Highlights

  • compacte SUV

  • vanaf 21.950 euro

  • 5 jaar garantie

Iedereen weet dat compacte SUV’s immens populair zijn. Dat SsangYong sinds kort een graantje meepikt in dit marktsegment is minder bekend. Met de onlangs voorgestelde Tivoli begeeft SsangYong zich op nieuw terrein. À propos terrein, het Zuid-Koreaanse merk staat toch bekend om zijn terreinwagens? Het maakt nieuwsgierig om de softroader van dit off-road-merk te testen.

Waar moeten we de SsangYong Tivoli plaatsen? Met een lengte van 4,20 meter is de Aziaat 8 centimeter langer dan een Renault Captur en 8 centimeter korter dan een Opel Mokka. Een Nissan Qashqai is met 4,38 meter weer aanzienlijk langer, dus de concurrentie moet toch gezocht worden in het compacte SUV-segment.

Bekijken

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de SsangYong Tivoli onderscheidt zich met z’n design. Hier en daar zijn trekjes van andere auto’s waarneembaar, maar een Tivoli-rijder gaat niet onopgemerkt door het verkeer. De Tivoli kijkt grimmig en de geprononceerde wielkasten geven een stevige look. Standaard staat de Tivoli op 16 inch stalen velgen met wieldoppen. Vanaf het tweede uitrustingsniveau (Quartz) levert SsangYong de tweekleurige 18 inch lichtmetalen wielen die de testauto heeft. Die staan de Zuid-Koreaanse SUV uitstekend, evenals de knalrode lakkleur van de auto.

Het dashboard met volwassen uitstraling

Het dashboard van de SsangYong Tivoli valt op door z’n volwassen uitstraling. De snelheidsmeter en toerenteller zijn kokers, de middenconsole staat een stukje naar voren en de middentunnel ligt lekker hoog. Het interieur steekt keurig in elkaar en vele, matchromen accenten geven een bijzondere touch. Hoogstens kan het materiaalgebruik bekritiseerd worden maar in deze klasse zijn grove kunststofsoorten nu eenmaal geen zeldzaamheid. De bovenzijde van het dashboard is daarentegen voorzien van een zachte laag en dat is allerminst vanzelfsprekend bij de concurrentie.

Zitten

Binnenin biedt de Tivoli vier ruime zitplaatsen – de beenruimte voor achterpassagiers is zelfs bovengemiddeld. In onze topuitvoering Sapphire krijgt de Tivoli lederen bekleding en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. De zetels geven meer dan voldoende ondersteuning. Wie een Tivoli als Sapphire bestelt krijgt niet alleen stoelverwarming, maar zelfs stoelventilatie voor de bestuurder en een verwarmd stuurwiel.

De kofferruimte kent een behoorlijke laaddrempel en ondanks de (in ongelijke delen) neerklapbare achterbank ontstaat geen vlakke laadvloer. Goedmaker: met 423 liter inhoud is de bagageruimte flink groter dan de concurrentie en slechts 7 liter kleiner dan die van de grotere Nissan Qashqai.

Bochtenridders met ‘goesting’ naar een kleine SUV moeten niet bij de SsangYong-dealer aankloppen

Bedienen

Het aanzien van het ergonomisch prima dashboard wordt grotendeels bepaald door het 7 inch grote touchscreen. Alleen de instapuitvoering (Crystal) heeft hier een audiosysteem zonder aanraakscherm. Stuurwielbediening, Bluetooth en USB- en AUX-poorten zijn echter standaard op iedere Tivoli. In de luxere Quartz-uitvoering wordt het beeldscherm gebruikt voor de achteruitrijdcamera. In de geteste Sapphire is bovendien standaard een TomTom-navigatiesysteem aanwezig. Deze routeplanner wordt gekenmerkt door bedieningsgemak en een kraakheldere kaart- en instructieweergave.

Rijden

Onder de motorkap van de kleinste SsangYong huist een atmosferische 1,6 liter motor. Daarmee doen de Zuid-Koreanen niet mee aan de downsize-trend van kleinere cilinderinhouden en turbotechniek. In de praktijk doet de vierpitter zijn werk alleraardigst. Een racemonster is de Tivoli met zijn 128 pk vermogen en 160 Nm trekkracht niet. Maar omdat het blok gekoppeld is aan een zesversnellingsbak met mooie bakverhoudingen ervaar je deze ‘traditionele’ motor nooit als ondermaats. Het enige nadeel van de aandrijflijn is het ietwat hakerige schakelpatroon van de transmissie.

Rijden doet de SsangYong op een comfortabele wijze. Het onderstel is afgestemd op het soepel absorberen van oneffenheden. Bochtenridders met ‘goesting’ naar een kleine SUV moeten niet bij de SsangYong-dealer aankloppen: de Tivoli biedt geen sportieve wegligging of inspirerende besturing. SsangYong monteert weliswaar een stuurbekrachtiging met de standen ‘normal’, ‘comfort’ en ‘sport’, maar meer dan een nuanceverschil in de weerstand voel je niet. Rijgeluiden worden adequaat buiten gehouden, hoogstens dringen de afrolgeluiden van de 18 inch banden binnen. Wellicht een aanbeveling om de Nexen-banden te vervangen door sloffen van een gerenommeerdere bandenfabrikant.

Je ervaart de ‘traditionele’, atmosferische motor nooit als ondermaats

Betalen

Het ontbreken van een downsized motor weerspiegelt zich in het gemiddelde testverbruik van 1 op 13,1. Voor een 1.270 kilogram wegende hoogzitter zeker geen slechte waarde, maar concurrenten met een kleinere cilinderinhoud en drukvulling verbruiken minder brandstof. Door het vrij hoge gewicht vraagt de Belastingdienst voor de Tivoli ook meer wegenbelasting dan voor z’n concurrenten. Qua prijsstelling bevindt de Tivoli zich, door zijn relatief hoge CO2-uitstoot en het daaraan gerelateerde BPM-bedrag, aan de bovenkant van zijn segment. Waar klassegenoten een vanafprijs onder de 20.000 euro hebben, begint die voor de Tivoli bij 21.950 euro.

Daarbij moet worden aangetekend dat SsangYong zelfs de instap-Tivoli compleet uitrust: airconditioning, elektrische portierruiten, cruise control en een audiosysteem zijn altijd standaard. SsangYong geeft 5 jaar of 100.000 km garantie op de Tivoli. Dieselen kan tegen een bescheiden meerprijs: ten opzichte van de benzineversie slechts 2.000 euro extra voor Crystal-uitvoering en 1.000 euro meerprijs op de Quartz en Sapphire. Je rijdt dan een 115 pk en 300 Nm sterke 1,6 liter motor.

Samenvatting en conclusie

Het interessantste aankoopargument voor de SsangYong Tivoli is zijn individualistische vormgeving. Het weggedrag is comfortgericht en de besturing licht. De concurrentie is een slagje voordeliger en zuiniger, maar de Tivoli pareert dat met meer binnenruimte, een uitgebreide standaarduitrusting en een klasse-overstijgend interieur. De Tivoli staat op deze fronten boven de concurrentie. Bovendien heb je met deze mini-SUV iets anders dan de geijkte modellen.