Dat een bijzonder design ook op een alledaagse auto past bewijst Citroën met de derde generatie Picasso. De MPV voor trendy vaders en moeders is een auto die op z’n minst ‘apart’ te noemen is. Of de interieurruimte daar niet onder te lijden heeft moet blijken in deze test met de C4 Picasso 1.6 THP.

LED-dagrijdverlichting boven een smalle lichtunit – dat ziet er nogal vreemd uit. De markante neus van de Citroën C4 Picasso is zeer gewaagd en zal niet ieders smaak zijn, maar wat is het lekker gedurfd! Zoals we van het Franse merk gewend zijn, stopt het creatieve proces niet daar. Met de zwarte lak valt de grote chromen sierlijst aan weerzijden extra op en de 3D LED-achterlichten (standaard op de Exclusive) zijn eveneens iets bijzonders. Als totaalplaatje is de C4 Picasso geen ‘overdesigned’ geval, maar een mooi kloppend geheel.

In het interieur hebben de ontwerpers er minstens net zoveel moeite in gestoken om onderscheidend te zijn, al zijn er een aantal zaken van het vorig model hergebruikt. De dubbele A-stijlen zijn er niet alleen voor een uitstekend zicht, de plaatsing ervan en de enorme voorruit zorgen voor een ruimtelijk gevoel - nóg meer dan bij het vorig model. Zoals het bij een MPV hoort, zit je lekker hoog en in beduidend stevigere stoelen dan z’n voorganger.

Enorme displays en andere leuke dingen

Vanaf de Intensive-uitvoering heb je naast het standaard 7 inch ‘Touch Drive’-touchscreen een enorm 12 inch HD Panorama display. Met het touchscreen en de ‘touchbuttons’ onderaan het dashboard bedien je vrijwel alles in de auto, van klimaatregeling tot navigatie. Het grote scherm daarboven geeft normaliter standaard dingen als snelheid, toerental en boordcomputergegevens weer. Daar blijft het niet bij, het panoramadisplay kan namelijk ook de navigatiekaarten laten zien  en je kunt zelfs een foto uploaden. Minpuntje is dat je de navigatie enkel getoond kan worden als deze ook op het kleine scherm is geactiveerd. Een beetje dubbelop dus, voor de veiligheid kijk je makkelijker op het grote scherm dan op het lager geplaatste touchscreen. Verder niets dan lof voor de prachtige weergave en de mogelijkheid om zelf je favoriete snelheidsmeter in te stellen.

De markante neus van de Citroën C4 Picasso zal niet ieders smaak zijn, maar wat is het lekker gedurfd!

Het dashboard ziet er door de schermen opgeruimd en modern uit, waarbij de deels verwerkte ‘champagne’-stof voor sfeer zorgt - al lijkt het materiaal wel wat vlekgevoelig. Niet jouw smaak? Geen probleem, grijs behoort ook tot de mogelijkheden. Net als diverse kleuren voor het leder. In deze enorm luxe Exclusive-uitvoering ontbreekt het je werkelijk aan niets, zelfs veredelde massagestoelen zijn aanwezig. Als bijrijder kun je tevens languit liggen, door de elektrisch uitklapbare voetensteun. Details als deze maken de Picasso bijzonder leuk.

Echoput

Op praktisch gebied doet de Picasso het net zo goed hoor, zo zijn er zijn vele en vooral grote opbergruimtes. In de vloer, achter en voor de versnellingspook en dan nog het dashboardkastje met het volume van een echoput. Achterin zijn stevige vliegtuigtafeltjes gemonteerd met inschakelbare LED-verlichting. Wie op de achterstoelen zit heeft veel been- en hoofdruimte, maar zit wel deels verstopt achter de C-stijlen. De stoelen zijn separaat van elkaar verschuifbaar, neerklapbaar en kennen twee zitstanden. Een bijna-ligpositie en een wat hoger en rechtop zittende stand. De bagageruimte varieert van 537 tot 630 liter, afhankelijk van de plaatsing van de achterstoelen. En ja, dan heb je toch een zeer ruime en praktische MPV, die sfeervol is verpakt.

Rustgevend

Geheel op z’n Frans is de C4 Picasso zacht geveerd en dat is nogal afwijkend van wat ‘men’ tegenwoordig bouwt. Sportiviteit en ander rijdynamisch geneuzel waar je als gezin van vijf geen boodschap aan hebt is dan ook niet aanwezig. De Citroën is heerlijk comfortabel en ook nog eens opvallend stil tijdens het rijden. Enkel korte oneffenheden komen door vanwege de 18 inch wielen met lage banden. Desondanks heeft de C4 Picasso een rustgevend rijgedrag. Kalmpjes rij je door het verkeer heen en bochten vormen geen prikkel om hard te gaan. Doe je dat wel, dan merk je dat de koets enigszins overhelt en bijvoorbeeld niet zo strak aanvoelt als die van de Renault Scénic.

De dubbele A-stijlen van de Citroën C4 Picasso zorgen voor een uitstekend zicht en een ruimtelijk gevoel

De zesbak schakelt soepel en de besturing is vrij gevoelloos maar direct genoeg, passend bij de rest van z’n rijgedrag. De 1.6 THP-motor met 155 pk is inmiddels een bekende uit de PSA-stal en past qua vermogen goed bij deze MPV. Wel heeft ‘ie in de Picasso een beetje last van een turbogat. Vanaf 1.500 tpm voel je de turbo werken, maar eigenlijk presteert ‘ie pas voorbij 2.000 tpm het beste. De koppeling is daarentegen niet mijn grootste vriend. Deze is zo gevoelloos, dat soepel wegrijden een uitdaging wordt. Een schok hier en een tegenslag daar waren naar mijn idee te vaak aanwezig. Dit is voor een deel toe te schrijven aan het eerder genoemde turbogat. Met een iets slippende koppeling en met een toerental boven de 2.000 zit je echter goed. Het verbruik is niet noemenswaardig anders dan gebruikelijk voor een middelgrote MPV, al weegt de Picasso zo’n 140 kg minder dan z’n voorganger. Na tweemaal tanken kwam het gemiddelde verbruik uit op 1 op 10,3 en 1 op 11,2, dat is gezien het vermogen redelijk te noemen.

Zaken als Hill Start Assist, dodehoekdetectie, een elektrisch bedienbare achterklep en inparkeersystemen zijn allemaal verkrijgbaar, dan wel standaard op bepaalde uitvoeringen. Automatisch inparkeren is niets nieuws meer, maar de C4 Picasso kan naast fileparkeren ook nog eens automatisch uit het parkeervak rijden en achteruit in een dwarsvak parkeren. En voor de veiligheid houdt ‘ie in de gaten of je niet te dicht op je voorganger zit. Gaat iemand vol op de rem, dan wordt je gewaarschuwd met een piep en uiteindelijk zullen de gordels strakker aangetrokken worden. Dat houdt je wel wakker. 

Voorbeeld(ig)

De Citroën C4 Picasso is – net als z’n voorgangers – een MPV die zich onderscheidt met z’n eigenzinnige vormgeving, maar heeft daarnaast nog veel meer te bieden. De Fransoos is enorm praktisch en het interieur zorgt voor veel sfeer. De manier waarop Citroën moderne snufjes gebruikt is een voorbeeld voor andere merken en luxedingetjes als massagestoelen zijn vooral leuke gimmicks. Voor dat laatste moet je wel echt de allerduurste uitvoering hebben (vanaf 33.240 euro), wat niet wegneemt dat een standaarduitvoering (vanaf 25.790 euro) al uitstekend in z’n spullen zit. De nukkige koppeling is een minpunt, maar los daarvan presteert deze trendy gezinsauto voorbeeldig.