Auf Wiedersehen 3 Serie Coupé en willkommen BMW 4 Serie Coupé. Deze naamsverandering heeft een hoop stof doen opwaaien, maar is marketingtechnisch zo slecht nog niet. Een hoger cijfer klinkt nu eenmaal aanlokkelijker en versterkt het idee dat een auto meer op zichzelf staat (zoals de van de A4 afgeleide Audi A5). Gevoelsmatig dan, want er zijn vele gelijkenissen met de reguliere 3 Serie. Dat is nauwelijks een bezwaar, want de 4 Serie is niettemin een prachtige coupé geworden. Of de ‘cijferupgrade’ ook voor een hoger eindcijfer zorgt, mag deze test met de 428i uitwijzen.

Wat maakt de BMW 4 Serie zo mooi, dan wel mooier dan z’n voorganger? Simpel: de coupélijn is nagenoeg perfect. De 4 Serie is lang gerekt en de daklijn loopt ver door naar achteren – zoals een échte coupé eruit hoort te zien. Bovendien is de ‘Vier’ ten opzichte van de 3 Coupé langer, breder én lager geworden. Ja BMW, zo moet het! De Duitser heeft dezelfde stroomlijn en afslankkuur ondergaan als de 6 Serie Coupé en laat ik dat nou ook een geslaagd ontwerp vinden. Met de juiste aankleding – zoals de hier geteste Sport Line – wordt de 4 Serie Coupé nog knapper. Maar hoe rijdt ‘ie? Tijd om de geblazen viercilindermotor van de 428i middels de startknop te laten ontwaken.

Gentleman

De 28i is geen onbekende motor, maar wel één waar ik graag mee op pad ga. De tweeliter turbomotor (‘28i’ zegt niets meer over de cilinderinhoud) is namelijk een bijzonder smeuïg blok. De 245 pk’s en 350 Nm’s die de vierpitter levert is voldoende om de 4 Serie in 5,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u te laten spurten en dit doet ‘ie zo relaxed, dat je niet altijd doorhebt hoe snel je daadwerkelijk gaat. De achttraps automaat gaat vloeiend door de versnellingen heen en reageert altijd op het juiste moment. De ZF-automaat kun je met recht één van de fijnste transmissies noemen die je op dit moment kunt krijgen. De motor reageert bovendien niet nerveus op het gaspedaal, maar laat de BMW in een vloeiende beweging accelereren. Deze aandrijflijn is werkelijk fantastisch, de motor pakt moeiteloos op bij lage toerentallen en doet exact wat je van hem verlangt.

De ‘Vier’ is ten opzichte van de 3 Coupé langer, breder én lager geworden. Ja BMW, zo moet het!

Met diverse instellingen van Eco Pro tot aan Sport+ heb je invloed op het karakter van de motor, bak en stuurinrichting. In welke stand je ‘m ook zet, de 428i blijft een gentleman. Pas als je manueel gaat schakelen middels de pook of flippers, dan krijg je bij het opschakelen een lichte klap om de rijervaring sportiever te maken. Net als bij onder andere de M5 en M550d wordt bij de 428i het gemis van een grote motorinhoud gecompenseerd met een artificieel motorgeluid uit de speakers. Ik blijf het een vreemde gewaarwording vinden, maar stiekem klinkt de auto plots wel een stuk lekkerder. Voor BMW is dit een onvermijdelijke symptoombestrijding die hoort bij de downsizing om aan steeds strengere CO2-normen te voldoen. Het voordeel van de geblazen viercilinder wordt bij het tanken gelukkig wel duidelijk. Het brandstofverbruik van 1 op 13 is zeer bescheiden en zou met de ‘oude’ atmosferische zes-in-lijn nooit gehaald zijn.

GT-gehalte

De stevigere demping ten opzichte van de vierdeurs 3 Serie zorgt bij de 428i voor een sportiever karakter maar nog steeds voelt de coupé best comfortabel aan. Toekomstige eigenaren zullen blij zullen zijn dat deze BMW geen compromisloos harde afstemming heeft. De 4 Serie leent zich uitstekend voor een relaxte rit maar zet ‘m in de sportstand en je kunt nog genoeg rijplezier uit deze coupé halen. De stuurinrichting wordt dan iets zwaarder en directer, maar het pure stuurgevoel van vroeger is helaas niet meer. Ondanks de elektrische stuurbekrachtiging is het stuurgevoel wel lekker vlezig, maar nog altijd vrij licht. Dat neemt niet weg dat de BMW met precisie in bochten te plaatsen is en je alsnog veel rijplezier biedt.

De coupélijn van de BMW 4 Serie is nagenoeg perfect.

De vloeiend schakelende automaat, de stilte aan boord (mits je niet het ‘motorgeluid’ via de speakers aanzet) en het soepele blok zorgen ervoor dat je niet direct getriggerd wordt om de hooligan uit te hangen, maar aan BMW’s motto Freude am Fahren wordt nog steeds recht gedaan. Dus ook met de 428i Coupé kun je de grens waarop de achterbanden grip verliezen bereiken en de kont omgooien. Een pure drifter is de 428i niet, daarvoor is het GT-gehalte te hoog. Wachten dus tot de M4 in Nederland verschijnt.

Zakelijke allure

Binnenin zijn er weinig verrassingen. Je zit door de lage daklijn prettig geborgen, zonder dat het claustrofobisch wordt, en je kijkt uit op de lange motorkap. Het dashboard komt zo uit de 3 Serie en 3 GT. Kleine kans dat iemand met een 3 Serie óók nog een 4 Serie zal bezitten, maar toch had het interieur zich wel iets meer mogen onderscheiden. Een gemiste kans, want een simpel detail als afwijkende (sportieve) tellers had al een positief verschil kunnen maken. Anderzijds stelt het binnenste niet teleur op het vlak van design, sfeer en zakelijke allure. Het bedieningsgemak is uitstekend, mede dankzij het vernieuwde iDrive-systeem met touchpad. In combinatie met het grote TFT-scherm, dat los lijkt te staan zoals bij Mercedes-Benz, heb je een fijn en doordacht werkend multimediasysteem.

De wielbasis is ten opzichte van de 3 Coupé met 5 centimeter gegroeid en daardoor biedt de nieuwe coupé aanzienlijk meer binnenruimte. Vooral de achterpassagiers profiteren hiervan, want je kunt ook als lang persoon prima zitten. Mede te danken aan de lager geplaatste achterbank en uitsparing in de dakhemel. Het bagageruim is met 445 liter slechts 5 liter gegroeid, maar dat is ruimschoots voldoende voor een vakantietrip.

Voorin zit je in vergelijking met de 3 Serie net wat lager en bovendien heerlijk in de zeer uitgebreid verstelbare sportstoelen (standaard op de Sport Line). Het gebruikte leder is niet overal even strak gespannen en voelt op sommige plekken aan als kunstleder, dus helemaal op en top ‘premium’ is de 4 Serie nog niet.

Dikke eindscore

Of de 4 Serie nog z’n oude naam had behouden doet er eigenlijk niet toe, deze nieuwe BMW coupé is een geweldige auto. De 28i-motor reageert niet explosief of supersportief, maar is wel een fantastische motor. Soepel, krachtig en nog best zuinig. In combinatie met de ZF-automaat heb je een uitermate relaxte auto en als je erom vraagt een met een scherp randje. Bovendien zit je heerlijk en is er (vooral achterin) meer binnenruimte dan voorheen. Minstens zo belangrijk is dat de BMW 4 Serie Coupé er ook nog eens fantastisch uit ziet. De coupé uit München verdient dan ook een dikke eindscore en is zeker een hoger cijfer waard.