Highlights

  • Opvolger van de GLK

  • Standaard vierwielaandrijving

  • Lichter en zuiniger

Ken je de Mercedes-Benz GLK nog, met zijn stoere, hoekige uiterlijk? Opvolger GLC heeft niet alleen een andere naam maar ook een hele andere uitstraling. Nieuwerwetse SUV’s ogen meer sportief dan terreinwaardig en verkiezen modieus boven functioneel. Zo ook de GLC, die tot de beste SUV’s in zijn segment wil horen. In de krachtigste vierwielaangedreven dieseluitvoering mag de GLC laten zien of hij die strijd aankan.

Met de nieuwe typeaanduiding ‘GLC’ schept Mercedes-Benz meer duidelijkheid in de namen van z’n SUV-modellen. De laatste letter duidt aan dat deze auto vergelijkbaar is met de C-Klasse; daarmee deelt de GLC ook zijn platform. Op dezelfde manier vervangen de GLE en GLS de vroegere M- en GL-klasse. De GLC moet je zien als alternatief voor de BMW X3, Land Rover Discovery Sport en zelfs de duurdere Porsche Macan.

Bekijken

Je hoeft de nieuwe GLC niet naast de oude GLK te zetten om te zien dat Mercedes-Benz voor een compleet nieuw design heeft gekozen. De hoekige GLK was duidelijk geïnspireerd op de oer-Gelände (de G-Klasse), terwijl de GLC de ontwerplijn van de ‘klassieke’ personenauto’s van Mercedes-Benz volgt. De bovenste raamlijn heeft duidelijk de boogvorm van een coupé. De relatief lange neus en het korte, brede achterwerk doen qua proporties aan die een andere sportieve SUV uit Stüttgart denken: de Porsche Macan. Het design is daarentegen typisch Mercedes-Benz en bevat in het geval van de testauto een vleugje AMG, dankzij het gelijknamige exterieurpakket (2.783 euro) en dito 20 inch wielen (908 euro).

Het interieur vertoont sterke verwantschap met dat van de C-Klasse en is met prachtige materialen afgewerkt. Ronde luchtroosters en een optisch zwevend multimediascherm prijken bovenaan het hoogglans zwarte middendeel. Deze fraaie afwerking blijkt wel gevoelig voor vingerafdrukken en het aantrekken van stof. Is poetsen niet zo je ding? Er zijn ook andere (houten) toplagen leverbaar. De combinatie van kunstleder en stof oogt als echt leder en Alcantara, maar je kunt (voor hetzelfde geld) ook voor volledig rundlederen bekleding kiezen als onderdeel van het AMG interieurpakket (1.271 euro).

Onder de laadvloer is een enorm bergvak.

Zitten

Wanneer je voorin plaatsneemt in de GLC, zal je geneigd zijn om je stoel wat hoger in te stellen. Wie dat wil kan lekker laag zitten, maar de middentunnel is dan vrij hoog om je ellenboog comfortabel op te laten rusten. Achterin is er voldoende voet-, knie- en hoofdruimte, maar langere personen komen al gauw met hun schenen in aanraking met onderkant van de voorstoelen. Tussen rug en zitting van de achterbank zijn de Isofix-aansluitingen net iets te duidelijk voelbaar. De bagageruimte heeft een riante 550 liter inhoud en desgewenst klap je de achterbank in drie delen neer. Dan ontstaat een mooie vlakke laadvloer met daaronder nog een enorm bergvak.

Bedienen

Mercedes-Benz gaat prat op veiligheid en in dat licht bezien mogen we eigenlijk niet klagen dat het tablet-achtige multimediascherm geen touchscreen is. Tijdens het rijden is de centrale draaiknop met touchpad nu eenmaal het gebruiksvriendelijkst en bovendien ergonomisch geplaatst in het verlengde van de middenarmsteun. Navigatieaanwijzingen kunnen ook op de kleurendisplay van de uitgebreide boordcomputer tussen de tellers worden getoond en de optionele head-up display (1.198 euro). Achter het stuurwiel vind je op de linker stengels de bediening van de ruitenwissers en cruise control, terwijl zich rechts het automaathendeltje bevindt. Door deze ruimtebesparing biedt de middentunnel riante opbergvakken en bekerhouders.

De luchtvering zet de auto desgewenst hoger op z'n poten, handig in het terrein.

De besturing wordt met recht als ‘Dynamic Steering’ aangeduid in de brochure.

Rijden

Hoewel het AMG-pakket met bijbehorend sportonderstel anders suggereert, rijdt deze GLC net zo comfortabel als iedere andere Mercedes-Benz. Dit is te danken aan de Air Body Control-luchtvering (2.299 euro) die met verschillende rijstanden en –hoogtes altijd de juiste ondersteldynamiek biedt. Zo gaat de auto omlaag in de sportstand, terwijl je in het terrein voor extra bodemspeling kunt kiezen. Ongeacht de ondergrond en gekozen rijmodus blijft het comfortabele gevoel overheersen en strijkt de GLC z’n ondergrond zoveel mogelijk glad.

De besturing wordt met recht als ‘Dynamic Steering’ aangeduid in de brochure. De GLC stuurt direct zonder nerveus te zijn rond de middenstand en van uiterst links naar rechts vergt slechts twee omwentelingen. Rotondes kun je daardoor met twee handen aan het stuur nemen: een aangename verrassing. De bij elke motor en uitvoering standaard aanwezige vierwielaandrijving houdt de 1.745 kg wegende SUV veilig op de ingezette koers.

De aandrijflijn van deze GLC is een grote sprong voorwaarts. De nieuwe 9-traps transmissie voel je niet meer schakelen, reageert alerter en doet voorbeeldig z’n werk. Tegelijkertijd is de 250 d-motor, zoals ‘ie nu heet, een stuk stiller dan voorheen. Wat is gebleven is een beresterk karakter met 204 pk en veel koppel onderin. Twee turbo’s genereren maar liefst 500 Nm trekkracht bij slechts 1.600 tpm. Datzelfde toerental blijkt dan ook voldoende als je met 120 km/u in de negende versnelling rijdt.

De testauto is rijk uitgerust.

Betalen

Dankzij een efficiëntere aandrijflijn met meer versnellingen en een gewichtsreductie van 50 kg is de nieuwe GLC tot 18 procent zuiniger dan z’n voorganger. Het testverbruik van 1 op 12,8 is gezien het formaat van de auto en de prestaties dan ook keurig te noemen.

De vanafprijs van de GLC 250 d bedraagt 58.795 euro en daarvoor krijg je standaard vierwielaandrijving en een automaat. Deze prijs ligt dichtbij die van een vergelijkbaar gemotoriseerde Audi Q5 of BMW X3. De hier geteste GLC kost inclusief alle eerdergenoemde opties, een panoramadak en een omvangrijk rijassistentiepakket in totaal 84.675 euro.

Samenvatting en conclusie

De nieuwe Mercedes-Benz GLC lijkt in niets meer op z’n voorganger. Niet alleen het design is dynamischer, ook de besturing voelt verrassend sportief aan. De verbeterde motor en transmissie hebben deze GLC nog stiller en efficiënter gemaakt. Wat bleef is het vertrouwde Benz-comfort, met dank aan de uitgebreid instelbare luchtvering. Enkel achterin de GLC is er (letterlijk) nog ruimte voor verbetering.

De nieuwe GLC is een bijzonder fijn sturende en comfortabele SUV die hoogwaardig in elkaar steekt. Eentje die je intuïtief kunt rijden en bedienen. De GLC is zowel qua looks als technologie weer helemaal bij de tijd en daarmee biedt Mercedes-Benz een sterk antwoord op de pittige concurrentie.