Highlights

  • kruising van SUV en coupé

  • nu met meer hoofdruimte
  • M50d-versie met drie turbo's

Met de X6 maakte BMW in 2008 veel tongen los. Het is veelbesproken auto, die bij zijn introductie een nieuw segment binnen de SUV-klasse startte. BMW gaf de X5-afgeleide een sportieve coupélijn en dito rijeigenschappen. Zes jaar later is iedereen aan deze bijzondere combinatie gewend en brengt BMW de tweede generatie X6 op de markt. Onderhuids is hij voorzien van de nieuwste technieken, terwijl de kenmerkende coupélijn bleef. In deze test wordt de nieuwe X6 voortgestuwd door de sterkste dieselvariant met drie(!) turbo’s: de M50d.

BMW heeft op SUV-gebied de afgelopen jaren z’n X-gamma flink uitgebreid. De X6 had het rijk van coupé-achtige SUV’s lang voor zich alleen, nu pas dienen de eerste concurrenten zich aan. Aan mij de taak om uit te zoeken of de nieuwe X6 op sportief SUV-gebied opnieuw de maatstaf zet.

Bekijken

De geteste X6 M50d heeft een klein verkleedpartijtje ondergaan, je krijgt op deze ‘M-performance’- uitvoering standaard dikkere M-bumpers en bijpassende wielen. Ondanks de M-aanduiding maakt BMW nog steeds onderscheid tussen deze dieseluitvoering en de benzine drinkende X6 M, die heeft namelijk nog grotere luchthappers in de voorbumper en niet twee maar vier uitlaten. De twee glanzend zwarte exemplaren van deze M50d imponeren evengoed. De nieuwe X6 is qua design een evolutie, de coupélijn bleef behouden en maakt de grote BMW tot een aparte verschijning.

In het interieur geniet je van luxe en weelde, het bruine leder creëert een chique ambiance. Enkel de M-logo’s op het sportstuurwiel en de pookknop herinneren je eraan dat je in een ‘M’ rijdt. De afwerking en het materiaalgebruik zijn van een bijzonder hoog niveau. Het zijn de details die ‘m net wat specialer maken, zo lopen er fraaie stiknaden over de middentunnel en het dashboard. Eén van de fenomenaal klinkende Bang & Olufsen-speakers rijst uit het dashboard omhoog bij het starten van de auto.

Hier hebben passagiers meer hoofdruimte dan voorheen.

Zitten

De sportstoelen van de M50d zitten voortreffelijk. Met vrijwel elk postuur kun je hier de ideale zitpositie vinden. Achterin is het goed toeven in de nieuwe X6, bij de vorige generatie kwamen langere mensen al gauw in aanraking met het dak. De nieuwe generatie biedt aanzienlijk meer hoofdruimte, terwijl de beenruimte als vanouds dik in orde is.

Bedienen

Net zoals alle andere BMW’s steekt deze X6 ook ergonomisch goed in elkaar. Je bedient bijna alle media- en rijfuncties middels de centrale iDrive-knop of vanaf het stuurwiel. Het gigantische multimediascherm is goed afleesbaar en wordt ondersteund door een head-up-display, waardoor je ogen op de weg gericht kunnen blijven. De achterpassagiers beschikken over een afstandsbediening voor de beeldschermen in de hoofdsteunen (2.669 euro), waarmee ze een film naar keuze kunnen afspelen.

Rijden

Met 381 pk vermogen en 740 Nm koppel ben je in ieder geval verzekerd van M-waardige prestaties. In 5,2 seconden sprint de M50d van 0 naar 100 km/u om vervolgens moeiteloos naar z’n (begrensde) top van 250 km/u te accelereren. De drieliter zescilinder dieselmotor heeft drie turbo’s, twee kleine en één grote. Hierdoor heb je bij ieder toerental een enorme trekkracht tot je beschikking en word je bij het accelereren flink in je stoel gedrukt, vooral de sprint van 0 tot 50 km/u geeft een sensatie. Dankzij de vierwielaandrijving en razendsnelle achttrapsautomaat komt ‘ie als een speer van z’n plek, of het nu regent, sneeuwt of droog is. De dieselmotor produceert een sportieve grom bij dit soort sprints en verdwijnt bij constante snelheden keurig naar de achtergrond. Ja, de ‘echte’ (benzine) X6 M biedt 200 pk extra en nog meer geluids- en snelheidssensatie, maar deze M50d is een serieus (en bijna 50 mille voordeliger) alternatief.

De coupélijn maakt de X6 tot een aparte verschijning.

Met één druk op de sportknop kan je als een beest tekeer gaan in je X6 M50d.

De automaat houdt het toerental in de normale rijstanden zo laag mogelijk, voor een zo laag mogelijk verbruik. Wil je toch als een beest tekeer gaan in je X6, dan is dat met één druk op de sportknop geregeld. Je kunt in de boordcomputer alle rij-karakteristieken onafhankelijk van elkaar instellen. Wil je de gasrespons in de normale stand en de besturing sportief? Geen probleem! Daarnaast kun je ook voorgeprogrammeerde rijkarakters kiezen, naast Sport zijn er de standen Eco Pro en Comfort. Je hebt in iedere stand het gevoel alsof je met een 5 Serie op pad bent, zo wendbaar voelt de auto aan. Tegelijkertijd blijft de X6 voldoende comfortabel en is hij zeer geschikt als reisauto. Eigenlijk biedt deze X6 M50d voor iedere situatie een antwoord. Door de verschillende rijkarakters tover je een comfortabele reiswagen om in een sportieve auto, die je constant een grote grijns bezorgt.

Betalen

De nieuwe generatie X6 is duizenden euro’s goedkoper dan zijn voorganger. Met een vanafprijs van 85.300 euro (voor 30d dieseluitvoering) is ‘ie een slordige 5 mille voordeliger dan voorheen. Deze M50d is er vanaf 120.700 euro en zit goed in de spullen. Wil je ‘m zoals de testauto hebben, dan moet je 138.771 euro bij de dealer achterlaten. Dan heb je alle luxe die je maar kunt bedenken en natuurlijk die heerlijke en bloedsnelle tri-turbodieselmotor, die een testverbruik van 1 op 10 neerzette.

De X6 M50d is één van de best rijdende SUV's.

Samenvatting en conclusie

BMW heeft met de nieuwe X6 weer een juweeltje afgeleverd. Hij is zuiniger, sneller, comfortabeler en ook nog eens voordeliger geworden. Achterpassagiers hebben nu ook voldoende hoofdruimte. Daarnaast biedt de M50d indrukwekkende prestaties en tegelijkertijd een acceptabel dieselverbruik.

Ben je op zoek naar een sportieve SUV die zich duidelijk onderscheidt van de massa? Dan is de X6 de perfecte keuze, met zijn uitgebalanceerde rijeigenschappen en aantrekkelijke motorenaanbod is er altijd wel een geschikte X6 samen te stellen. BMW bouwt wederom een van de best rijdende sportieve SUV’s en daar is deze M50d een indrukwekkende dieselexponent van.