Om de angel er maar meteen uit te trekken: de vorige A3 Cabriolet was niet bepaald Audi’s mooiste kindje. De verwantschap met de Volkswagen Golf Cabriolet lag er wel erg dik bovenop, een echt sierlijke lijn ontbrak. Dat de overige kwaliteiten daardoor onvoldoende kans kregen zich te ontplooien is jammer, maar zo gaat dat soms. Inmiddels leven we jaren later. De A3 Cabriolet is mooi opgedroogd en heeft nu een sierlijk kontje en een slanke lijn. Ja, met Audi’s jongste dochter wil ik wel op date.

Wat ziet ze er goed uit, zoals ze voor me staat te glanzen. Haar blauwe lakkleur wordt afgemaakt met een set bescheiden schoeisel. Ze is het type dat mensen doet omkijken vanwege haar schoonheid en intelligente uitstraling, niet vanwege haar schreeuwerige uitdossing. Dat heeft ze ook helemaal niet nodig.

Geduldiger

Het minimalistische interieur komt niet helemaal uit de verf in de zwart-beige kleurstelling. Deze  combinatie doet ietwat geforceerd aan. Nee, het interieur van de A3 komt als één van de weinige auto-interieurs echt beter tot zijn recht in het zwart.

Wat ziet ze er goed uit, zoals ze voor me staat te glanzen. De Audi A3 Cabriolet verleidt.

Zat je in de vorige A3 Cabriolet nog in 9 tellen ‘buiten’, nu moet je met de 17 tellen die de kap nu nodig heeft iets meer geduld hebben. Gelukkig kun je het dak al rijdend  tot 50 km/u openen, wat de pijn behoorlijk verzacht. Voordelen zijn er ook: de kap is voornamelijk trager omdat hij wordt opgeborgen onder de ‘tonneau’. Bij de vorige generatie diende de voorkant van de kap tevens als afdekking. De nieuwe oplossing is een stuk volwassener. Voordeel van de stoffen kap: de voorruitstijl is lekker kort en het 'open' gevoel in de A3 Cabriolet is dus goed voor elkaar! Ondanks dar zit je goed uit de wind, zeker met het windscherm uitgevouwen.

Ze is het type dat mensen doet omkijken vanwege haar schoonheid en intelligente uitstraling, niet vanwege haar schreeuwerige uitdossing.

Moet je onverhoopt toch eens ‘dicht’ rijden, dan blijkt de A3 Cabriolet een ‘2+2’ en geen volwaardige vierzitter. De hoofdruimte onder de kap valt alles mee, het is de beenruimte die tegenvalt. In de praktijk zal de achterbank voornamelijk dienen als uitbreiding van de bagageruimte. Die ruimte zelf is met zijn 320 liter (bij gesloten kap) helemaal niet gek. Wel jammer is het korte kofferklepje, dat beladen bemoeilijkt. De ruimte is namelijk bijna een meter diep, maar tot het achterste puntje reiken vergt wat lenigheid, zeker met de kap naar beneden wanneer de ruimte nog wat krapper is. Je ski's kunnen trouwens wel mee, want de achterbank is neerklapbaar.

Stug karakter

Tijd om mijn date mee op stap te nemen. Pas dan leer je haar echt kennen, nietwaar? Helaas bemerk ik bij het intrappen van het gaspedaal direct enige terughoudendheid. De S Tronic-versnellingsbak grijpt pas laat aan en doet dat niet altijd even subtiel. Het motorkarakter is eveneens van invloed, want als de auto eenmaal gaat dan schiet ‘ie ook enthousiast van zijn plek. Van een auto die eruit ziet als een rustige cruiser zou soepeler vanuit stilstand wegrijden wenselijk zijn. Opvallend: bij de eerder gereden A3 G-tron reageerde de automaat een stuk directer. Eénmaal op gang is er niets meer aan de hand: de S Tronic doet eigenlijk altijd wat je wilt en dat nagenoeg zonder dat je het voelt. Helemaal goed!

De kap van de Audi A3 Cabriolet opent in 17 seconden.

Een comfortabele cruiser is de A3 Cabriolet trouwens niet. Audi gooide het met het onderstel helaas over een andere boeg. Dit is prima op strak geasfalteerde wegen, maar op meer geaccidenteerde ondergrond is de auto wel erg stevig geveerd, terwijl de demping wel fijn comfortabel is. Een nadeel? Ja, echt wel. Want wat is er nu mooier dan dakloos, met een zonnetje op je bol, over binnendoorweggetjes te rijden? Het stevige onderstel openbaart een andere tekortkoming die een zachter onderstel zou kunnen maskeren: op matig wegdek voel je de stuurkolom onafhankelijk van de koets bewegen. De auto tordeert dus. Dat doet elke cabriolet in principe, maar de soepeler afgestemde Opel Cascada zul je op dit gedrag niet betrappen.

De besturing past niet goed bij de sportieve aspiraties van het onderstel. De inrichting stuurt licht, weinig communicatief maar wel direct. Bij de A3 heb je blijkbaar het instelbare Drive Select nodig om een fijner en zwaarder stuurgevoel te krijgen.

Vuur aan de schenen

Haar stugge karakter heeft mijn enthousiasme licht getemperd. Ik durf het wel aan om wat gas te geven. Een stevige twist, dat hebben we nodig! Daarop lijkt zij voorbereid, want een ferme duw van mijn gasvoet wordt zonder morren van repliek voorzien. Met haar 180 pk en al vanaf 1.250 omwentelingen per minuut beschikbare koppel van 250 Nm is ze geen atleet, maar wel een enthousiast hardloper. Een sprint van 0 naar 100 km/u kost haar dan ook maar 7,8 seconden. Ze is ook niet snel buiten adem: ze moet maar liefst 242 km/u kunnen halen.

Haar stugge karakter heeft mijn enthousiasme licht getemperd.

Op een normaal snelwegtempo van 120 km/u draait de motor onhoorbaar 2.600 tpm en verbruikt dan iets minder dan 1 liter op 13 kilometer. Je hoort, gesloten, voornamelijk bandengeluid en wat windgeruis rond de aansluiting van de kap bij de A-stijl. De akoestische kap (onderdeel van het Open Days-pakket á 1.995 euro) houdt het geluid verder keurig buiten. Na de date mocht ik overigens een verbruik van 1 op 13,7 afrekenen: erg netjes, voor zo’n auto.

Vervolgafspraakje?

Het plannen van een vervolgafspraakje met de Audi A3 Cabriolet lijkt aantrekkelijk. Hoewel het onderstel en de besturing niet zo fijn zijn als ik graag had gewild blijft de auto vooral wel erg mooi. Wanneer ik het prijskaartje van de gereden uitvoering erbij pak schrik ik dan ook. Dit exemplaar kost maar liefst 59.871 euro! Daarmee prijst de auto zich uit de markt. Ook de vanafprijs van 36.900 euro is fors te noemen. Voor de basismotor - de 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling - hoef je ‘m niet te laten staan, als zelf schakelen tenminste geen probleem voor je is. Voor minder geld heb je echter ook de grotere, completere en ook erg mooie Opel Cascada die het de A3 wel erg moeilijk zou kunnen maken. Een lange relatie met de A3 Cabriolet kan alleen slagen als je haar soms wat stugge karakter een plekje kunt geven. Wanneer je dat kunt zal je stralen van trots, elke keer als je haar ziet.