Highlights

  • altijd vierwielaandrijving

  • voordeliger dan voorganger

  • trekgewicht 2.000 kg

Subaru maakt zijn trouwe schare liefhebbers blij met de nieuwe Outback. Het is een van de populairste modellen van het merk en daarom komt de volledig nieuwe generatie als geroepen. Met zijn standaard boxermotor, traploze CVT-automaat en vierwielaandrijving is het een unieke auto. Tijd om te ervaren welke kwaliteiten de nieuwe Outback nog meer in huis heeft en voor wie.

De directe concurrenten van de Subaru Outback zijn in elk geval een stuk duurder, want waar vind je voor minder dan 40 mille een ruime cross-over met vierwielaandrijving? De nieuwe Outback is daarnaast leverbaar met diverse nieuwe veiligheidssystemen en luxe opties, die voorheen niet leverbaar waren. Zo wil Subaru ook z’n premium soortgenoten partij bieden.

Stoere kunststof beschermingsranden.

Bekijken

De nieuwe Subaru Outback is een stoere auto om te zien, door de hoekige vormen en de kunststof ‘bodykit’ rondom. Met name de voor- en achterzijde zijn duidelijk anders dan die van de vorige generatie. De koplampen zijn voorzien van mooie led-strips, die het front een karakteristieke uitstraling geven. De achterkant is anoniemer vormgegeven, maar heeft door de kunststof beschermingsranden toch een eigenwijze uitstraling.

De interieurafwerking staat op een hoger niveau dan die in zijn voorganger, er zijn zelfs zacht aanvoelende kunststoffen gebruikt. In deze Premium-uitvoering zit je standaard op lederen bekleding in de kleuren beige of zwart. Die laatste optie zit in de testauto zorgt voor een zakelijke en robuuste uitstraling. De hoekige vormgeving van het dashboard past goed bij het stoere uiterlijk van de Outback.

Zitten

De Outback heeft een net iets hogere instap dan een reguliere stationwagon. De stoelen zijn lekker zacht en bieden een goede zit voor langere reizen. De Subaru biedt zowel voor- als achterin bovengemiddeld veel been- en hoofdruimte, zodat passagiers ook graag achterin plaats zullen nemen. De kofferruimte is door zijn hoekige vormen, lage tildrempel en 526 liter inhoud praktisch en ruim. Als je de achterbank neerklapt (60/40-verhouding) ontstaat er zelfs 1.848 liter laadruimte, waarin je bijna een complete Ikea-inrichting kwijt kunt.

De Subaru Outback heeft standaard vierwielaandrijving.

Met het standaard ‘Premium-audiosysteem’ zet je graag je favoriete muziek net even wat harder.

Bedienen

Op de Premium-uitvoering krijg je standaard het nieuwe Starlink multimediasysteem met navigatie. De functies op het 7 inch display zijn via het stuurwiel en aanraakscherm te bedienen en worden grafisch mooi weergegeven. Het scherm is netjes geïntegreerd in het dashboard en laat zich intuïtief bedienen. Daarnaast is iedere Outback uitgevoerd met een ‘Premium-audiosysteem’, waarmee je graag je favoriete muziek net even wat harder zet.

Rijden

Het (boxer)motorenaanbod van de Outback is overzichtelijk, er is één benzine- en één dieselmotor leverbaar. De 2.5i benzinemotor die in de testauto zit is 175 pk sterk en heeft een koppel van maximaal 235 Nm, genoeg om de 1.573 kg zware Outback in 10,1 seconden van 0 naar 100 km/u te laten sprinten. Verder mag ‘ie een flinke aanhanger, tot 2.000 kg geremd, trekken. Een traploze CVT-automaat en vierwielaandrijving zijn standaard en die combinatie maakt de Outback uniek. De 2,5-liter boxermotor produceert een sportief geluid bij flink accelereren, maar meestal hoor je niets. De Outback is namelijk een hele rustgevende auto om mee te rijden. De vermogensopbouw is mede door de CVT-automaat heel lineair en je hebt weinig snelheidsbeleving. Gek genoeg voel je de automaat wel schakelen, terwijl het een traploze versnellingsbak betreft. Deze kleine schokjes en lichte toerenvallen zijn kunstmatig geprogrammeerd, om het gevoel van een echt schakelende automaatbak na te bootsen.

De Outback is wat harder geveerd dan voorheen, wat inhoudt dat hij minder overhelt in bochten en op slechte wegen iets ‘sportiever’ aanvoelt. Subaru heeft duidelijk een dynamisch randje aan de Outback willen geven, en dat is goed gelukt. De besturing is een verhaal apart, bij lage snelheden lijkt de bekrachtiging nogal onregelmatig te variëren qua tegendruk, terwijl ‘ie op hogere snelheden juist zuiver sportief stuurt. Dan reageert de stuurinstallatie prettig direct en de weerstand is lekker zwaar. 

Iedere Subaru Outback krijgt standaard veel veiligheidssystemen mee. Zo ook het nieuwe Eyesight, dat continu met je meekijkt via een radar. Dit systeem omvat rijstrookwaarschuwing, een noodremassistent en adaptieve cruise control. Vooral dat laatste is erg prettig als je veel op de weg zit, het systeem doet soepel zijn werk, houdt keurig afstand en volgt de snelheid van je voorligger. Uniek is dat je het adaptieve karakter ook uit kunt zetten als je bijvoorbeeld in druk verkeer rijdt, dat zouden meer merken moeten aanbieden!

Op de Premium-uitvoering heb je niets meer te wensen over.

Betalen

De nieuwe Subaru Outback is er vanaf 38.995 euro (2.300 euro voordeliger dan de vorige), je krijgt dan een 2.5i benzine in Comfort-uitvoering. Deze versie is al zeer compleet uitgerust en laat weinig te wensen over. De gereden Premium-uitvoering kost 43.495 euro en daarop zijn zo’n beetje alle opties aangevinkt. Van led-koplampen tot panoramadak en van lederen bekleding tot navigatiesysteem, noem het en het zit erop. De dieselvariant is met een vanafprijs van 46.995 euro wat duurder en heeft eveneens standaard vierwielaandrijving en een CVT-transmissie aan boord.

Het verbruik van de Outback komt in de dagelijkse praktijk uit op 1 op 11. Dat is keurig voor een vierwielaangedreven benzineauto van dit formaat. Doe je rustig aan en rijd je veel op de snelweg en niet harder dan 120 km/u, dan is zelfs 1 op 12,5 mogelijk.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Subaru Outback is een prettige reisauto die wat sportiever is afgestemd dan z’n voorganger. Dankzij de standaard automaat en vierwielaandrijving ben je tegen alle mogelijke rijomstandigheden opgewassen. De overdadige luxe, ruimte en veiligheid maken het de ideale familieauto. Daarnaast mag de 2.5i maar liefst 2.000 kilogram aanhaken, wat ‘m zeer geschikt maakt voor caravanrijders.

Ben je op zoek naar iets anders dan wat je buurman rijdt? Wil je auto waarmee je jezelf onderscheidt van de massa? Dan is de Subaru Outback een mooie en ruime outsider die een unieke mix van kwaliteiten biedt. Daarnaast is ‘ie scherp geprijsd, want voor dit geld vind je geen enkele andere auto van dit formaat met vierwielaandrijving, automaat en deze luxe.