Highlights

  • 300 kg lichter

  • 23 procent zuiniger

  • lagere aanschafprijs

De vorige Audi Q7 heeft het ruim 9 jaar volgehouden. Nu komt het merk uit Ingolstadt met een opvolger van zijn veelbesproken mastodont. Die is wat uiterlijk betreft meer een cross-over (en minder SUV) geworden, waardoor ‘ie meer mensen zal aanspreken. Zijn buitenmaten zijn kleiner, terwijl de interieurruimte is gegroeid. Dat klinkt als een flinke metamorfose.

Over de Audi Q7 had iedereen wel een mening. Het nieuwe model heeft een minder uitgesproken en vriendelijkere uitstraling, bescheidenheid die beter past in de huidige tijdsgeest. Representatiever ook, naar je relaties en klanten. Het theoretische verbruik nam met maar liefst 23 procent af en het gele D-label veranderde in een groen B-label, waardoor de Q7 ook voor leaserijders met een labelrestrictie weer interessant wordt.

Bijzondere led-vormen in de achterlichten van de Audi Q7.

Bekijken

De Q7 is helemaal opnieuw ontworpen. Hij lijkt een stuk lager, maar is een halve centimeter hoger dan het uitgaande model. In de lengte meet de nieuwe Q7 echter 4 centimeter minder en hij is 1,5 centimeter smaller. De bijzondere lichtunits zijn opvallend, vooral de knipperlichten die in de rijrichting mee bewegen zorgen voor veel bekijks. Ook de Matrix-koplampen (3.613 euro) hebben een herkenbaar profiel, de led-stralen passen zich automatisch aan de verkeerssituatie en lichtbehoefte aan.

De voor Audi zo typische interieurperfectie komt ook in de nieuwe Q7 volledig tot uiting. Alle panelen sluiten naadloos op elkaar aan en er is veel aandacht besteed aan het uitkiezen van de materialen. Het prachtige S-line stuurwiel ligt heerlijk in de hand en de stoelbekleding van leder en Alcantara ziet er fraai uit.

Zitten

Hoewel de kleinere buitenmaten en compactere vormgeving anders doen vermoeden, is de interieurruimte aanzienlijk toegenomen. De S-line voorstoelen zitten perfect en zijn in iedere hoek elektrisch verstelbaar. Op de buitenste zitplaatsen van de achterbank zit je eveneens riant. De middelste passagier moet z’n voeten op of naast de vrij brede en hoge cardantunnel zetten. Hierdoor is deze plek geschikter voor kleine kinderen of korte ritjes. Hetzelfde geldt voor de optionele (1.400 euro) derde zitrij, die elektrisch neer- en uitklapbaar is.

De kofferruimte is met 890 liter (bij vijf zitplaatsen) zeer riant. Klap je de tweede zitrij neer, dan ontstaat er een volledig vlakke vloer met een laadruimte van 2.075 liter. Met de derde zitrij in gebruik blijft een zeer bruikbare 295 liter over.

De nieuwe Q7 lijkt lager dan zijn voorganger maar is dat niet.

De voor Audi zo typische interieurperfectie komt ook in de nieuwe Q7 volledig tot uiting.

Bedienen

Op het gebied van multimedia en bediening toont de Q7 zich het beste jongetje van de klas, want het werkt allemaal perfect. Het grote (inklapbare) centrale scherm correspondeert uitstekend met de nieuwe display achter het stuurwiel. Op het moment dat je muziek uitkiest op het hoofdscherm, kun je de snelheids- en toerenteller verkleinen en de display bijna volledig als navigatiekaart laten fungeren. Het nieuwe 3D-audiosysteem van Bose klinkt prima, maar het kan nog gekker met een upgrade naar Bang & Olufsen (8.616 euro).

Rijden

De hier geteste 3.0 TDI dieselmotor biedt met 272 pk vermogen en 600 Nm koppel veel kracht en souplesse. Mede door de gewichtsreductie van 300 kg sprint de 1.970 kg zware Audi in een rappe 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De achttraps S-tronic automaat werkt naadloos samen met de drieliter dieselmotor, de schakelmomenten voel je niet. In de normale rijstand zit er een lichte vertraging in de gasrespons, die rust brengt in de aandrijflijn. In sportstand reageert de zescilinder een stuk alerter op het gaspedaal en voelt ‘ie wat vinniger aan.

Het testverbruik van 1 op 11 is keurig. De brandstoftank is 75 liter groot, waardoor de actieradius in de praktijk zo’n 800 kilometer is.

De luchtvering past zich net als de versnellingsbak aan de gekozen rijstand aan. Het sportonderstel van de geteste Q7 zorgt voor relatief weinig overhellen in bochten en een ‘strakkere’ wegligging. Een mooie optie is de vierwielbesturing (1.612 euro) die de ruim vijf meter lange Q7 wendbaarder maakt. Hierdoor heb je eigenlijk geen moment het idee met een gigantisch bakbeest op pad te zijn. De SUV stuurt strakker en met meer weerstand dan z’n voorganger, wat een enorme vooruitgang is. De eerder genoemde sportluchtvering zorgt op ieder wegdek voor comfort en naar wens een meer dynamisch karakter. Je kunt dit eenvoudig via het aanraakscherm instellen. De nieuwe Q7 mag 800 kg minder trekken dan voorheen, maar 2.700 kilogram is voor caravanbezitters nog altijd meer dan genoeg.

Hier heb je niets meer te wensen.

Betalen

De ‘instap’-Q7 staat voor 74.990 euro in de prijslijst. Hiervoor krijg je gelijk een zescilinder dieselmotor met 218 pk en vierwielaandrijving. De prijzen liggen op het niveau van vergelijkbare uitvoeringen van zijn belangrijkse concurrenten. Goedkopere instapversies volgen later. Wil je de krachtigere 272 pk TDI zoals ik ‘m reed? Dan moet je minimaal 81.990 euro op tafel leggen, maar iedereen weet dat je er dan nog niet bent. De testauto is nog voor meer dan een halve euroton aangekleed met opties waarmee het totaalbedrag op 125.178 euro uitkomt. Dan blijft er vanzelfsprekend weinig te wensen meer over.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Audi Q7 is een fantastische auto die op veel gebieden overtuigt. Hij rijdt scherper en is tegelijkertijd comfortabeler en ruimer dan z’n voorganger. Daarnaast werd ‘ie zuiniger en voordeliger in aanschaf, waardoor de Q7 als geheel een aantrekkelijker aanbod is geworden.

Met de Q7 zet Audi een nieuw topproduct neer dat een brede doelgroep aanspreekt. Hij oogt vriendelijker dan voorheen en valt daarmee in de smaak. De aandrijflijn is fantastisch en past perfect bij het karakter van de Q7. De metamorfose en de bijbehorende afslankkuur is wat mij betreft geslaagd.