Highlights

  • nog altijd onderscheidend

  • nieuw touchscreen

  • krachtige turbomotor 

Met de DS 3 is het driemanschap van DS nu compleet: geen Citroëns meer, maar een eigen merk met eigen auto’s en een eigen identiteit. Is de auto zelf daarmee een nog betere aanbieding? Tijd voor de proef op de som met een DS 3 met nieuwe, 130 pk sterke turbomotor.

De Citroën DS3 is nu echt een DS. Het gezicht van de auto is in lijn gebracht met dat van de andere twee DS-modellen, de 4 en de 5. Kopen doe je een DS 3 tegenwoordig in een DS Store of DS Salon, een apart ingericht gedeelte van de Citroën-showroom. Compleet met Parijse stadsgezichten op canvas en een wand vol leerlooiersgereedschap, alsof je een DS bij de couturier laat aanmeten.

Bekijken

Voor het grootste gedeelte is de DS 3 hetzelfde gebleven als toen er nog Citroën op stond. Behalve uiteraard de nieuwe neuspartij, met die zeshoekige grille met dikke chromen omlijsting en groot DS-logo. Nog steeds mooi zijn de led-koplampen, die bovendien een goede bak licht geven in het donker. De richtingaanwijzers knipperen niet, maar vloeien als het ware naar buiten, zoals je ook op diverse Audi’s ziet. Op de Sport Chic - het hoogste uitrustingsniveau - zijn deze koplampen standaard, op alle andere uitvoeringen zijn ze optioneel. Datzelfde geldt voor het 3d-effect in de fraaie achterlichtunits.

Leer met 'horlogebandjesmotief'.

Zitten

Net als de grotere DS-modellen is ook de ‘3’ verkrijgbaar met leren stoelbekleding met een ‘horlogebandjesmotief’. De bruine kleur past bovendien goed bij het specifieke kleurthema van de DS 3 op de foto’s: het Brun Topaze van het dak en de spiegels is tevens de kleur van de sierlijst op het dashboard. De stoelen zelf hebben dikke ‘wangen’ in de zitting en rugleuning, zodat je goed ondersteund wordt voor het geval je met het nodige enthousiasme een slingerweggetje aanvalt.

Op de achterbank is het vrij krap. Pluspunt is wel dat het ‘walk-in’-systeem van de voorstoelen feilloos werkt. Er zijn genoeg auto’s op te noemen waarbij de voorstoel niet in de originele stand terugkeert nadat je de achterpassagiers hebt ingeladen, maar dat is bij de DS 3 gelukkig goed geregeld.

Bedienen

Het centrale scherm in het dashboard is voortaan een aanraakscherm, waardoor het aantal knoppen drastisch is afgenomen. Dat maakt vooral het invoeren van navigatieopdrachten een stuk makkelijker. Op de plaats waar eerst al die knoppen zaten, is nu een vakje (voor een rolletje drop?) en een klein rijtje toetsen om snel terug te keren naar het hoofdmenu en om het volume van de radio te verstellen. Het was gebruiksvriendelijker geweest als die knoppen wat meer bij het aanraakscherm zelf waren gegroepeerd.

Voor de rest kent de DS 3 geen geheimen, zeker niet voor wie al langer met auto’s van Citroën of DS rijdt. De DS 3 heeft geen knoppen op het stuurwiel, maar satellieten die erachter zijn gemonteerd - voor de bediening van de audio/telefonie en de cruise control. Je kunt ze uitsluitend ‘op de tast’ bedienen, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt dan grijp je nooit meer mis. Regen en een lichtsensoren zijn standaard, net als een achteruitrijcamera en een automatisch noodremsysteem voor snelheden tot 30 km/uur.

De achterlichten zijn optioneel van 3d-effect te voorzien.


De THP-motor is fijn ding, met lekker veel trekkracht onderin zodat je niet voortdurend hoeft te schakelen.

Rijden

Nieuw voor de DS 3 is een 130 pk sterke variant van de ‘PureTech’ driecilinder turbomotor die ook bijvoorbeeld in de DS 4 leverbaar is. Een fijn ding, met lekker veel trekkracht onderin zodat je niet voortdurend hoeft te schakelen. Je scoort een laag verbruik als je rustig met het verkeer mee kachelt en hebt behoorlijk wat ‘punch’ als je ‘m de sporen geeft. De verbruiksscore na een week is 6,5 l/100 km (1 op 15,3), inclusief ‘pretkilometers’. Laat je de krachtsexplosies voor wat ze zijn, dan scoor je zo een liter gunstiger.

De DS 3 is stug geveerd en mooi gedempt: hij stuitert niet en volgt het wegdek keurig. De besturing werkt vrij zwaar en niet sportief-direct, net als de zesversnellingsbak. De optelsom van eigenschappen is genoeg om de DS 3 te kwalificeren als ‘vermakelijk rijdende auto’, zelfs binnen heel ruime veiligheidsmarges.

Betalen

Bovenaan de prijslijst staat een DS 3 met 82 pk voor 17.890 euro; voor deze turbovariant met 130 pk moet je minstens 22.190 euro meebrengen, plus 3.900 euro voor de upgrade naar topuitvoering Sport Chic. Doe je dat laatste, dan valt er weinig meer bij te bestellen: airconditioning met automatische klimaatregeling, de grootste maat lichtmetalen wielen (17 inch) en de eerder al genoemde led-lichten zijn dan standaard. Het aanraakscherm met navigatie kost dan nog 950 euro extra. De prijzen liggen op niveau van dat van andere ‘premium’ hatchbacks in dit segment.

Het aanraakscherm is een enorme verbetering.

Samenvatting en conclusie

Natuurlijk is de DS 3 voor het grootste deel de Citroën DS3 die we al kenden. Maar over die auto zijn we eigenlijk altijd heel enthousiast geweest, en dat zijn we nog steeds. Technisch gezien is de DS 3 prima bij de tijd met die pittige en vermakelijke turbomotor. Het aanraakscherm in het dashboard tilt de gebruiksvriendelijkheid van het infotainmentsysteem naar een hoger niveau.

Alles wat de DS 3 altijd al zo leuk heeft gemaakt is nog steeds aanwezig: een sterk design, mooie details, een chic interieur, een plezierig weggedrag en veel mogelijkheden om er naar eigen smaak iets fraais van te maken.