Aardgas is nooit echt een populaire autobrandstof geweest in Nederland, maar dat zou met de komst van de Audi A3 g-tron wel eens kunnen veranderen. Met dank aan de lagere CO2-uitstoot valt deze A3 zomaar in de gunstige 14 procent bijtellingscategorie. Met groengas is het zelfs mogelijk om bijna CO2-neutraal te rijden. In het omstreden aardgaswinninggebied in Groningen mag de g-tron bewijzen of ‘ie voor evenveel opschudding in het premium leasesegment kan zorgen als de winning van aardgas doet.

Voor die lage bijtelling hoef je maar weinig concessies te doen, in tegenstelling tot bij de handgeschakelde driedeurs A3 TDI Ultra. In Nederland wordt de g-tron enkel leverbaar als vijfdeurs Sportback met standaard DSG-automaat – wel zo praktisch en comfortabel. Het oog wil ook wat en daarbij is niet de uitstoot maar je portemonnee bepalend voor de gekozen wielmaat. Zodoende staat deze dik aangeklede testauto met het S line-pakket (2.806 euro) op fraai 18 inch lichtmetaal. Verder uiterlijk onderscheid van deze g-tron beperkt zich tot de typeaanduidingen en uitlaten die achter de met chroom verfraaide diffusor verborgen zitten.

De dik aangeklede test-Audi A3 g-tron is voorzien van het fraaie S line-pakket.

De gasvulnippel zit weggewerkt naast de benzinedop achter het tankklepje. De promostickers zijn gelukkig niet standaard, maar enkel voor deze persdemo. Hopelijk neemt men in Groningen geen aanstoot aan deze provocatie, want zonder die grote letters staat er een knappe auto.

Vanbinnen pakt de A3 Sportback je helemaal in met een onberispelijke afwerking. Het S-line sportstuurtje ligt lekker in de hand en de halflederen sportstoelen houden je goed op je plaats. Verlengde zittingen bieden zonodig extra ondersteuning aan lange bovenbenen en ook achterin zitten lange personen best ruim voor een auto in deze klasse. De ronde luchtroosters zijn frivole elementen in een minimalistisch vormgegeven cockpit, met weinig knopjes en veel functies die zijn ondergebracht in het centrale uitklapscherm. Deze bedien je via de grote ronde MMI-knop achter de versnellingspook, waar je nu ook als een soort touchpad op kunt schrijven.

Hopelijk neemt men in Groningen geen aanstoot aan deze provocatie

Voldoende pit

De tijd dat weinig bijtelling gelijk stond aan weinig pk’s en prestaties ligt al een paar jaar achter ons. Goed, 110 pk is niet bijzonder veel maar in de dagelijkse rijpraktijk heeft de 1.4 TFSI motor voldoende pit. Het koppel van 200 Nm is met dank aan de kleine turbo al vroeg voorhanden en de zeventraps DSG-automaat houdt het toerental mooi laag. Tussen het rijden op aardgas en benzine zit geen verschil in prestaties, de g-tron sprint binnen 11 tellen naar 100 km/u en haalt net geen 200 km/u. Keurige prestaties, enkel op snelwegtempo verlang je soms naar meer. Op lagere snelheden reageert de turbomotor gretig op het gas en vormt hij een uitstekende combinatie met de DSG-transmissie, die je enkel ziet maar zelden voelt schakelen. De flippers achter het stuur voegen dan ook weinig toe en hoog in de toeren heb je weinig te zoeken, daar klinkt de motor rauw en is ‘ie geknepen. Ander puntje van aandacht: het start/stop-systeem werkt wat traag, de motor doet er soms te lang over om weer aan te slaan.

De promostickers op de Audi A3 g-tron zijn gelukkig niet standaard

Bij Audi kun je (in tegenstelling tot aardgas-modellen van Mercedes) niet kiezen op welke brandstof je rijdt, want zolang er aardgas in de tanks zit zal ‘ie na een koude start snel en onmerkbaar overschakelen naar het zogeheten CNG. Dit zie je aan een groen brandend controlelampje in de klokkenwinkel. Daarin bevindt zicht ook de tankmeter voor de inhoud van de CNG-tanks, die als twee duikflessen onder de vloer van de kofferbak liggen.

Deze tanks hebben een gezamenlijke inhoud van 14,4 kg, wat in de praktijk goed is voor zo’n 250 à 300 km. Dat is wel erg weinig, hoor ik je denken. Inderdaad, en dat heeft voor een deel te maken met het Nederlandse ‘L-gas’ dat van mindere kwaliteit is dan het Duitse aardgas. In Nederland koken we namelijk op precies hetzelfde gas als waar deze A3 op kan rijden, terwijl men in Duitsland CNG met een hogere calorische waarde aanbiedt bij de pomp. Om de lagere kwaliteit van het Nederlandse gas te compenseren verbruikt de g-tron wat meer en ook de brede banden om de 18 inch wielen zullen een nadelig effect hebben op het verbruik. Dat varieerde van 1 kg voor 16 tot 20 km, wat bijna twee keer zoveel is als de beloofde 1 op 28.

Met een kiloprijs van ongeveer 1,10 euro heb je een volle tank voor 15 euro en kun je zo’n 5 eurocent brandstof per kilometer rekenen.

Spotgoedkoop

Desondanks rijd je nog altijd spotgoedkoop. Met een kiloprijs van ongeveer 1,10 euro heb je een volle tank voor 15 euro en kun je zo’n 5 eurocent brandstof per kilometer rekenen. Een vergelijkbare auto op diesel of LPG rijdt niet zo voordelig. De wegenbelasting van de g-tron valt in het LPG-G3 tarief, dat tussen benzine en diesel in zit. Aardgas rijden kan dus al bij een jaarkilometrage van een paar duizend kilometer uit, zolang je ook daadwerkelijk regelmatig tankt. Het is goed om te weten dat je ook nog een volwaardige benzinetank achter de hand hebt, waarmee je de totale actieradius verdrievoudigd en de restwaarde zeker stelt. Tanken is na het lezen van de instructie een eitje en het kan – in tegenstelling tot LPG – nog onbemand ook. Helaas moet je er wel vaak voor omrijden, want de 125 aardgastankstations in Nederland zitten meestal niet direct aan de snelweg.

Het voordeel houdt niet op in de portemonnee, want ook de uitstoot van CO2 is lager, er is 95 procent minder NOx ten opzichte van diesel en in Nederland heeft Audi overeenkomsten gesloten voor de levering van groengas. Daarmee is nog eens een CO2-reductie van 72 procent gerealiseerd, wat deze g-tron qua ‘ecologische footprint’ laat wedijveren met elektrische auto’s. In sommige gemeenten zijn er zelfs aankoopsubsidies te krijgen voor auto’s op aardgas en ironisch genoeg hebben overheidsdiensten in Groningen ook diverse aardgasvoertuigen rijden.

Mooie toevoeging

Deze A3 g-tron zou zeker een mooie toevoeging zijn voor een wagenpark dat wil vergroenen. De berijders zijn ook blij want deze Audi rijdt erg fijn en bijna alle denkbare opties zijn mogelijk. De totaalprijs van al dat moois dat op de foto’s staat is wel even schrikken: de testauto kost ruim 44 mille. Toch kun je met een vanafprijs van 28.990 en wat bescheiden wensen een leuke A3 samenstellen, waarbij een automaat en vijf deuren altijd bij de prijs zijn inbegrepen. Wie te weinig rijdt voor een diesel en graag een automaat rijdt met 14 procent bijtelling, heeft nu een mooi alternatief voor de Japanse hybrides van Lexus en Toyota. Bij Audi is er voor de g-tron ook meer belangstelling dan voor de eerder geteste TDI Ultra. Logisch, het totaalplaatje van de g-tron klopt veel beter, je doet eigenlijk maar één concessie: je moet (veel) vaker tanken.