Highlights

  • eerste compacte Infiniti

  • 1.5 diesel met lage bijtelling

  • vanafprijs 28.610 euro

“Wat rijdt daar voor auto?!” Ik zie het voorbijgangers en medeweggebruikers denken als ik rondom Lissabon de eerste kilometers maak in de kersverse Infiniti Q30. Geen wonder, Infiniti is in Europa een nog tamelijk onbekend automerk. De nieuwe Q30 moet daar verandering in brengen en maakt het exclusieve Infiniti bereikbaarder dan ooit. Wat heeft deze eigenzinnige compacte cross-over uit Japan te bieden?

Voor wie het nog niet wist: Infiniti is het luxemerk van Nissan. Wat Lexus van Toyota is, maar dan sportiever. Grote luxemodellen en imposante imagobouwers heeft Infiniti al en nu is de tijd rijp voor een compacter model. De Q30 is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld en z’n technologie is meer dan alleen Japans. Sommige motoren zijn afkomstig van Mercedes-Benz, net als het platform en diverse bedieningselementen. De testauto heeft de zuinige 1.5 dieselmotor die Nissan ook gebruikt in zijn modellen en in dit geval goed is voor 21 procent bijtelling in 2016.

De Q30 heeft een mooi dashboard.

Bekijken

Als je in een Q30 rijdt, dan moet je even wennen aan alle aandacht. Het onderscheidende design kun je gerust als statement zien. Infiniti heeft z’n conceptcar uit 2013 bijna ongewijzigd in productie genomen en daarmee val je gegarandeerd op. Wel heeft Infiniti van de vijfdeurs hatchback concept car een cross-over gemaakt, waardoor de auto iets hoger (bodemspeling van 145 mm) op zijn poten staat dan gemiddeld.

Waar het exterieurdesign op geen enkele manier aan z’n Duitse donor doet denken, daar heeft het interieur wel enkele Mercedes-Benz-invloeden. Toch is het dashboardontwerp voldoende onderscheidend en Infiniti’s navigatiescherm is zelfs mooier geïntegreerd dan dat van de A-Klasse. Infiniti kan zich overigens geen betere partner wensen, want de bouwkwaliteit is van topklasse en de ergonomie voelt vertrouwd.

Zitten

Achter het stuur komt de sportieve inborst van de Q30 goed tot uiting. Je kunt je vrij diep achter de onderste raamlijn verschuilen en het dashboard en de hoge middentunnel geven je een coupé-gevoel. Tegelijkertijd heb je in deze cross-over een wat hogere zitpositie ten opzichte van het wegdek, wat resulteert in een makkelijkere instap en iets meer overzicht. De stoelen zijn comfortabel en bieden uitstekende zijdelingse steun. Het ruimteaanbod voor de achterpassagiers is beperkt en de keurige 368 liter bagageruimte is in lijn met de concurrentie.

Het ontwerp van de concept car uit 2013 is bijna een-op-een overgenomen.

Infiniti’s eerste compacte hatchback is helemaal gericht op de Europese smaak en dat merk je (ook) in het rijden. 

Bedienen

Zoals eerder genoemd wordt het Q30-interieur gekenmerkt door Duitse Gründlichkeit en dito gebruiksvriendelijkheid. De knipperlichthendel links bevat tevens de bediening van de ruitenwissers en met een tweede stengel daaronder bedien je de cruise control. De (optioneel) elektrische stoelverstelling zit op de deur, zodat je goed kunt zien welk deel van de stoel je verstelt. Voor het centrale multimediascherm koos Infiniti zijn eigen centrale bedieningsknop en touchscreen-navigatie, waarmee het uitgebreider te bedienen is dan in z’n Duitse bloedverwant. De boordcomputer tussen de tellers verbindt alle systemen met elkaar.

Rijden

Infiniti’s eerste compacte hatchback is helemaal gericht op de Europese smaak en dat merk je (ook) in het rijden. De grote bodemspeling resulteert in een extra stukje veercomfort, maar de Q30 is zeker geen week geveerde auto. Het overhellen in bochten blijft keurig binnen de perken en ook op de fraaie 18 inch wielen worden drempels prettig geabsorbeerd. Voorts stuurt de Q30 solide, voldoende direct en met een prettige tegendruk. Infiniti biedt ook een Sport-uitvoering aan, die 15 mm dichter bij het asfalt staat. Deze versie is duidelijk wat stugger geveerd en rijdt nóg dynamischer.

De belangrijkste motorvariant voor ons land is de 1.5d met 109 pk. Voor het vergelijk reed ik ook met de 2.2 dieselmotor met 170 pk. De verschillen in prestaties zijn evident, maar wat opvalt is de rustige en stillere loopcultuur van de 1.5d – de 2.2d klinkt rauwer. De compacte dieselmotor is al vanaf 1.500 tpm lekker bij de les en beschikt over voldoende trekkracht. De handschakelde zesbak schakelt licht en met lange slagen door een strak patroon. Deze motor blijkt een zuinigheidswonder, want een afgelezen praktijkverbruik van 5,3 l/100 km in Portugese wegomstandigheden suggereert dat 1 op 20 makkelijk haalbaar is in Nederland. Dankzij de gunstige CO2-waardes zal de 1.5d in 2016 leverbaar zijn met slechts 21 procent bijtelling.

Is verbruik of bijtelling niet zo’n issue, dan biedt de 211 pk sterke 2.0 turbo benzinemotor extra pk’s en rijplezier. De prestaties zitten bijna op hot hatch-niveau en hij klinkt nog lekker ook.

Betalen

De Q30 met benzinemotor is er vanaf 28.610 euro, daarvoor krijg je de 1.6 turbo met 121 pk. De 1.5d dieseluitvoering is er vanaf 29.990 euro. Voor zakelijke rijders zijn er aantrekkelijk geprijsde Business-uitvoeringen. De opties en pakketten zijn scherper geprijsd dan bij de concurrenten, zodat een upgrade met navigatiesysteem (1.560 euro), een Bose audiosysteem (800 euro), metallic lak (800 euro) en extra veiligheidssystemen (1.450 euro) zeker het overwegen waard zijn. Het totaalbedrag van de met alle toeters en bellen voorziene testauto komt op 40.080 euro. Leaseprijzen zijn nog niet bekend en voorlopig kun je de Q30 alleen in Amsterdam en Rotterdam verkrijgen.

Onderscheidend is de Q30 ontegenzeggelijk.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Infiniti Q30 onderscheidt zich duidelijk van de massa, met een eigenzinnig design en een fraai interieur. De hier geteste Q30 combineert een Duitse afwerking en bediening met 'Hollandse' zuinigheid. De Europese invloeden zijn duidelijk merkbaar, de rijervaring is zowel comfortabel als communicatief. De prijs is scherp te noemen, ook wanneer je ‘m luxe aankleedt.

Het moge duidelijk zijn: de nieuwe Q30 is de moeite waard als alternatief voor de gevestigde orde. Infiniti blijft een exclusief merk, maar deze intercontinentale cross-over heeft duidelijk groeipotentie in Europa. Het ontbreekt de Japanners niet aan lef, nu de kopers nog!