Highlights

  • nieuwste veiligheidssystemen

  • ook met vierwielaandrijving

  • onderscheidend uiterlijk

Mazda heeft lucht gekregen van de grote vraag in het populaire segment van de compacte crossover en komt met een onderscheidend antwoord. De CX-3 moet met zijn hightech uitstraling een eigen plek in deze klasse veroveren. Met een vanafprijs van net geen 21.000 euro en een trekgewicht van 1.200 kilogram moet deze nieuwe Mazda een breed publiek aanspreken. Op de wegen rond het zonovergoten Barcelona maak ik de eerste kilometers met de nieuwe CX-3.

Mazda had nog niet eerder een crossover in dit segment, maar wil het in één keer goed doen. De gloednieuwe CX-3 is een mooie mix van een normale hatchback en een SUV, die leverbaar is met veel actieve veiligheidssystemen. Een tweelitermotor krijg je altijd, in downsizen gelooft Mazda niet. Je krijgt dus een groot hart in een compact jasje.   

De Mazda CX-3 heeft een onderscheidend uiterlijk.

Bekijken

Onderscheidend is de nieuwe Mazda CX-3 zeker, je zult ‘m niet snel met een andere auto verwarren. De neus is heel herkenbaar als Mazda, met de grille die doorloopt in de led-verlichting. De scherp getekende voorbumper geeft de CX-3 een krachtige uitstraling. Hij heeft standaard een dubbele uitlaat en een bodykit. Die zaken benadrukken het stoere uiterlijk nog meer.  

Het interieur is voor slechts 500 euro op te waarderen met leder en suède. De stoelen zijn deels met wit leder en donkergrijs suède bekleed en op het dashboard zit een bijpassende strook leder. Een mooie details zijn de rode stiksels en de deels met leder beklede middenconsole. Het materiaalgebruik is van hoger niveau dan gemiddeld in deze klasse en doet bijna premium aan.

Zitten

Je zit in de CX-3 iets minder hoog dan in de meeste andere crossovers. De stoelen bieden voldoende zijdelingse steun, alleen is het zitgedeelte iets te vlak en niet kantelbaar. Ruimte is er voldoende, zowel voor- als achterin. De kofferbak is met 350 liter ook ruim genoeg voor een gezin en de laadvloer kun je bovendien in meerdere hoogtes verstellen. Met de achterbank neergeklapt kan je de ruimte zelfs uitbreiden tot een riante 1.260 liter.

De Mazda CX-3 is ook leverbaar met vierwielaandrijving.

De fijne besturing is de grootste verrassing van de CX-3: lekker direct en met een prettig zware weerstand. 

Bedienen

Vanaf de TS-uitvoering krijg je standaard een 7 inch multimediascherm, die via een centrale draaiknop is te bedienen. Voor 695 euro extra krijg je een geïntegreerd navigatiesysteem, een absolute aanrader. Het systeem werkt prettig, is eenvoudig te bedienen en biedt 3D-weergave in grote steden. De ergonomie is in de CX-3 dik in orde, in één oogopslag zie je welke knop waarvoor dient.

Rijden

Mazda Nederland verwacht de meeste exemplaren van de CX-3 met 120 pk benzinemotor te gaan verkopen. Reden genoeg om met díe motorvariant op pad te gaan. De tweeliter benzinemotor pakt al vanaf lage toeren soepel op en is lekker bij de les. Het koppel van 204 Nm is in de bergen goed merkbaar, want de CX-3 versnelt zelfs op steile berghellingen soepel. De handgeschakelde zesbak schakelt soepel en met korte slagen. Het opgegeven verbruik van 5,9 liter op 100 kilometer is in Nederland misschien haalbaar, maar niet in de Spaanse bergen. Daar scoorde ik een alsnog keurige 7,0 liter per 100 kilometer (1 op 14,2). De prettige tweelitermotor draait bij 120 km/u in de zesde versnelling een nette 2.800 tpm, wat het geluidsniveau op de snelweg binnen de perken houdt. Alleen bij fors accelereren laat de motor zich duidelijk horen.

De fijne besturing is de grootste verrassing van de CX-3: lekker direct en met een prettig zware weerstand. In combinatie met het uitgebalanceerde onderstel geeft dit een veilig gevoel op de vele bergwegen die ik heb kunnen rijden. De demping is stevig, maar de zachtere vering zorgt toch voor goed comfort. De CX-3 is koersvast en rijdt als een auto van een klasse hoger.

De CX-3 is verkrijgbaar met veel veiligheidssystemen, die niet allemaal gebruikelijk zijn in deze klasse. Zo heb je vanaf de TS-uitvoering standaard ‘Smart City Brake Support’, een noodremsysteem dat werkt bij snelheden onder de 30 km/u. Vanaf de TS+-uitvoering zit er standaard Lane Departure Warning op, voor als je onbedoeld van rijbaan dreigt te wisselen. De meest luxe GT-M heeft standaard zaken als een head-up display en adaptieve cruise control, die beide erg prettig werken.

De TS+-uitvoering zit goed 'in de spullen'.

Betalen

Vanaf 20.990 euro rijd je in een Mazda CX-3. Je krijgt dan de gereden 120 pk benzinemotor in ‘S’-uitvoering. Mazda verwacht de meeste exemplaren van de zeer compleet uitgeruste 120 pk GT-M-uitvoering te gaan verkopen. Voor minimaal 27.490 euro heb je dan alle genoemde veiligheidszaken inclusief mooie 18 inch wielen. De gereden TS+ uitvoering kost 24.990 euro. Voor wie graag vierwielaandrijving wil biedt Mazda de 150 pk (benzine) GT-M AWD, die kost 30.690 euro. Een automaat is alleen op de topversie leverbaar, voor 2.000 euro. Dieselen in de CX-3 kan later dit jaar, met 20 procent bijtelling.

Samenvatting & conclusie

Mazda zet met de nieuwe CX-3 een unieke auto neer die erg goed rijdt. Hij is zuinig, krachtig en kan een aanhanger van 1.200 kilogram trekken. Het interieur ziet er bovengemiddeld goed uit en de aanschafprijs is aantrekkelijk.

Wil je een aantrekkelijke, compacte crossover voor een scherpe prijs? Dan biedt Mazda met de CX-3 een fraai alternatief. Hij is goed afgewerkt en rijdt als een klasse groter. Daarnaast ziet hij er stoer en onderscheidend uit en heb je altijd een krachtige motor met minimaal 120 pk. Een zeer goede nieuwkomer in dit populaire segment. Ik verwacht de CX-3 dan ook binnen afzienbare tijd regelmatig tegen te komen op de Nederlandse wegen.