Aard- en groengas zijn nog steeds in opkomst. Hoewel beide brandstoffen een andere oorsprong kennen - de eerste variant komt uit de grond, de tweede wordt opgewekt uit bijvoorbeeld biomassa - rijdt de Volkswagen Golf TGI uit deze test op allebei. Voordelen zijn er legio, want groengas wordt opgewekt uit afval, is relatief goedkoop verkrijgbaar en de installatie is af-fabriek. Daarmee verdient hij zeker drie kaarten. De laatste, echter, lijkt hij te verspelen. In tegenstelling tot de Audi A3 G-Tron kent de Golf namelijk geen 14, maar 20 procent bijtelling. Een week met deze allemansvriend moet aantonen of hij daarmee verliest, of toch kwartet speelt.

Ook al gaat er voor 170 kilogram aan zware aardgastanks onder de bodem schuil: uiterlijk is de Golf TGI gewoon een Golf. Onder de achterbumper zou je een tank kunnen ontwaren, maar daarvoor moet je behoorlijk je best doen. Een aardgasvuldop zoek je helemaal tevergeefs: die is netjes weggewerkt achter het tankklepje en vereist geen adapter. Het typeplaatje 'TGI' is helemaal nieuw, want voorheen gingen de aardgasmodellen van Volkswagen als 'EcoFuel' door het leven. Voor het overige staat er 'gewoon' een Golf Bluemotion, die voornamelijk wordt gekenmerkt door een dichte grille met een blauwe lijn. Een keurige auto, niets meer en niets minder.

Benzine bunkeren

Naast 15 kg aardgas, waar ik zo nog even op terugkom, kan er ook nog 50 liter benzine in deze Golf. Een volwaardige tank: dat zien we bij concurrenten wel eens anders. Bij de Golf zit je dus nooit met geknepen billen als je door de gasvoorraad heen bent terwijl die belangrijke afspraak steeds dichterbij komt. Hoewel de TGI (op de snelweg) ruim 17 kilometer ver komt op één liter benzine, is aardgas altijd de goedkopere en milieuvriendelijkste optie die de voorkeur verdient. 

Volgens de boordcomputer kwam het gemiddelde testverbruik namelijk uit op 4,8 kg op 100 kilometer. Een heel nette waarde, die de verificatie door de auto af te tanken helaas niet wist te overleven. Dit gebeurt vaker, door een onnauwkeurige boordcomputer, maar in het geval van deze Golf is de reden anders. Met volledig lege CNG-tanks wist ik namelijk tot tweemaal toe ruim 18 kg CNG te tanken! Het uiteindelijke testverbruik komt dan ook neer op 5,6 kg op 100 km bij een stabiele actieradius van 320 km. Tegen een prijs van iets meer dan 6 euro per 100 kilometer moet je bijvoorbeeld dieselen met ruim 1 op 23. Tel daarbij op dat CNG-auto's tegen LPG G3-tarief belast worden en je weet: dit gas is kostentechnisch zo goed als onverslaanbaar.

Bij de Golf zit je dus nooit met geknepen billen als je door de gasvoorraad heen bent terwijl die belangrijke afspraak steeds dichterbij komt.

40 liter verlies

170 kilogram zware tanks is niet niets: toch blijft het ruimteverlies beperkt. Sterker nog: in eerste instantie merk je aan niets dat je aan ruimte moet inboeten. Pas wanneer je het 'dubbele bodem-trucje' in de kofferbak wilt uitvoeren ontdek je dat er niets gebeurt. In een 'standaard' Golf zakt de bodemplaat dan enkele centimeters weg, in de TGI zit er onder de vloer een iets verhoogde bodem. Een marginaal verlies dus. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Mercedes-Benz E-Klasse NGD behoud je in de Volkswagen het skiluik en de neerklapbare achterbank – wel zo praktisch.

Op die achterbank zit je overigens net zo goed als in elke andere Golf. Been- en hoofdruimte zijn er voldoende. Voorin zit je het allerbest: het dashboard van de Golf is meer dan ooit op de bestuurder gericht en het is geen verrassing dat die prima zit. Nu komt een deel van die goede zit op het conto van de sportstoelen, die op de Comfortline 143 euro meerprijs vergen. Deze stoelen zijn echt sportief van snit en al te welvarende lichamen kunnen nog best eens in de knel komen. Niet erg sportief is het navigatiesysteem, wat er weliswaar fraai uitziet maar behoorlijke laadtijden kent.

Voorspelbaar weggedrag

Ook rijden doet de TGI als elke andere Golf, zelfs met het extra gewicht dat voornamelijk achterin ligt. Push je hem in de bocht, dan is ‘ie ook gewoon veilig en voorspelbaar onderstuurd - ook bij plots liften van het gaspedaal. Rijd je normaal, dan is het rijgedrag even stabiel en zeker als bij elke andere Golf. Ook het stuurgevoel is prima: enige sensatie ontbreekt, maar de besturing is precies zwaar en direct genoeg. Voor het onderstel geldt hetzelfde: de Golf kiest geen kant, maar is perfect uitgebalanceerd. Korte oneffenheden, verkeersdrempels, niets deert het onderstel. Dit is één van de redenen waarom deze Volkswagen altijd zo populair geweest is: er is gewoon verdraaid weinig op aan te merken.

Onder de achterbumper van de Volkswagen Golf TGI kan je een tank zien, als je heel goed kijkt.

Tot slot de TGI-motor zelf, die is afgeleid van de conventionele 1.4 TSI. In dit geval levert hij geen 122, maar 110 pk en is hij voorzien van een zeventraps DSG-versnellingsbak. Dat is een dure optie (2.500 euro), maar wel een aanrader. Die versnellingsbak weet het gebrek aan vermogen namelijk keurig op te vangen door op de juiste momenten schokvrij (terug) te schakelen. De DSG is niet in alle configuraties de perfecte versnellingsbak, maar het samenspel met deze motor is werkelijk subliem. Hierdoor krijg je nooit het gevoel 'tekort te komen'. Met de automaat daalt de CO2-uitstoot ook nog eens met 2 gram naar 92 g/km, maar voor de bijtelling levert dat geen verdere voordelen op.

Eén van de redenen waarom deze Volkswagen altijd zo populair geweest is: er is gewoon verdraaid weinig op aan te merken.

Dat voordeel kent alleen de eerder genoemde Audi A3 G-Tron, die met name dankzij de iets lichtere CNG-tanks een belangrijk voordeel scoort. Vanaf 28.900 euro staat die Audi bij je op de stoep. Dan heb je meteen de S Tronic-automaat, want met handbak levert ook de Audi 20 procent bijtelling op. De Golf is, met handbak, vanaf 25.630 euro te bestellen en als TGI altijd 'Comfortline' uitgevoerd, de handgeschakelde A3 G-Tron is er vanaf 27.500 euro. Wat de Golf dus voornamelijk toevoegt is het verlagen van de instapprijs voor een aardgas-middenklasser.

Je eigen smaak

De Volkswagen Golf TGI maakt rijden op aardgas nog net wat voordeliger. Vanaf 25.630 euro zet je hem voor je deur. Wanneer je dat doet, heb je een zeer voordelige, maar ook heel fijne auto voor je deur staan. Het enige dat hem nekt is de bijtelling: de Audi A3 G-Tron is met 14 procent bijtelling toch echt voordeliger, zelf met z’n hogere aanschafprijs. Laat je deze broedermoord voor wat 'ie is, dan is de Golf TGI een hele fijne auto die meer down-to-earth is dan de Audi.