De BMW X5 is al sinds de introductie in 2000 de asfalttijger onder de SUV’s. Hij stuurt sportiever dan de gemiddelde gezinsauto en levert met iedere motorisering bovengemiddelde prestaties. De derde generatie X5 is aan de buitenzijde op het eerste gezicht niet drastisch veranderd, maar onderhuids helemaal naar de huidige maatstaven gebracht. Met de nieuwste motoren presteert de X5 nog beter en de achterwielaangedreven versie met viercilinder maakt ‘m voordeliger dan zijn voorganger. Of de nieuwe X5 weer helemaal bij de tijd is test ik met een vierwielaangedreven zescilinder: de xDrive30d.

Je moet even goed kijken om te zien dat je met de nieuwste generatie X5 te maken hebt. Het vorige model was een groot succes en daarom koos BMW ervoor het design niet drastisch te wijzigen. De koplampen en grille doen aan die van de 3 Serie denken, terwijl het ontwerp aan de achterkant veel weg heeft van de compactere X3. De koets lijkt te zijn afgeslankt maar is in werkelijkheid drie centimeter langer en een halve centimeter breder geworden, terwijl de wielbasis gelijk bleef. Door de gewijzigde proporties zijn de 19 inch wielen onder de testauto aan de kleine kant, hij schreeuwt om twee maatjes groter. Wie gek is van individualiseren, is bij BMW aan het juiste adres. Je hebt namelijk de keuze uit veel verschillende pakketten, waaronder diverse stylingpakketten.  De testauto is voorzien van het ‘Pure Excellence’-pakket, met chromen accenten op de carrosserie. Verder beschikt de X5 standaard over xenonverlichting en een elektrische achterklep, terwijl de hier geteste High Executive volledige LED-verlichting heeft – dit geeft in het donker een fantastisch lichtbeeld.

Voorbeeldige samenwerking

De vorige BMW X5 stond bekend als een sportieve, maar hard geveerde SUV. De auto’s van het Duitse merk zijn de laatste jaren een stuk comfortabeler geworden, zonder dat ze inleveren op rijdynamiek. Door de adaptieve demping kun je met de knoppen voor de rijprogramma’s in de middenconsole ook het onderstel instellen. In de comfortstand is de demping erg goed in balans, oneffenheden worden heerlijk onder het tapijt geveegd en in bochten blijft het overhellen beperkt. De besturing is dan niet te direct, maar gewoon prettig voor zo’n grote SUV. Hij stuurt niet te zwaar en je voelt goed wat er onder je gebeurt. Zet je ‘m in een van de sportstanden, dan wordt de besturing zwaarder en directer en de demping straffer. Dit is fijn als je op bochtige wegen rijdt of zin hebt om op hoge snelheid over de Autobahn te stuiven. In het dagelijkse verkeer kun je het onderstel het beste in de comfortstand zetten, dat is verreweg de meest fijne instelling.

De motor en de achttraps automaat werken op voorbeeldige wijze met elkaar samen.

De xDrive30d levert 258 pk en 560 Nm koppel en daarmee is de zes-in-lijn dieselmotor een meer dan adequate krachtbron voor de X5. De motor en de achttraps automaat werken op voorbeeldige wijze met elkaar samen. Bijna onmerkbaar schakelt de bak zijdezacht door z’n versnellingen heen. Met de xDrive-vierwielaandrijving kom je geen moment grip te kort. Je kunt bij terreinrijden de xDrive-statusdisplay raadplegen voor informatie over je stijging- of dalingpercentage en de verdeling van de aandrijfkracht. Buiten dat kun je weinig instellen aan het systeem dat volledig elektronisch geregeld is. Wat je wel kunt instellen zijn de aandrijfkarakters die de gasrespons en het schakelprogramma van de automaat aanpassen. De twee sportstanden (Sport en Sport +) zorgen ervoor dat de transmissie het toerental hoger houdt. De X5 reageert dan directer op het gaspedaal en gaat dan zoals eerder genoemd zwaarder sturen. De ‘Eco Pro’- en ‘Comfort’-stand zijn duidelijk gericht op dagelijks gebruik, vooral in de ecostand schakelt de automaat vroeg op en houdt de motor het toerental rond de 1.500 tpm. Als je vervolgens de comfortknop indrukt reageert de X5 al een stuk directer op het gaspedaal, maar niet zo nerveus als in de sportstanden.

De dieselmotor trekt er stevig aan als je vlot accelereert, de snelheidsbeleving in deze SUV uit zich vooral in een forse duw in de rug. Door het hoge koppel en de Twinscroll-turbotechniek hoef je amper gas te geven om vanuit lage toerentallen vlot te versnellen. Met een gemiddeld testverbruik van 1 op 13 is de nieuwe X5 weer een stuk efficiënter dan zijn voorganger. Deze score is erg netjes voor een vierwielaangedreven SUV die 2.045 kilogram weegt. De X5 klinkt voor een dieselauto zelfs sportief. De dieselgrom laat zich alleen horen als je het gaspedaal ver genoeg indrukt maar in de praktijk kom je amper boven de 2.000 tpm. Daarnaast is de algehele geluidsisolatie van deze SUV bijzonder goed, wat uitstekend past bij het hoogwaardige gevoel dat deze auto achterlaat.

Het ontwerp van de BMW X5 heeft aan de achterkant veel weg van de compactere X3.

Nieuwe maatstaf

Het interieur van de nieuwe X5 is eveneens van topklasse. Het materiaalgebruik is prachtig en de pasvorm van de interieurdelen perfect. De BMW zet op dit gebied een nieuwe maatstaf in z’n klasse. Het optionele lederpakket (2.926 euro) draagt zeker zijn steentje aan bij aan het luxegevoel. Je krijgt dan extra fijn afgewerkt Nappa leder, leder op het dashboard en de deurpanelen en fraaie stiknaden.

De stoelen zijn uitgebreid verstelbaar en zitten als gegoten. De stoelvulling is niet zo hard meer als bij de vorige generatie, maar precies goed. Een mooie mix tussen comfortabele en sportieve stoelen. Met de elektrische stoelverstelling kun je het zitvlak verlengen en de wangen van de leuning smaller of breder maken, waarmee voor bijna iedereen een perfecte zit te vinden is. Optioneel krijg je voor 2.114 euro een derde zitrij, waarmee je de X5 in een handomdraai omtovert tot zevenzitter, al is het bankje enkel geschikt voor kinderen. Doordat de achterbankleuning verstelbaar is kan je de passagiers op de derde zitrij nog een beetje extra knieruimte geven, maar het is nooit genoeg voor een volwassen postuur. De achterste zittingen kunnen volledig in de laadvloer worden verzonken, waarna je een forse 650 liter bagageruimte tot je beschikking hebt. Klap je de tweede zitrij ook neer, dan heb je zelfs 1.870 liter laadruimte. Op de middelste zitrij zit je erg riant en zul je aan been- en hoofdruimte niets tekort komen. Het bekende probleem van de karige middelste zitplaats is ook bij de X5 aanwezig, je zit er niet optimaal - hoewel de beenruimte wel oké is.  

Wat multimedia betreft is de X5 helemaal bij de tijd dankzij de nieuwste generatie iDrive. Hiermee kun je tegenwoordig ook via een touchpad letters tekenen om je bestemming in te voeren. In de praktijk is het altijd nog makkelijker om de grote centrale knop of de spraakbediening te gebruiken, dat werkt sneller en veel duidelijker. In het BMW Innovation Pack (2.696 euro) zitten onder andere een head-up display en diverse camera’s die het inparkeren vergemakkelijken. Je hebt camera’s aan de voorzijde, onder de spiegels en in de achterklep. Met die onder de spiegels kun je van bovenaf precies zien waar obstakels en stoepranden zich bevinden – ideaal in de asfaltjungle waar je de X5 het vaakst zal spotten.

De lat hoger leggen

De nieuwe BMW X5 xDrive30d biedt een breed scala van kwaliteiten die de veeleisende SUV-rijder van een dergelijke auto verlangt. Aan de buitenkant zie je het niet direct af, maar met alle onderhuidse verbeteringen heeft BMW de lat opnieuw hoger gelegd voor de concurrentie. De nieuwe X5 is comfortabel of desgewenst dynamisch en scherp afgestemd, zodat het rijkarakter onder elke omstandigheid en iedere berijder kan plezieren. De nieuwe aandrijflijn is bovendien behoorlijk efficiënt en levert bovengemiddelde prestaties. De verfijnde interieurafwerking en het uitstekende meubilair maken het totaalplaatje compleet en daarmee is de X5 misschien wel de beste asfalttijger van de P.C. Hooft-jungle.