Highlights

  • stoer uiterlijk
  • gunstige vanafprijs
  • leverbaar met 4WD 

Met de nieuwe 500X heeft de Fiat 500-familie er een stoere broer bij. Naast de compacte 500 en praktische 500L MPV is er nu ook een cross-over. Zijn uiterlijk heeft de 500X in elk geval mee, hoe zit het met de rest?

Met de 500X betreedt Fiat het snelst groeiende segment van Europa. De compacte cross-over is dus een welkome aanvulling op het gamma en met zijn bijzondere en tegelijkertijd herkenbare uiterlijk maakt de nieuweling de tongen los. Fiat wil met de 500-lijn richting de premiumhoek bewegen. Als de X op het succes van de originele 500 kan meeliften, dan heeft Fiat wederom een grote hit te pakken.

Bekijken

De 500X is vanaf alle kanten heel herkenbaar als Fiat. Vooral aan de voorkant herken je duidelijk de 500, de zes lichtunits geven het front een karakteristieke aanblik. Ze zijn niet zoals bij de andere 500’s rond, maar hebben een bijzondere ovale vorm gekregen. De achterlichten lijken ook op die van de normale 500, maar zijn een stuk groter en lichten op in een rechthoekige vorm.

Doordat de 500X hoger op z’n poten staat ziet ‘ie er groter uit dan hij is (4,25 meter lang, 1,80 breed en 1,60 hoog). Je kunt daarnaast kiezen uit de City look en de Off-road look waarbij de laatste versie hoger op z’n poten staat en meer stootvast kunststof rondom z’n carrosserie heeft.

Je kijkt in de 500X altijd tegen een mooi afgewerkt en vrolijk vormgegeven dashboard aan. Het grote dashboardpaneel is in dezelfde kleur als het exterieur gespoten, wat een leuk effect geeft als je voor een opvallende buitenkleur kiest. Daarnaast voelt alles stevig aan, wat past bij het premiumgevoel dat Fiat met deze auto wil bieden.

De Fiat 500X biedt genoeg ruimte voor vier personen plus bagage.

Zitten

Door het hogere koetswerk stap je makkelijker in. De stoelen zitten stevig en bieden een goede steun. Zowel voor- als achterin zit je ruim, met vier personen en bagage op vakantie is geen probleem. De kofferbak (350 liter) heeft een verstelbare bodem, waardoor je met de ruimte kunt variëren.

Bedienen

De bedieningselementen van de 500X zijn overzichtelijk gegroepeerd. Alle knoppen voelen degelijk aan. Het multimediasysteem werkt gemakkelijk middels een aanraakscherm, dat overigens niet erg groot is. Via een SD-kaartje, USB of AUX voed je desgewenst het audiosysteem, dat voor een goed en zuiver geluid zorgt. Op het stuurwiel bedien je eenvoudig de cruise control en het audio- en multimediasysteem, handelingen die je op het kleurenscherm tussen de analoge tellers kunt aflezen. Een leuk detail is dat je de turbodrukmeter tevoorschijn kunt toveren, waarop te zien is hoe hard de turbo meewerkt aan de acceleratie.

De koplampen van de 500X hebben een bijzondere, ovale vorm.


De 500X voelt zelfs een tikkeltje sportief aan, een aangename verrassing.

Rijden

De testauto heeft de bekende 1.4 MultiAir-motor met 140 pk. Deze motor biedt meer dan voldoende vermogen voor de 1.320 kg wegende 500X. Ondanks de nog maagdelijke 1.100 kilometer op de teller, pakt de motor gretig op en voorbij de 1.800 tpm trekt ‘ie écht lekker door. De trekkracht van 230 Nm voel je met een duw in je rug en zie je op het pulserende turbodrukmetertje. De 500X voelt zelfs sneller aan dan de prestaties op papier beloven (van 0 tot 100 km/u in 9,8 seconden).

De motor heeft een rustige loopcultuur waardoor je soms even op de toerenteller moet kijken of ‘ie nog wel aan staat. De handgeschakelde zesbak voelt stevig aan en wisselt met een gezonde weerstand van versnelling. Vierwielaandrijving is enkel mogelijk in combinatie met de sterkste dieselmotor met 140 pk, die standaard een negentraps automaat heeft. Met een benzinemotor is 4x4 vooralsnog niet leverbaar.

Wat je niet snel zult verwachten van een compacte SUV en mij dus aangenaam verrast, is dat de 500X leuk stuurt. Oftewel: de besturing is lekker direct en biedt voldoende weerstand en stuurgevoel. Daarnaast is het onderstel comfortabel, maar tegelijkertijd blijft overhellen van de koets in de bochten beperkt. Doordat de 500X zo stabiel blijft, voelt hij zelfs een tikkeltje sportief aan.

Het kleurenscherm in de middelste koker is standaard op de Lounge-uitvoering.

Betalen

Met een vanafprijs van 19.995 euro vraagt Fiat een aantrekkelijke prijs voor de 500X. Je krijgt dan een 110 pk sterke 1.6 benzinemotor en de Pop-uitvoering. Waarschijnlijk zal de geteste 1.4 MultiAir met 140 pk (vanaf 23.995) meer verkocht worden. Je krijgt bij deze sterkere motor minimaal de rijker uitgeruste Popstar-uitvoering, waardoor de feitelijke meerprijs van de turbogeblazen motor 1.500 euro bedraagt. Het extra rijplezier maakt die meerprijs ruimschoots waard. Daarnaast biedt Fiat tijdelijk een ‘Opening Edition’, die voor 24.995 euro 18 inch lichtmetalen wielen, een navigatiesysteem, klimaatregeling en een hoop andere extra’s biedt.

De boordcomputer toonde een testverbruik van 1 op 12,4, maar met minder stadsverkeer en meer constante snelheden zal je een eind richting de fabrieksopgave van 1 op 16,7 kunnen komen.

Samenvatting en conclusie

Fiat slaat met de nieuwe 500X de goede weg in. Hij slaat op bijna alle testonderdelen de spijker op zijn kop: de X rijdt en stuurt lekker, ziet er goed uit en is goed geprijsd. De 1.4 MultiAir-motor past goed bij het karakter van de 500X.

Voor 500-liefhebber en iedereen die in de markt is voor een compacte cross-over biedt de nieuwe 500X je een avontuurlijk alternatief. Zowel in de stad als op onverharde wegen, die keuze laat Fiat volledig aan jouw. Deze uitbreiding van het 500-label is zeer geslaagd.