Het zonnetje schijnt, de vogels fluiten en de jas kan thuisblijven. Volkswagen heeft de Beetle onthoofd en de lentemaanden zijn de ideale tijd voor een test. Er bestaat geen betere manier om van een bloeiende natuur te genieten dan met een cabriolet. Terwijl de dichte Beetle een wat stoerder uiterlijk kreeg, blijft het knuffelgehalte van deze rode Cabrio onverminderd hoog. Krijg je al lentekriebels?

De leukste upgrade voor deze Beetle Cabrio is meteen ook de voordeligste, want voor een luttele 51 euro staat er ‘Kever’ in plaats van ‘Beetle’ op de achterklep. Zo ook op deze testauto, die is samengesteld met een keur aan lekkernijen. Onder de motorkap huist een bekende 1.4 TSI met niet minder dan 160 pk, terwijl het schakelen je uit handen wordt genomen door een DSG-automaat met dubbele koppeling. Fraai 17 inch lichtmetaal vult de bolle wielkasten en eigenlijk is het enige wat nog ontbreekt een met leder bekleed interieur. 

Authentiek

Het is mooi weer, dus de eerste stap is het openen van de kap. De bedieningsknop is centraal bovenaan de voorruitstijl geplaatst. Bij veel cabrio’s vind je deze knop op de middentunnel, zodat het ingedrukt houden ervan minder moeite kost. Gelukkig opent (en sluit) het dak vliegensvlug en vouwt de constructie zich bijna geruisloos op bovenop de bagageruimte. Je kunt het dak tot 50 km/u zelfs rijdend bedienen. Daarmee ben je er nog niet, want het mooiste is om het neergeklapte dak af te dekken met de meegeleverde afdekhoes. Overigens heeft die louter esthetisch nut. De montage van deze hoes is bewerkelijk, maar als je de volgorde van de genummerde labeltjes aanhoudt krijg je er vanzelf aardigheid in. Helaas lukt het me niet om de kieren aan de achterzijde helemaal dicht te krijgen en als je de hoes los in de auto hebt liggen blijkt het een onhandig groot ding. Het dak kan uiteraard niet meer gesloten worden als de afdekhoes gemonteerd is, dus een onverwachte plensbui kan de pret dan aardig bederven.

Het resultaat mag er met gemonteerde afdekhoes zeker zijn, want wat heeft de Kever Cabrio met zijn ‘lederen achtersteven’ een authentieke uitstraling. Binnenin heb je bovendien een behoorlijk ‘open’ gevoel, met dank aan de korte voorruit. Open alle ramen (helaas ontbreekt hiervoor een centrale knop) en je kunt lekker uitwaaien. Met de ramen en het windscherm omhoog zit je redelijk uit de wind en kun je zelfs op de snelweg met twee personen comfortabel open rijden. Ga je met z’n vieren op pad, dan kan je het (ingeklapte) windscherm opbergen in een speciaal vak bovenin de bagageruimte.

Met de afdekhoes gemonteerd heeft de Kever Cabrio een authentieke uitstraling.

De achterbank staat tamelijk rechtop, maar desondanks is er met gesloten kap nog voldoende hoofdruimte voor langere personen. De Cabrio biedt zelfs met gesloten kap achterin meer hoofdruimte dan een Beetle ‘hatchback’, die een schuiner aflopend dak heeft. De beenruimte achterin is minder riant en voorin zal men moeten inschikken als iedereen redelijk wil zitten. De bagageruimte is met 225 liter helaas vrij klein. Handig is wel dat de positie van het dak geen invloed heeft op de inhoud van de kofferruimte.

Verbloemen

Achter het stuur van de Beetle zit je op een fijne, ruime zetel met voldoende steun. De bovenkant van het dashboard is zwart, daaronder fleurt de kleur beige de boel mooi op. Helaas blijkt de beige stoffen bekleding erg gevoelig voor vlekken, de testauto had met slechts 3.000 km op de teller al aardig wat gebruikssporen. In dat opzicht ben je beter af met zwart leder, al oogt dat wat minder frivool. Een modern navigatiesysteem met touchscreen (onderdeel van het 1.799 euro kostende Executive-pakket) en een zuiver klinkend Fender Sound System (644 euro) zijn upgrades die de moeite waard zijn.

Het valt op dat het dashboard van de Beetle qua materiaalgebruik niet op VW-niveau zit, maar de speelse vormgeving, de hoogglans zwarte delen en een aantal leuke details verbloemen dat effectief. Zie bijvoorbeeld de drie metertjes bovenaan het dashboard (168 euro), die de olietemperatuur, turbodruk en een stopwatch tonen. Met die laatste klok ik de Beetle tot tweemaal toe in 8,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u – exact volgens de fabrieksopgave. De meter detecteert daarbij zelf wanneer de auto in beweging komt.

Achter het stuur van de Volkswagen Beetle zit je op een fijne, ruime zetel

Toch leent de Beetle zich meer voor rustig cruisen, hoewel ‘ie met 160 pk riant gemotoriseerd is. De naadloos schakelende DSG-transmissie komt het beste tot z’n recht bij een kalme rijstijl. Een ongeduldige rechtervoet leidt tot onnodig veel toeren en dat gebeurt helemaal wanneer je de bak in de S(port)-stand zet. Manueel schakelen is ook mogelijk, maar dan blijf je bezig met wisselen tussen 7 versnellingen. Wie rustig rijdt kan een mooi verbruik van rond de 1 op 13 neerzetten, wat ongeveer overeenkomt met het snelwegverbruik bij 120 km/u. Wie meer gebruik maakt van de aanwezige power en korte stadsritjes rijdt zal eerder 1 op 11 rijden, wat nog altijd geen onaardig gemiddelde is.

Opvallend torsiestijf

Het dunne stuurwiel nodigt niet direct uit tot het nemen van bochtige binnenwegen, maar de Beetle Cabrio houdt zich daar prima staande. Opvallend is de goede torsiestijfheid van de carrosserie, bij open auto’s is de stijfheid vaak minder goed. Piepjes en kraakjes zijn dan ook geheel afwezig, zelfs wanneer het wegdek hobbelig is. De Beetle heeft zoals bijna iedere Volkswagen een lichte besturing en een zeer vertrouwd rijgedrag. Het onderstel is vergevingsgezind wanneer je de brandweerrode Kever het vuur na aan de schenen legt. Puntje van aandacht is het matige uitzicht naar achteren door de kleine ovalen binnenspiegel en de hoge afdekhoes van het cabriodak. Met gesloten kap is het zicht schuin naar achteren evenmin optimaal, maar dan valt wel een ander positief punt op. De stilte aan boord is opmerkelijk hoog en benadert die van een dichte auto. Voor een meerprijs van ruim 4 mille ten opzichte van een dichte Beetle mag je dan ook hoge verwachtingen hebben.

Het hele jaar door 

Een lang weekend ‘cabrioleren’ in deze Kever is bijzonder plezierig gebleken en met mooi lenteweer krijg je al gauw net zo’n lekker kleurtje als deze testauto. Toch zit het in Nederland wel eens tegen met het weer en dan is het fijn om een auto te hebben net zo stil en torsiestijf is als een doorsnee Golf. Het uitzicht naar achteren en de pasvorm van de afdekhoes zijn kleine offers voor een grote dosis uitstraling die deze Kever - met het kapje open - heeft. De Beetle Cabrio pleziert en charmeert in alle seizoenen en daarmee rijd je het hele jaar door met de lente in je bol.