keurig binnen de perken. In snel genomen bochten helt de Rapid wel wat over, maar het weggedrag van de Tsjech is altijd voorspelbaar – het enige wat kan gebeuren is onderstuur, maar dat is eenvoudig en veilig te corrigeren door het gaspedaal te liften. De besturing van de Rapid is heerlijk licht en direct, maar biedt weinig gevoel.  

Bergen ruimte, overzichtelijke financiën

Neem een aantal ‘beknibbelpuntjes’ op de koop toe, maar dan krijg je voor een dikke 15 mille een sedan met airconditioning. Staan cruise control, een radio/cd-speler en een boordcomputer op het verlanglijstje dan ben je een acceptabele 17.990 euro kwijt. Laat de 105 pk-versie van deze 1.2 TSI voor wat ‘ie is en kies deze 86 pk-uitvoering. Die brengt voldoende vaart in de Rapid, maar verwacht van z’n brandstofconsumptie geen wonderen. Een klein wonder is de Rapid als het gaat om binnenruimte. Vier volwassen vinden een uitstekende zitplek en bagageruimte is ten overvloede aanwezig. Rijden doet de Rapid zonder vuurwerk: weinig dynamisch, maar veilig en met een netjes veer- en stiltecomfort. Kortom: veel ruimte voor een overzichtelijk bedrag. Het 'koopjesgevoel' bij Skoda is terug.