Een korte blik op de Forfour bewijst: dit is écht een Smart.

Highlights

  • vierpersoons Smart

  • vergaand te personaliseren
  • ultrakorte draaicirkel

Forfour is voor Smart een bekende naam: van 2004 tot 2006 werd er al een vierzitter met die naam geleverd. Nu, jaren later, heeft Smart het model grondig herzien. Hij deelt zijn genen met de derde generatie oer-Smart, de Fortwo, en is liefst 80 centimeter langer. Hoeveel stadsplezier biedt een Smart als ‘stretched limo’? Een test.

Smart is een merk zonder serieuze concurrenten. De Fortwo is enig in zijn soort en kent unieke mogelijkheden, zoals het overdwars kunnen parkeren. Met de Forfour kan dat niet, waardoor hij opereert in het populaire stadsautosegment met alle concurrentie van dien. Hij wordt dan ook iets hoger in de markt gepositioneerd om zich te onderscheiden. Niet slechts als een vervoermiddel, maar evenveel als guitig hebbeding.

Bekijken

Een korte blik op de auto bewijst: dit is écht een Smart. De neus is identiek aan die van de nieuwe Fortwo en ook de kont deelt bijna alle kenmerken. Daartussen wordt het verschil gemaakt met vier in plaats van twee deuren. De gekleurde panelen zijn trouwens van blik en dus niet meer eenvoudig vervangbaar als voorheen. Een mogelijkheid die blijkbaar niemand gebruikte. Wel kun je de Smart nog steeds in vele frisse kleuren krijgen, waarbij de ‘Tridion’-veiligheidskooi altijd zwart, wit of zilver is.

Het interieur doet vooral voorin ruim aan doordat het dashboard niet ver naar binnen steekt. De ‘Apple-witte’ materialen doen de rest en zorgen samen met de vele ronde vormen voor een levendig geheel. Met het materiaalgebruik onderscheidt Smart zich nadrukkelijk, want waar anders vind je een mooi met stof overtrokken dashboard?

De Readyspace-stoelen zijn een handige optie.

Zitten

Stap je in, dan merk je direct de hoge instap. Het voordeel van de hoge wagenvloer is dat je in de stad een goed overzicht bewaart. De keerzijde: alle passagiers zitten met ietwat opgetrokken knieën.

De voorstoelen zijn fijn, voor een goede zitpositie moet je even puzzelen vanwege de wat beperkte stuurverstelling – enkel omhoog en omlaag. Achterin is de testauto voorzien van twee Readyspace-stoelen (254 euro). Die zijn eenvoudig weg te klappen waardoor achter de voorstoelen grote spullen kunnen staan. Deze speciale stoelen hebben een dunner zitvlak dan de standaardbank, wat als voordeel heeft dat de hoofdruimte achterin groter is – en dus zitten wat langere personen er beter. Met 185 liter is de kofferbakinhoud klein, maar het ontbreken van een tildrempel maakt beladen wel eenvoudig. Meer nodig? Je klapt gemakkelijk de achterbank neer om te profiteren van een lange, vlakke laadvloer.

De Smart Forfour is 80 centimeter langer dan de Fortwo.

dankzij de kleine draaicirkel van maar 8,5 meter prik je de Smart Forfour eenvoudig in (bijna) elk parkeervak

Bedienen

In de middenconsole van de testauto prijkt het Smart Media-System met fors 7 inch touchscreen. De vormgeving is speels, maar onder die schil gaat een serieus systeem schuil. De navigatie werkt snel en goed, net als de stembediening die feilloos je bestemming verstaat. Het systeem is alleen te verkrijgen als onderdeel van het Cool & Media-pakket á 1.729 euro.

Dat is veel geld, maar wanneer je weet dat de ‘los’ 941 euro kostende klimaatregeling hier ook toe behoort valt dat heel erg mee. Voor dat systeem heeft Smart een heel originele benadering gekozen. Via een schuifje met een loep stel je snel de juiste temperatuur in. Vele malen leuker dan een draaiknop!

Rijden

Het rijgedrag van de Smart is even conventioneel als bijzonder. Hoewel de stadsrakker achterwielaandrijving heeft merk je daar in de praktijk niets van. Wel opvallend is de lichte, directe en scherpe besturing, die niet heel duidelijk laat blijken waar de voorwielen mee bezig zijn. Op de snelweg is de besturing wat zwaarder, maar ook nerveus. Bij steviger zijwind helpt de zijwindassistent je met corrigeren. Dat gaat prima, al keken mijn passagiers de eerste keren dat het systeem ingreep verschrikt op door het geluid dat de techniek dan maakt.

Wanneer het droog is krijg je de Forfour niet van de wijs en is de grip voorbeeldig. Op nat wegdek grijpt het zeer actieve stabilisatiesysteem keurig in, als er gripverlies dreigt. Bij normaal rijgedrag ontpopt de Forfour zich als een fijne auto. Vering en demping zijn stevig, maar comfortabel genoeg afgestemd en dankzij de kleine draaicirkel van maar 8,5 meter prik je ‘m eenvoudig in (bijna) elk parkeervak.

Onder de kofferbakvloer schuilt de van Renault geleende 71 pk sterke 1,0-liter driecilinder. Die motor is het best in zijn element boven de 2.000 tpm en daaronder, in het ‘zuinige’ gebied, brommerig. Voor het beste verbruik volg je de schakelindicator. Het testverbruik is met 1 op 16,8 heel netjes, zeker als je weet dat enkele langere snelwegritten met stevige tegenwind roet in het eten gooiden. Reken bij alleen stadsverkeer op waarden rond de 1 op 14.

Snel is de Smart met deze motor niet, maar mocht je meer pit willen dan kan je voor de versie met turbo en 90 pk kiezen (meerprijs 1.000 euro). 

Deze 'losse' teller is een van de vele opties op de omvangrijke optielijst.

Betalen

De luxueus volgehangen testauto kost 17.866 euro, wat voor een A-segmentauto veel geld is. Er zit dan wel alles op wat je kunt wensen en het is goed om te weten dat cruise control altijd standaard is. De vanafprijs van de Forfour is 11.995 euro, daarmee zet Smart hoog in. De optielijst is omvangrijk.

Samenvatting en conclusie

De Smart Forfour is precies wat zijn naam zegt: een Smart voor vier personen. Hij valt net zoveel op als z’n kleine broertje, maar biedt van binnen meer flexibiliteit. Handig zijn de Readyspace-stoelen die zowel voor meer hoofdruimte als meer opbergruimte zorgen. En natuurlijk de kleine draaicirkel die parkeren en manoeuvreren tot een eitje maakt.

Die korte draaicirkel en het opvallende ontwerp maken de Smart Forfour tot een onderscheidende auto. Hoewel de Smart niet goedkoop is, is het wel de meest onderscheidende auto in zijn segment. Naast een handige stadsauto is deze ‘stretched limo’ dus ook, net als de originele Smart, goed als rijdend uithangbord om mee op te vallen.