Highlights

  • sportieve zakensedan

  • opvallend ontwerp

  • V8 met 477 pk 

Lexus is groot geworden met hybridetechnologie maar het merk heeft ook een andere kant. Een kant die naar boven komt als de Japanse techneuten zich laten gaan. Dan ontstaan er ware sportwagens van wereldklasse. Het beste voorbeeld is de exclusieve LFA, die je met recht een hypercar kunt noemen. Voor wie het iets praktischer – en voordeliger – mag zijn is er nu de GS F. Ik neem deze 477 pk sterke achtcilinder een weekje mee.

Met de GS F neemt Lexus het op tegen auto’s als de BMW M5 en Mercedes-AMG E63: niet de minsten. Zeker niet wanneer je beseft dat deze auto’s zijn voorzien van turbo’s, die heeft Lexus  namelijk gelaten voor wat ze zijn. Dat doet puristen glimlachen, want zij weten: turbo’s dempen het geluid. Zonder te veel prijs te geven: reken maar dat Lexus de sound voor mekaar heeft!

Bekijken

Imposant, dat is de Lexus GS F zeker. Met z’n grote zandlopergrille en priemende koplampen heeft 'ie een zelfverzekerde 'scheurneus'. In het schier onmogelijke geval dat de neus je ontgaat, dan vallen de achter de voorwielen aangebrachte ‘kieuwen’ je ongetwijfeld op. De vier verspringende uitlaten, hét handelsmerk van een snelle Lexus (‘F’), maken het oorlogstenue compleet. Fraai zijn de feloranje remklauwen achter de donkergrijze wielen. De exterieurkleur Sapphire Blue leverde veel complimenten op.  

Vanbinnen gaat het er wat zakelijker aan toe, het grote breedbeeldscherm is hier de blikvanger. Afgezien van een kleine snelheidsmeter zijn ook de tellers achter het stuur volledig digitaal.

Achterin heb je als passagier controle over veel functies.

Bedienen

Lexus kiest voor de bediening met een ‘muis’. Deze heeft in principe vrij spel op het centrale beeldscherm en laat met een weerstandje voelen wanneer een 'knop’ op het scherm wordt bereikt. Het is even wennen, maar werkt uitstekend. Enige nadeel is dat je vrijwel niets ‘op de tast’ kunt doen en altijd naar het scherm moet kijken wanneer je iets wilt selecteren.

Daarnaast heeft de testauto het Interieur Upgrade-pakket. Zo zijn de beide voorstoelen voorzien van drie geheugenstanden, stoelverwarming en -ventilatie. Achterin is er stoelverwarming en in de armsteun zit een extra bedieningspaneel waarmee passagiers onder meer hun eigen temperatuur en het audiovolume van de hele auto kunnen bedienen. Een sportsedan met trekjes van een directielimo, dus.

Zitten

Het zal je niet verbazen dat de prachtige sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen heerlijk zitten. Ze zijn comfortabel en ondersteunen zeer goed. Zowel lange reizen als wilde bochten zijn geen probleem. Het prettig dikke, met geperforeerd leder beklede sportstuur, is elektrisch verstelbaar.

Achterpassagiers hebben evenmin reden tot klagen. De beenruimte is goed, de hoofdruimte zo mogelijk nog beter. Midden-achterin is de plek wat beperkt door de hoge middentunnel, ook is de harde rugleuning minder fijn. Met z’n vieren een paar dagen op pad? Prima, de kofferbak is met 520 liter ruim genoeg.

Je kunt niet om de zandlopervormige grille heen.

De motor klinkt op weg naar z'n maximale 7.200 tpm furieus en voor je 't weet staat de snelheidsmeter op 200 km/u.

Rijden

Hier is het allemaal om te doen. Na het indrukken van de startknop komt de achtcilinder met een brul tot leven en blijft even verhoogd stationair draaien. Nu al klinkt de motor attractief en uitnodigend, maar nog het meest valt de verfijning op. Nadat de motor is opgewarmd trap ik het gas eens wat dieper in. Tot zo’n 3.500 tpm blijft de kracht relatief bescheiden, daarboven gaan alle remmen los - wat dat betreft is het net een turboblok. De motor klinkt op weg naar z'n maximale 7.200 tpm – naar wens versterkt via het prachtige Mark Levinson audiosysteem – furieus en voor je 't weet staat de snelheidsmeter op 200 km/u. Dan is de rek er nog niet uit, want toen ik bij 275 km/u het gas losliet was de Lexus nog niet klaar. Knap: bij cruisen op hoge snelheid blijft het aan boord fluisterstil.

Snel rechtuitrijden kan de GS F dus zeker, écht verrassen doet ‘ie in de bocht. Snoeihard neem je lange curves waarbij het onderstel veel vertrouwen inboezemt. Bij korte bochten op kleine weggetjes verrast de GS F misschien nog wel meer. Ondanks z’n formaat en leeggewicht van 1.765 kg voelt de Lexus niet te groot. De prettig gevoelige maar niet nerveus directe besturing draagt daar zeker aan bij. De Lexus doet het met zo'n speels gemak dat ik 'm alleen op het circuit tot het uiterste zou durven pushen. Voor de openbare weg kan ‘ie gewoon teveel.

Als ’t gaat om onderstelafstemming heeft Lexus een bijzondere keuze gemaakt. Waar je bij de concurrenten vaak kunt kiezen uit drie verschillende dempingsgraden kozen de Japanners voor één vaste setting, en hoe! De GS F is nooit oncomfortabel en tegelijkertijd altijd sportief. Zijn er dan geen smetjes het blazoen? Nou, toch wel. De conventionele achttrapsautomaat reageert namelijk te traag op de schakelflippers. Gelukkig ‘leert’ hij in de automatische standen heel snel wat je wilt en in de ‘Sport S+’-stand levert dat zo nu en dan lekker heftige (terug)schakelacties met subtiele uitlaatplofjes op!

Prachtig leder is onderdeel van het Upgrade-pakket.

Betalen

Al dit moois begint bij 155.495 euro. De belangrijkste optie is het genoemde Interieur Upgrade-pakket. Dat kost 6.250 euro en omvat onder meer boterzacht semi-anilineleder, geventileerde voorstoelen en stoelverwarming achterin.

Het testverbruik van 1 op 8 valt mee, gezien het uitnodigende motorkarakter. 1 op 9 is ook goed haalbaar en rijd je lange stukken op snelwegtempo, dan draait de GS F zelfs een keurige 1 op 10.

Samenvatting en conclusie

Lexus doet een gooi naar de snelle topklasse en maakt gelijk indruk. Het ruige en tegelijkertijd gedistingeerde uiterlijk zijn een goede 'opener', de muzikale 'prachtcilinder', het goed gebalanceerde onderstel en de luxe aan boord doen de rest.

Met de GS F laat Lexus zien waar het toe in staat is als de ingenieurs eens niet aan een hybride aandrijflijn sleutelen. De GS F is een prachtstuk. Houd je van een pure (atmosferische) V8 zonder turbo's en wil je weleens iets anders dan het geijkte Duitse spul? Dan verwelkomt Lexus je graag. Krijg je er als beloning een red carpet-treatment bij.