Volvo maakt ons al sinds 2011 lekker met een snelle, inplugbare hybridevariant van zijn V60. De ‘sportieve auto met een groen geweten’ is er nu eindelijk. De specificaties lijken bijna te mooi om waar te zijn: een 50 km tellende elektrische range, vierwielaandrijving, een systeemvermogen van maar liefst 285 pk, een dieselverbruik van slechts 1,8 l/100 km en niet meer dan 48 gram CO2-uitstoot. De daaruit voortvloeiende 0 procent (en vanaf 2014 7 procent) bijtellingstatus zorgt in Nederland uiteraard voor een ongekende belangstelling. Zelden was een auto hier zo snel uitverkocht en dat maakt de nieuwsgierigheid naar dit ogenschijnlijke multitalent nóg groter. Na twee lange jaren wachten kan de Volvo V60 Plug-in Hybrid op de voor deze auto zo vruchtbare Hollandse bodem getest worden.

De immense populariteit van deze auto is natuurlijk grotendeels te danken aan zijn fiscale vrijstellingen. In 2012 werd de eerste kleine serie Volvo’s V60 Plug-in Hybrid toebedeeld aan geselecteerde zakelijke Volvo-partners, waardoor particulieren achter het net visten. Van de 5.000 stuks tellende tweede serie is maar liefst 70 procent voor Nederlandse dealers en particulieren bestemd. Wie nu bestelt krijgt de auto niet eerder dan in 2014 geleverd en moet dan voor 7 procent gaan bijtellen. Wie per se dit jaar wil genieten van een V60 Plug-in Hybrid met 0 procent bijtelling, vist via het officiële importeurskanaal achter het net. De oplossing ligt in het buitenland: in Europa staan bij dealers ongetwijfeld inplugbare V60’s die naar Nederland gehaald kunnen worden om toch nog van 0 procent bijtelling te genieten.

Volledige controle

Deze hybride Volvo lijkt qua aandrijfconcept sterk op de Toyota Prius, die voor een zo gunstig mogelijk verbruik ook een optimaal samenwerkende verbrandings- en elektromotor heeft. Belangrijk verschil: deze V60 drinkt diesel in plaats van benzine en dat is aan de pomp voordeliger. Wie de V60 inplugt en ‘m in 4 uur oplaadt, kan volgens de opgave 50 km volledig elektrisch rijden, mits de 125 km/u-grens niet wordt overschreden. Trek je wat vlotter op of kom je boven die snelheid, dan schakelt de dieselmotor in voor de benodigde extra kracht. Boven de 155 km/u doet de elektromotor zelfs helemaal niets meer. In de praktijk blijkt de V60-met-stekker bij winterse kou hooguit 30 km range te hebben, meer dan de inplugbare Toyota Prius bereikt en minder dan de Opel Ampera.

Stoplichtsprints zijn een feestje, want het turbogat wordt effectief gemaskeerd door de elektrokracht

Het mooie aan deze Volvo is dat je volledige controle houdt over de gekozen rijstand. Wil je alleen je elektrische range gebruiken? In de ‘Pure’-modus slaat de verbrandingsmotor niet aan (behalve als je de 125 km/u-grens doorbreekt) en een balkje laat zien hoeveel gas je ‘mag’ geven voordat de dieselmotor bijspringt. In de ‘Pure’-mode bestaat geen opwarmfase en in de winter blijft het dan ook koud in de auto. Wie binnen zijn elektrische range blijft en steeds bijlaadt, zal dus letterlijk geen druppel diesel verbruiken. De ‘Pure’-modus kan alleen gebruikt worden bij voldoende acculading, daarna schakelt automatisch de verbrandingsmotor in.

De ‘Hybrid’-modus combineert het beste van beide aandrijflijnen, tot een snelheid van 155 km/u. Boven die snelheid zal de 70 pk sterke elektromotor de 215 pk sterke D5-dieselmotor niet meer assisteren, maar daaronder werken ze harmonieus samen. De dieselmotor reageert fel op het gas en terwijl de dubbele turbo’s nog op gang komen is de elektrische trekkracht onmiddellijk paraat voor een rappe gasrespons. Met een volgeladen accu snoept de V60 Plug-in Hybrid de elektriciteit over een afstand van zo’n 100 km op, waarbij volledig elektrische en dieselgestookte  kilometers elkaar afwisselen tot een gunstig verbruiksresultaat. Wil je al rijdend stroom bijladen dan kan dit ook, in de ‘Save’-stand. Dan wordt er tijdelijk wat meer diesel verbruikt, maar je ‘spaart’ daarmee wel elektrische kilometers op.

Weinig te vertellen

De spannendste rijstand is de ‘Power’-modus, die het volle krachtspotentieel van de twinturbodiesel en de elektromotor op het asfalt loslaat. Deze rijstand maakt de 1.848 kg zware V60 tot een giftige snelheidsduivel. Een gecombineerd vermogen van 285 pk maakt indruk, maar de 620 Nm krachtige koppelduw in je rug is nog indrukwekkender. Toch gaat de nerveuze ‘Power’-stand al gauw vermoeien, want het alledaagse verkeer beweegt zich nu eenmaal niet zo snel.

Wie de V60 inplugt en ‘m in 4 uur oplaadt, kan volgens de opgave 50 km volledig elektrisch rijden

Stoplichtsprints zijn een feestje, want het voor deze diesel zo kenmerkende turbogat wordt effectief gemaskeerd door de meteen voorhanden zijnde elektrokracht. In 6,1 seconden moet deze V60 vanuit stilstand naar 100 km/u spurten en daarmee ben je menigeen te snel af. Met een razende rotgang schakelt de Geartronic door zijn zes verzetten, terwijl iedere schakelonderbreking of powerdip wordt opgevangen door de elektromotor. Het is alsof je met een stevig getunede D5-motor met vierwielaandrijving rijdt. De dieselmotor drijft namelijk de voorwielen aan, terwijl de elektrokracht via de achterwielen op het asfalt komt. Niet voor niks staat er D6 AWD op de kofferbak, als hint naar zijn prestatiepotentieel en integrale aandrijving. Een aparte ‘AWD’-stand biedt ook nog de optie van permanente vierwielaandrijving, mochten de omstandigheden hierom vragen. Hier staat wel een meerverbruik tegenover, zeker wanneer de accu moet worden bijgeladen voor de vereiste elektrokracht.

Deze hybride V60 stelt een beetje teleur op de Autobahn. ‘Power’-modus of niet, wie op weg naar de wintersport boven de 150 km/u komt, voelt ineens alle elektrokracht wegvallen en dan voelt die 1.848 kg zware V60 ineens niet meer zo rap aan. Evengoed zou deze Scandinaviër met 215 pk een top van 230 km/u moeten halen, maar alle pit en enthousiasme die je tot 150 km/u voelt is er op hogere snelheden volledig uit. Bij onze oosterburen heb je dus weinig te vertellen met deze Volvo, maar in het flitsgrage Nederland kun je daarvan het positieve inzien. Wat dat betreft lijkt deze Volvo geknipt voor ons land.

Concessies en beloftes

Als berijder van deze V60 doe je weinig concessies. Het is enkel de toch al niet ruime kofferbak die krimpt van 430 naar 310 liter (onder het afdekzeil) en die voor een stationcar in deze klasse nogal magertjes is. De laadvloer ligt duidelijk hoger, maar aan praktische functionaliteit wordt nauwelijks ingeboet. Je kunt de achterbank nog steeds  omlaag klappen. Een caravan vormt geen probleem, deze hybride-Volvo mag – in tegenstelling tot veel andere auto’s met een elektromotor – een 1.800 kg zware, geremde aanhanger trekken. Dat deze V60 een lieve 1.848 kg weegt, valt eigenlijk nauwelijks op. Zelfs als je wat enthousiaster gaat sturen, merk je weinig van het extra gewicht van de elektromotor en accu’s. Overhellen doet deze Volvo even weinig als het origineel en ook het prettig directe stuurgevoel werd behouden.

Het moge duidelijk zijn dat je de geclaimde 1 op 55 alleen in het sprookjesbos van de Efteling haalt

Zitten er dan nog addertjes onder het gras? Zeker, maar daar kom je vooral op de snelweg achter. Niet dat de V60 Plug-In Hybrid daar slecht rijdt. Integendeel, het is een zalige reisauto met dito stoelen en een uitrustingsniveau dat niet voor niets ‘Summum’ heet. Nee, het is het brandstofverbruik op de snelweg dat pijnlijk aantoont dat zijn fabrieksopgave echt te mooi is om waar te zijn. Bij een constante snelheid van 120 km/u verbruikt de dieselmotor volgens de boordcomputer al rond 7,0 l/100 km (1 op 14,3) en bij de nieuwe maximumsnelheid van 130 km/u stijgt dat zelfs richting 8,0 l/100 km (1 op 12,5). Je moet tussendoor dus flink opladen om het gemiddelde dieselverbruik omlaag te krijgen en dat heb ik dan ook gedaan. Helaas blijkt de naar 45 liter verkleinde dieseltank nauwelijks toereikend voor de veelrijder. Maarliefst vijf volledige acculadingen en 37,37 liter dieselolie brachten mij 641,8 km ver en dat resulteert in een testgemiddelde van 1 op 17,2, wat voor een auto met deze prestaties ‘an sich’ niet slecht is. Echter, gezien het forse aandeel elektrische kilometers, de vele acculadingen en een fabrieksopgave van 1 op 55,6 zakt het groene geweten van deze V60 hier keihard door het ijs.

Als het gedurende de testperiode niet had gevroren, dan was het verbruik wellicht iets gunstiger uitgevallen. Elektrische auto’s komen onder warmere omstandigheden nu eenmaal een stuk verder op dezelfde hoeveelheid stroom. Wie fanatiek (op)laadt moet wel in de buurt van de 1 op 20 kunnen komen, maar je kunt met deze zogenaamde eco-Volvo ook zomaar 1 op 14 rijden. En daarmee verbreekt deze Volvo zijn belangrijkste belofte.

Het wachten waard

Wie nog een aantal maanden moet wachten op de levering van zijn inplugbare V60 kan rustig slapen, want hij is het wachten waard. Onder de plug-in hybrides is dit een van de fijnste, snelste maar ook duurste auto’s die je kunt krijgen met 0 (of in 2014 7) procent bijtelling. Met maar liefst vijf rijstanden toont ´ie zich een waar multitalent waarmee je naar hartenlust kan variëren tussen volledig elektrisch rijden, een hybridestand, krachtige prestaties, permanente vierwielaandrijving of onderweg je eigen stroom opwekken. Voor een catalogusprijs van 63.995 euro is ‘ie al erg compleet, de auto op de foto’s kost bijna 70 mille. Het moge duidelijk zijn dat je de geclaimde 1,8 l/100 km (1 op 55) alleen in het sprookjesbos van de Efteling haalt, want in de echte wereld heb je al meer dan 2 liter diesel per rit nodig om de motor en kachel op te warmen. Wie fanatiek oplaadt kan best een mooi verbruik halen, maar doe je dat weinig dan valt de actieradius tegen door de kleine brandstoftank en het hoge verbruik op de snelweg. Wie de V60 Plug-in Hybrid nu bestelt krijgt in 2014 het faceliftmodel geleverd, maar als je de huidige ook mooi vindt én 0 procent bijtelling wilt, dan loont het zeker om eens over de grens te gaan kijken. 

De informatie over levertijden en verkrijgbaarheid in bovenstaande tekst kan verouderd zijn. Voor de meest actuele informatie, bekijk het laatste V60 Plug-in Hybrid-nieuws.