Highlights

  • vierwielaandrijving

  • nieuwe boxermotor met turbo

  • altijd een stationwagon

Imposante 18 inch lichtmetalen wielen, gespierde wielkasten en een motorkap met luchthapper. Over welke Subaru hebben we het hier? Nee, niet over de WRX STI. Het gaat om de Subaru Levorg, de nieuwe stationwagon van Subaru. Een 4,70 meter lange auto die in plaats van de Legacy Touring Wagon komt, maar ‘m niet direct opvolgt. Deze test mag uitwijzen hoe de nieuwe Levorg de ‘legacy’ van Subaru voortzet.

Levorg staat voor LEgacy reVOlution touRinG. De nieuwe Legacy levert Subaru niet in Europa, maar leeft voort in de Outback en de Levorg. Het onderwerp van deze test deelt bouwcomponenten met zowel de Legacy als Impreza maar is verder een compleet nieuwe auto, waarin een 1,6-liter boxermotor met turbo debuteert. Vanzelfsprekend behoort vierwielaandrijving tot de standaardvoorzieningen van deze Subaru.

Bekijken

“Da’s een echte rally-Subaru”, aldus een Audi A6-rijder die naast mij staat te tanken. Geen verwonderlijke uitspraak, want de uitgebouwde carrosserie en – vooral – de luchthapper op de motorkap imponeren. De Premium-uitvoering voorziet in tweekleurige 18 inch lichtmetalen wielen, terwijl de instap-Comfort op aerodynamische 17 inch lichtmetalen rolt.

Het dashboard bestaat uit fraaiere kunststoffen dan ooit bij Subaru en de afwerking is goed. Het dashboard oogt bijdetijds, maar de deurpanelen en de middentunnel zorgen voor flashbacks naar vroegere Subaru-tijden.

522 liter kofferruimte.

Zitten

Wie kiest voor de 5.000 euro duurdere (hier geteste) GT-S Premium krijgt ten opzichte van de basisuitvoering lederen bekleding met blauwe stiksels. Die omhult royale, stevige zetels en een dito achterbank. Vier volwassenen vinden probleemloos een zitplaats, terwijl hun bagage onderdak krijgt in de 522 liter grote kofferruimte. Daarmee valt het ruimte-aanbod tussen dat van een stationwagon en een hatchback in. Na het neerklappen van de ongelijke achterbankleuningen ontstaat 1.446 liter laadruimte. Onder de laadvloer bevindt zich een in vakken opgedeelde opbergruimte, waarin tevens de bagageruimte-afdekhoes past.    

Bedienen

In de Levorg levert Subaru standaard zijn Starlink-infotainmentsysteem, dat minder intuïtief werkt dan tegenwoordig gebruikelijk. Uiteindelijk went alles en gelukkig wordt de informatie weergegeven op een haarscherp 7 inch touchscreen. De boordcomputer geeft op een ander kleurenscherm allerlei informatie aangaande turbodruk en vierwielaandrijving.

Rijden

Subaru staat bekend als eigenzinnige autofabrikant en niet zonder reden. Vierwielaandrijving, boxermotoren, veelal CVT-automaten en een bijna mythische betrouwbaarheid – het zijn ingrediënten die een Subaru onderscheiden van de massa. We beginnen met het beroemde AWD-systeem, waardoor de Levorg altijd grip heeft. Je moet het heel bont maken, wil de Levorg onbestuurbaar worden en wegschuiven. Hoge bochtsnelheden zijn verslavend, waarbij de directe besturing een handje helpt. Toch is de Levorg, hoewel het heldhaftige uiterlijk anders suggereert, vooral comfortabel afgestemd. Voor sportieve rijders zou iets meer stuurgevoel en een steviger onderstel welkom zijn.  

Het dashboard van de Levorg oogt bijdetijds.

Hoe zet de nieuwe Levorg de ‘legacy’ van Subaru voort?

De splinternieuwe boxermotor perst met behulp van een turbo 170 pk en 250 Nm uit exact 1.600 cc. Daarmee sprint de Levorg in 8,9 seconden naar 100 km/u en haalt ‘ie maximaal 210 km/u. Andere motoren zijn niet leverbaar, evenmin monteert Subaru een handgeschakelde versnellingsbak in haar Levorg. Dat wil zeggen, niet in Europa. De continu variabele transmissie is met zijn voorgeprogrammeerde trappen aangepast aan de Europese smaak. Het typische ‘CVT-gejoel’ is daarmee vrijwel verdwenen en ingeruild voor lichte schokjes tijdens het (fictieve) schakelen: dat laatste had niet per se gehoeven. Verder is de Lineartronic een fijne transmissie die constant het optimale toerengebied gebruikt voor een soepele versnelling. De turboboxermotor werkt verfijnd samen met de CVT en geeft constant vermogen af. Zelf schakelen kan overigens via schakelflippers, waarop de Lineartronic fluks reageert. Het karakteristieke boxergeluid is naar de achtergrond verdwenen, je hoort vooral (teveel) band- en windgeruis.

Betalen

Het testverbruik is 1 op 10,2, met als opmerking dat er vooral veel korte ritten zijn gemaakt. Daarom moet deze waarde probleemloos te verbeteren zijn, want tijdens een langere autorit daalde het gemiddelde verbruik pijlsnel. Concurrentie heeft de Subaru Levorg nauwelijks, want er zijn slechts twee andere vierwielaangedreven stationcars met automaat in dit segment - ook met een prijs van 35 á 40 mille. De prijslijst is overzichtelijk: er zijn twee uitvoeringen (GT Comfort en GT-S Premium) en daarvoor vraagt Subaru 35.995 en 40.995 euro. Fabrieksopties zijn niet leverbaar, maar de GT Comfort laat reeds weinig te wensen over. Een achteruitrijdcamera, Bluetooth-carkit, automatische airconditioning, cruise control, ‘alles’ elektrisch, grootlichtassistent en verwarmbare voorstoelen zijn slechts enkele van de standaardvoorzieningen. De GT-S Premium voegt daar onder meer lederen bekleding, 18 inch wielen en een navigatiesysteem aan toe.

De CVT-automaat vormt een mooi duo met de boxermotor.

Samenvatting en conclusie

De Levorg presenteert alle merkwaarden van Subaru: vierwielaandrijving met gripgarantie, een boxermotor en een charismatisch voorkomen. De nieuwe turbomotor heeft voldoende power en vormt een mooi duo met de Lineartronic CVT-automaat. Het geluidsniveau en de niet eenvoudige bediening van het multimediasysteem zijn kritiekpunten. Vertrouwen geeft de Levorg door zijn vierwielaandrijving en directe besturing, het comfort wordt bepaald door zijn onderstel en meubilair.  

De Subarau Levorg is een auto voor consumenten die prijs stellen op individualiteit. Neem alleen al het marktsegment waarin de Levorg opereert, dat is heel klein. De vanafprijs lijkt daardoor hoog, maar vierwielaandrijving, een opvallende styling en een hoog luxeniveau zijn standaard. Een auto voor liefhebbers!