De nieuwe Smart Fortwo ziet er gespierd uit.

Highlights

  • ultrakorte draaicirkel
  • nog altijd uniek
  • dé stadsauto 

Ruim 17 jaar na zijn introductie is de Smart Fortwo nog steeds uniek. Een tweepersoons stadsautootje dat je overdwars in een parkeervak kunt neerzetten vind je niet bij een ander merk. Waarom durven andere fabrikanten niet? Wat is toch de magie van Smart? Met de nieuwe Fortwo probeer ik daar achter te komen.

Als je met een Smart komt aanrijden heb je altijd een verhaal. Complimenten, maar ook hoongelach. Iedereen heeft er wel een mening over. Kritische vragen als: 'Pas je daar wel in?’ pareer ik eenvoudig door te zeggen dat de Smart meer ruimte voorin biedt dan elke andere stadsauto. Opgestoken duimen als ‘goedkeuring’ voor de smaakvolle matgrijze en zwarte kleurstelling neem ik met een glimlach in ontvangst. Met een Smart blijf je lachen. Is dat dan die magie?

Bekijken

Hoewel de Smart inmiddels is ingeburgerd in het straatbeeld, trekt het nieuwe model behoorlijk wat aandacht. Hij is wat boller vormgegeven dan de vorige Smart Fortwo en de verhoudingen in het ontwerp zijn gewijzigd, doordat het nieuwe model 10 centimeter breder is. Als gevolg ziet de nieuwe Smart er recht van voren en recht van achteren gespierd uit. De Fortwo is zonder langer te zijn tóch ruimer geworden – slim gedaan.

Het interieur is origineel en speels vormgegeven. Dat komt niet alleen door de vormen, maar ook door de gebruikte materialen – zoals spierwitte kunststof (wel erg vlekgevoelig) en grijze stof bovenop het dashboard. Als Apple een auto-interieur zou ontwerpen, zou het er zó uitzien. Waarschijnlijk zou de afwerking dan wel iets beter zijn, niet alle dashboardpanelen sluiten even mooi aan.

De achterklep bestaat uit twee delen.

Zitten

Ik stipte het al even aan, voor de twee personen die de Smart Fortwo kan meenemen is veel ruimte. Je hebt voorin helemaal niet het idee dat je in een kleine auto zit, de extra centimeters in de breedte en hoogte doen hun werk. Je zit prettig hoog en de verstelling van stuur en stoel zijn goed, zodat je snel een fijne zitpositie vindt.

De kofferbak is met 260 liter - 40 liter meer dan in het oude model - net zo bruikbaar als die van andere stadsauto’s. De achterruit is zoals bij eerdere Smarts apart te openen, handig als je snel iets in de kofferbak wilt leggen. Het deel onder de achterruit scharniert aan de onderkant en kan 100 kilogram dragen. De vloer ligt vrij hoog en dat is logisch, want onder je boodschappen ligt namelijk de motor. De warmte-isolatie is goed, dus je hoeft niet bang te zijn dat je diepvriespizza’s opwarmen.

Bedienen

De test-Smart is uitgerust met een 7 inch aanraakscherm, dat onderdeel is van het Cool & Media-pakket (1.729 euro). Het systeem werkt vlot en is overzichtelijk. Prettig is het startscherm, dat een samenvatting van de belangrijkste informatie geeft. Een navigatiebestemming invoeren via de stemrecorder is kinderlijk eenvoudig en werkt snel, je kan in een keer het hele adres inspreken. De kaarten en aanwijzingen in het systeem zijn afkomstig van TomTom, dus dat zit wel goed.

Iedereen heeft wel een mening over de Smart Fortwo.

Als Apple een auto-interieur zou ontwerpen, zou het er zó uitzien.

Rijden

Laat ik met de belangrijkste constatering beginnen: de nieuwe Smart Fortwo is veel comfortabeler dan de vorige. Dat tilt de algehele rijbeleving naar een hoger niveau. De Fortwo is een heerlijk autootje in de stad, met zijn ultiem korte draaicirkel. Alles wat je (ooit) bij je rijles hebt geleerd over inparkeren kan je vergeten, voor de Smart gelden andere wetten. Eén van die wetten is: er is al-tijd een parkeerplaats.

De besturing beschikt over variabele bekrachtiging en overbrenging. Deze moderne techniek zorgt ervoor dat de stuurinstallatie niet erg precies en consistent is, waardoor je weinig ‘feeling’ met de auto hebt. Op hogere snelheden is de besturing wat zwaarder en dat is prettig. Je merkt in alles dat de Smart is ontworpen voor gebruik in de stad en daar excelleert hij. Dat heeft als gevolg dat de Fortwo op de snelweg lawaaiig en zijwindgevoelig is. Het is logisch dat de Smart niet uitnodigt tot het betere bochtenwerk (waarom zou hij?), maar het is goed om te weten dat de auto verrassend lang grip blijft houden in zowel lange als korte bochten.

De 71 pk sterke 1,0 liter benzinemotor (afkomstig van Renault) presteert goed bij gebruik binnen de bebouwde kom. Het is een klassieke driecilinder die zich boven de 2.000 tpm het meest thuis voelt en het minst resoneert. Als je van plan bent regelmatig snelwegritjes te maken met je Smart, dan is de turbomotor met 90 pk aan te bevelen. De koppeling heeft een hoog aangrijpingspunt, waardoor schokvrij van verzet wisselen wat oefening vergt. Overigens is dit de eerste Smart Fortwo met een handgeschakelde versnellingsbak. Het testverbruik komt uit op 6,5 l/100 km (1 op 15,3), dat kan zeker nog wel wat beter en de handige Eco Score op de boordcomputer helpt je daarbij.

De testauto zit vol met fijne opties.

Betalen

De testauto kost 17.101 euro en zit voor dat geld helemaal vol: cruise control, een navigatiesysteem, stoelverwarming, 15 inch lichtmetalen wielen en een spoorassistent. De aankledingsmogelijkheden zijn eindeloos, de dashboardpanelen, de kleuren van de stoffen op het dashboard, de bodypanelen aan de buitenkant, de grille en de rolkooi zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren. De vanafprijs van de Smart Fortwo is 11.695 euro, de snellere turboversie met 90 pk begint bij 12.850 euro. Echte concurrenten heeft de Smart niet, dus vergelijken is zinloos.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Smart is in alles nog steeds een unieke auto. Ten opzichte van het vorige model (een andere referentie is er niet) maakt de nieuwe een stap vooruit op het gebied van interieurruimte en veercomfort. Hij is groter geworden en toch klein gebleven, waardoor hij nu groter voelt dan hij is.  Onderscheiden doet de Smart Fortwo zich verder met zijn bijzondere design en de ultrakorte draaicirkel.

De Fortwo is nog steeds een hebbeding en dé auto voor in de drukke stad. Het is mooi meegenomen dat het nieuwe model comfortabeler en ruimer is, maar het belangrijkst is dat het basisconcept nog steeds staat als een huis. 17 jaar na de eerste Smart maakt het autootje nog steeds de tongen los. En dat op zich is al een unieke prestatie.