Highlights

  • échte full-size MPV

  • nieuwe veiligheidssystemen

  • tot 10.000 euro goedkoper

Waar zijn ze gebleven, die grote MPV’s van weleer? Veelal worden ze vervangen voor SUV’s en cross-overs. Niet bij Seat, waar de ‘oude vertrouwde’ Alhambra van een nieuw sausje is voorzien. Met een aantal uiterlijke modificaties, nieuwe multimedia en opgewaardeerde motoren kan ‘ie er weer even tegenaan. Wat ruimte betreft gaat er dan ook niets boven een échte full-size MPV. Hoe de updates uitpakken beleef ik in en rond een zonnig Barcelona.

De Seat Alhambra is in zijn huidige gedaante sinds 2010 op de markt. In het persbericht meldt Seat dat de stijlwijzigingen klein zijn. Waarom zou je aan een succesvol en gewaardeerd design komen? De (vooral) onderhuidse vernieuwingen zorgen ervoor dat bestaande klanten niet uit hoeven te wijken naar een ander merk of type auto.

Handig bergvak bovenop het dashboard.

Bekijken

Als je de vorige Alhambra niet kent, dan zou iedereen geloven dat dit een nieuw model betreft. Hij heeft een eenvoudig en daardoor tijdloos ontwerp maar is ook een tikkeltje behoudend. De nieuwe led-achterlichten en opnieuw getekende grille zorgen voor een subtiel moderner karakter.

Vanbinnen ging het multimediasysteem op de schop, waardoor de auto nu de meest recente functionaliteiten biedt. Daarbij hoort ook een nieuw stuurwiel met bedieningselementen zoals we die uit de Leon kennen. Het dashboard is pragmatisch van opzet en opgebouwd uit mooie materialen. Handig is het grote vak bovenop, waar behoorlijk veel los grut in past.

Zitten

De zit voorin is vertrouwd. De in dit geval elektrisch verstelbare stoelen zitten goed en ook het stuur is uitgebreid verstelbaar voor een fijne zitpositie. Waar het écht om gaat is de ruimte achterin en ook die is als vanouds goed. De drie stoelen op de middelste rij zijn individueel verschuif- en opklapbaar, ingeklapt ontstaat een grote vlakke vloer en 2.430 liter laadruimte. De zesde en zevende stoel liggen achterin in de vloer verzonken. Zet je ze omhoog, dan is daarachter nog 300 liter laadruimte beschikbaar. De stoeltjes inklappen moet je nog wel met de hand doen, want een volautomatisch systeem, zoals steeds meer gemeengoed wordt, is niet leverbaar.

Om plaats te nemen op de derde zitrij hebben de passagiers enige lenigheid nodig, want een walk-insysteem is niet aanwezig. De plekken zelf zijn volwaardig te noemen. Been- en hoofdruimte zijn er genoeg, zeker wanneer de passagiers op de tweede zitrij een paar centimeter inschikken.

De Seat Alhambra heeft schuifdeuren achter.


Nieuw voor de Alhambra is de dodehoekdetectie, die mij meer dan eens hielp om een Spaanse kamikazescooter op te merken.

Bedienen

Eén van de belangrijkste vernieuwingen zit in de bediening. Net als bij andere systemen van de Volkswagen Groep verschijnen er extra knoppen op het scherm als je met je hand dichter bij het scherm komt.

Naast de zaken die je standaard verwacht biedt het systeem ook MirrorLink, waarmee je het scherm in de auto kunt ‘spiegelen’ aan het scherm van een aantal typen Android-smartphones. Eind 2015 zijn ook Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar in de Alhambra.

MirrorLink heb ik kunnen testen. Dat werkt prima voor een aantal eenvoudige apps, maar de meeste zijn niet beschikbaar gemaakt tijdens het rijden. Ook zit de functie diep verborgen in het menu, waardoor het in de dagelijkse praktijk net iets te omslachtig zal werken.

Rijden

Als je weet dat Seat het sportieve merk van de Volkswagen Group wil zijn, dan is het feit dat de Alhambra bestaat eigenlijk best bijzonder. Toch rijdt de auto zeer verdienstelijk en valt hij op de bochtige Spaanse bergwegen niet door de mand. Je kunt hem heel hard pushen, dan nog blijft de hoge koets stabiel en vertrouwd aanvoelen.

Het onderstel gedraagt zich voorbeeldig. Ik reed met het tegen meerprijs verkrijgbare adaptieve onderstel, waarmee je de demping in kunt stellen op Comfort, Normaal en Sport. Op slecht wegdek voel je de verschillen, maar ze zijn behoorlijk subtiel. In Sport wordt de auto dus niet plankhard, in de Comfort-stand niet deinerig. Helemaal nieuw voor de Alhambra is de veiligheidsverhogende dodehoekdetectie, die mij meer dan eens hielp om een Spaanse kamikazescooter op te merken.

De bekende 1,4-liter TSI-motor past de Alhambra goed. 250 Nm koppel en 150 pk’s zorgen ervoor dat je op bergwegen niets tekort komt. Met volle belading zul je iets verder in de toeren moeten klimmen voor de beste prestaties. De DSG-transmissie gedraagt zich op vlakke wegen zoals je verwacht. In de bergen rond Barcelona reageer de automaat wat weifelachtig, door af en toe te vroeg of laat op- of terug te schakelen. Wanneer je de schakelflippers hanteert word je niet teleurgesteld, die reageren namelijk lekker snel.

Kilmaatcontrole met drie zones is standaard.

Betalen

Met de technische wijzigingen veranderde ook het prijsbeleid. Het instapmodel is een paar honderd euro voordeliger is, de sterkere versies zijn tot bijna 10.000 euro voordeliger. Instappen doe je met de Reference, die mee mag vanaf 39.450 euro. Daarvoor krijg je de gereden 1.4 TSI met 150 pk, maar dan met handgeschakelde zesversnellingsbak. De standaarduitrusting daarvan omvat volautomatische klimaatregeling met drie zones en parkeersensoren voor én achter. Ook krijg je altijd zeven zitplaatsen. De zakelijke rijder betaalt 25 procent bijtelling, zoals gebruikelijk in de klasse van grote ruimtewagens.

Samenvatting & conclusie

Seat houdt voorlopig vast aan de echte full-size MPV. Dat biedt voordelen, want qua ruimte-aanbod gaat er niets boven een échte. Het nieuwe multimediasysteem maakt de auto van binnen weer up-to-date, de dodehoekdetectie is een welkome extra en de 1.4 TSI-motor presteert adequaat.  

De Seat Alhambra doet qua rij-eigenschappen een motorprestaties niets onder voor zijn hipper gemaakte cross-over-concurrenten. Waar het écht om gaat is ruimte. En dat is nog steeds goed voor elkaar met als bonus dat de sterkere uitvoeringen fors in prijs zijn gedaald. Dat maakt de Alhambra geknipt voor de down-to-earth ruimtereiziger.