Te klein voor een tafellaken en te groot voor een servet. Dat spreekwoord lijkt op maat gesneden voor de nieuwe Peugeot 2008. Hij ziet er stoer uit maar is onderhuids ‘gewoon’ een 208. Hoe handig, ruim en onderscheidend is deze compacte cross-over ten opzichte van de 208 dan? En is dat de meerprijs van ruim 3.000 euro waard? Een uitgebreide test met de nieuwste toevoeging aan de Peugeot-collectie brengt antwoorden.

Compacte cross-overs lijken de nieuwste trend in autoland te gaan worden. De Opel Mokka is niet aan te slepen, Renault lijkt verbaasd te zijn over het succes van de Captur en ook bij Peugeot zijn de eerste tekenen goed, nu de productie van de 2008 wordt opgeschroefd. Maar waar is dat succes door te verklaren? Het uiterlijk speelt in ieder geval een belangrijke rol, de 2008 ziet er wat stoerder uit dan de 208 en is ook een maatje groter dan het model waarop hij gebaseerd is. Vooral aan de voorkant komt het 2008-ontwerp goed uit de verf, de koplampen met een ‘hapje eruit’, de zwevende grille en de stoere, zwarte onderbumper geven de cross-over een heel eigen gezicht.

De rest van de koets is redelijk basic van vorm, al heeft Peugeot de boel geprobeerd op te fleuren met enkele nogal geforceerd overkomende ontwerpgrapjes, zoals de knik in het dak ter hoogte van het achterportier. Het kan door de uitvoering en kleur komen, maar de 2008 mist het vleugje chic dat de 208 wél heeft.

Kopiëren-plakken

Het dashboard is een gevalletje ‘control-C, control-V’ vanuit de 208. Dat is dus inclusief de ietwat eigenzinnige positie van de klokkenwinkel, die je over het stuur heen moet aflezen. Leuk bedacht, maar afhankelijk van je lengte en zitpositie gaat een deel van de tellers en het informatiescherm toch verloren achter de stuurwielrand. Het fraaie stuurwiel is – puur noodzakelijk dus – lekker klein en een beetje ovaal van vorm. Dat nodigt uit tot een lekker potje sturen maar daarover later meer. De zachte stoelen zitten op zich prima maar de wangen zijn zo zacht dat je in bochten van je stoel afrolt. Je zit in de 2008 gelukkig niet ‘op de bok’, ondanks de iets hogere instap ten opzichte van de 208.

Het dashboard is een gevalletje ‘control-C, control-V’ vanuit de 208.

Het leuk vormgegeven dashboard is samengesteld uit een interessante mix van materialen, waarbij de goedkoopste kunststofsoorten – bovenop het dashboard en op de middentunnel – enigszins  detoneren met de verder fraaie materialen. Vooral de stijlvolle, lederachtige strip die over de hele breedte van het dashboard is aangebracht doet veel goeds voor de uitstraling. Het panoramadak – een optie van 600 euro – heeft een elektrisch bedienbaar, licht doorlatend zonnescherm. Het dak zelf kan niet open maar als pleister op de wond is er fancy blauwe led-verlichting, die in het donker langs de randen oplicht. 

Infotainment

Het centraal geplaatste touchscreen werkt prima maar er zijn scherpere beeldschermen op de markt. De lay-out is modern maar ook enigszins rommelig. Verder gaat het invoeren van een bestemming op het navigatiesysteem te omslachtig en de kaartweergave is niet meer de modernste. Geen enorm zwaarwegende nadelen in dit segment maar met de wetenschap dat infotainment in de auto steeds belangrijker wordt wel noemenswaardig. Gelukkig werken de belangrijke functies, zoals bellen en muziek streamen via Bluetooth, probleemloos. De geluidskwaliteit van de standaardinstallatie laat het helaas wel een beetje afweten als je de volumeknop opendraait.

De achterpassagiers baden niet in ruimte, maar zolang ze geen bovengemiddelde lichaamslengte hebben zitten ze prima. Het panoramadak in de auto snoept hoofdruimte op. De kofferbak is met 350 liter lekker ruim (maar de Renault Captur biedt 100 liter meer) en de brede klep zorgt voor een goede toegang. Hoewel, Peugeot heeft verzuimd om touwtjes aan de hoedenplank te maken en dat is niet erg handig. Nu moet je de plank zelf lichten om enigszins goed toegang te krijgen tot de verder praktisch gevormde laadruimte. Een tildrempel ontbreekt, dat is prettig, en de laadvloer blijft ook keurig vlak als je de achterbank omlaag hebt geklapt.

De Peugeot 2008 rijdt als een gemiddelde B-segmentauto

Instapmotor

Het is tijd om de motor te starten. In het vooronder van de test-2008 pruttelt een 1,2 liter driecilinder, die we al kennen uit andere Peugeots en Citroëns. Met 82 pk is dit de instapmotor en dat merk je, met minder pk’s zou de 2008 ondergemotoriseerd zijn. Een turbo kan deze krachtbron wel gebruiken, nu moet je het blok soms flink in de toeren jagen om behoorlijk vaart in de auto te krijgen. Het maximale koppel en vermogen komen bij 2.750 en 5.750 tpm vrij, in de praktijk gebeurt er onder de 2.500 tpm weinig. Toeren maken dus, en dat gaat gepaard met een rauw driecilindergeluid.

Echt traag is de 2008 niet, mocht je die indruk krijgen op basis van bovenstaande tekst. Je kunt met deze basis-2008 goed meekomen met het (stads)verkeer. Bij 130 km/u draait het blok in de vijfde versnelling 4.100 tpm en dat is best veel. Het testverbruik van 1 op 13,5 valt in dat opzicht mee en kan ook nog wel wat beter als je minder haast hebt – wat aannemelijk is als je voor deze motor kiest.

Het testverbruik valt mee en kan ook nog wel wat beter als je minder haast hebt – wat aannemelijk is als je voor deze motor kiest.

De motor heeft een sterke kantelneiging, wat ervoor zorgt dat schokvrij op- of terugschakelen heel wat oefening vergt. Het aangrijpingspunt van de koppeling zit vrij hoog, waardoor de motor verder terug in de toeren valt en dat bevordert een soepele overgang niet. Dat effect versterkt als de aircocompressor aan het werk is. Die vraagt relatief veel kracht van de motor, hetgeen je ook merkt door het schudden van de auto bij stationair toerental. De versnellingsbak is van de oude Peugeot-stempel: flink veel speling op de pook, niet vrij van bijgeluiden, weinig consistent qua weerstand en een weerbarstige achteruitversnelling.

Comfortabel

Verder is de 2008 een comfortabele auto. De vering is soft, de demping is wat steviger. Dat laatste merk je vooral op kortere hobbels maar onaangenaam hard geeft de 2008 de oneffenheden van de weg nooit door. In bochten helt de 2008 door zijn relatief hoge bouw en zachte vering meer dan een gemiddelde auto. Op zich niet storend, maar die stoelen hè…  De wegligging is goed, op hogere snelheden blijft de 2008 stabiel en je kunt nog best hoge bochtsnelheden bereiken, al daagt de Peugeot je daartoe nooit uit.

Het zal je ook niet verbazen dat de besturing niet supergevoelig is. Dat zou ook ietwat vreemd zijn bij een auto als de 2008. De communicatie van de stuurinstallatie is beperkt maar de respons is wel redelijk direct. De snelheidsafhankelijke bekrachtiging biedt op hogere snelheden genoeg tegendruk en is ‘in de stad’ lekker licht. De 2008 rijdt als een gemiddelde B-segmentauto en heeft ondanks zijn grotere afmetingen geen rij-eigenschappen die associaties oproepen met auto’s uit hogere segmenten. Dat geldt ook voor de geluidsisolatie, de 2008 laat banden,- wind- en motorgeluid iets teveel de cabine binnenglippen.

Lastig parket

Als ik de prijslijst erbij pak wordt duidelijk dat de 2008 zich in een lastig parket bevindt. Met een vanafprijs van 17.990 euro schurkt de compacte cross-over tegen auto’s uit het middensegment aan, daar waar ook de nieuwe 308 opereert. De meerprijs ten opzichte van de compactere 208 is zo’n 3.000 euro. Voor dat geld koop je iets meer interieurruimte, een hogere instap en een stoerder design. Lastig is ook dat belangrijkste concurrent Renault Captur goedkoper is dan de 2008. De grotere Suzuki SX4 is ongeveer gelijk geprijsd, de excentrieke Nissan Juke is duurder.

Groot denken, dat doet de 2008 met zijn afmetingen, aanschafprijs, veercomfort en uiterlijk. Klein zijn doet de cross-over met zijn rij-eigenschappen en motor. Als ik heel nuchter naar het concept 2008 kijk, dan zeg ik: besteed 1.000 of 2.000 euro meer (of een paar lease-tientjes) en koop (lease) een C-segment-auto, zoals een Ford Focus of Peugeot 308. Dan doe je op alle gebieden een stap omhoog, alleen heb je dan een minder hoge instap. Daarmee doe ik wellicht het hele concept van de 2008 tekort want het blijkt dat er wel degelijk markt is voor dit soort auto’s. De 2008 is in dat speelveld een middelmatige auto, met aan de ene kant het leuk vormgegeven interieur en comfortabele onderstel en aan de andere kant de niet heel erg verfijnde aandrijflijn. Wees ruimdenkend als je de Peugeot-showroom binnenstapt voor een 2008, en doe ook eens een blokje om met de flink goedkopere 208 en de meer volwassen rijdende 308.