Highlights

  • nieuwe viercilindermotor

  • historische typenaam

  • minimaal 300 pk

Maak kennis met Porsches nieuwste model: de 718 Boxster. Hoewel, nieuw? De basislijnen komen behoorlijk bekend voor en de 'nieuwe' typenaam grijpt terug naar lang vervlogen tijden. Met de 718 RSK Spyder behaalde Porsche diverse successen op de Targa Florio en 24 uur van Le Mans. Een succes dat nog steeds actueel is. De belangrijkste overeenkomst tussen de klassieke en de nieuwe 718 is de viercilinder boxermotor achter de stoelen. Dat is tegelijkertijd het grootste nieuws, want tot voor kort had een Boxster altijd zes pitten. Hoe dat bevalt zal blijken gedurende mijn 72 uur van Le Mans.

Eigenlijk is de Porsche Boxster meer sportauto dan grote broer 911 ooit kan zijn, met dank aan z'n betere gewichtsverdeling. Porsche gaf ‘m nooit teveel vermogen mee, want dan zou ‘ie wel eens sneller kunnen worden dan het iconische topmodel. Sinds kort heeft de 911 meer power, dus mogen de teugels van de Boxster worden gevierd. Standaard levert de tweelitermotor van de 718 Boxster al 300 pk. De Boxster S heeft een 2,5-liter en is met 350 pk nog krachtiger.

Bekijken

Je herkent de 718 direct als een Boxster, daarop heeft de facelift geen invloed gehad. Wel herken je meer trekjes van Porsches supercar, de 918 Spyder. De proporties zijn van sportwagenniveau en de detaillering is veel stoerder dan voorheen. Donkere achterlichten met vier felle rem-leds per unit zijn eyecatchers van jewelste en de koplampen zijn eveneens voorzien van priemende leds, voor de dagrijverlichting.  

Binnenin heerst een typische Porsche-sfeer. Traditioneel is de kilometerteller dankzij de grove schaalverdeling slecht afleesbaar en zit de toerenteller (met digitale snelheidsweergave) mooi centraal. De algehele vormgeving is strak, waarbij de grote hoeveelheid knopjes ervoor zorgt dat het niet klinisch wordt. Opvallende details zijn het 918-stuurwiel met rijmodus-knop en de stopwatch op het dashboard, onderdeel van het Sport Chrono-pakket.

De 718 Boxster is zowaar praktisch te noemen.

Zitten

Voor de zitpositie zijn niet zoveel woorden nodig. Je zit laag in een (optioneel extra) goed instelbare sportstoel. Het stuurwiel is altijd zeer ruim verstelbaar. Laten we wel wezen, het had niet anders mogen zijn. Porsche heeft nu eenmaal een naam hoog te houden.

Waar de Boxster mee verrast is z’n praktische gebruiksgemak. Je kunt verrassend veel bagage meenemen onder de voor- en achterklep. Een riante 275 liter in totaal, waarvan de bak voorin met 150 liter het grootst en meest praktisch is. Voor een korte vakantie met z'n tweeën kan de Macan dus thuis blijven staan.

Bedienen

Niets zo smaakgevoelig als de bediening van een Porsche. Jij kunt het aantal knopjes verachten, terwijl ik er fan van ben. Niet eens omdat ze zo lekker solide klikken, maar omdat je ze na een dag of twee op de tast weet te vinden. Gemengde gevoelens heb ik wel bij het Porsche Communication Management (PCM)-systeem. De interface van het infotainmentsysteem is weliswaar prachtig en reageert bijzonder vlot, maar de menustructuur is niet altijd even logisch.

Interessanter zijn de rijmodus-knoppen op het stuur, waarmee je het karakter van de auto afstemt. Met de schakelaar in het midden zet je de hele auto gedurende twintig seconden ‘op scherp’. Lekker voor een sprintje, of net die ene fijne bochtencombinatie.

Rijden

Menustructuren en knopjes doen er niet meer toe zodra je de viercilinder boxermotor start. Met een gedempte brul slaat 'ie aan, waarna ‘ie bescheiden doorroffelt. Vooral in het middentoerengebied hoor je de karakteristieke boxerroffel, hoger in toeren wordt de Boxster vooral luid. Heel luid. Daar zullen  puristen 'hun' geciviliseerde zescilinder even missen.

De donkere achterlichten met vier felle rem-leds zijn eyecatchers.

Wanneer je goed je best doet verneem je een minimaal turbo-speldenprikje, daarna vooral een niet aflatende duw in je rug.

Goed, genoeg over het geluid. Er is meer nieuws en wel in de vorm van een turbo. En een knappe, want van ’n turbogat is nagenoeg geen sprake. Wanneer je goed je best doet verneem je een minimaal turbo-speldenprikje, daarna vooral een niet aflatende duw in je rug. Ter illustratie: de Boxster S sprint in 4,4 seconden naar 100 km/u. Met launch control, onderdeel van het Sport Chrono-pakket, snoep je daar nog twee tienden vanaf. Erg hard hoef je overigens niet te werken om snel te gaan. De PDK-transmissie voelt precies aan wat je wilt doen en schakelt razendsnel op en terug. Toch flipperen? Doe het gerust. Ook op die input reageert de bak voorbeeldig direct.

Met ‘slechts’ achterwielaandrijving valt de enorme hoeveelheid tractie op. De 20-inch achterwielen (optie) met niet eens extreem brede (265 mm) Pirelli P Zero-banden weten wel raad met de vrijgekomen krachten. Eenmaal op weg blijkt tractie niet ’t enige waarin het onderstel uitblinkt. Ook grip is ruim voorhanden. Onderstuur is een onbekend fenomeen en zelfs als je heel bruusk bent is overstuur niet gemakkelijk op te wekken. Lukt het toch, dan corrigeer je de Boxster S met speels gemak. Je voelt precies in het stuurwiel wat er onder je gebeurt en het stuur draait licht noch zwaar. Zo moet ’t zijn.

Dat geldt ook voor het onderstel, dat in de normale rijstand comfortabel genoeg is. In de sportieve standen wordt het een tandje strakker aangetrokken, waardoor de auto op slecht wegdek een beetje gaat stuiteren – maar dat hoort erbij. Eigenlijk valt er op het rijgedrag van de 718 Boxster S niets af te dingen.

De fantastische PDK-automaat is een optie.

Betalen

Het is een Porsche, dus hij is duur. Deze vlieger gaat voor de 718 Boxster niet helemaal op. De vanafprijs bedraagt 68.395 euro. Daarmee is hij duurder dan z’n concurrenten, maar die komen niet standaard met 300 pk. De Boxster S is er voor minimaal 82.900 euro . Afgezet tegen auto’s als de Audi TTS Roadster (310 pk, vanaf 71.300 euro) en BMW Z4 35is (340 pk, vanaf 91.925 euro) is de vraagprijs marktconform. Natuurlijk kun je helemaal losgaan op de optielijst. Opties als de PDK-automaat, lederen bekleding, een navigatiesysteem, een parkeerassistent en het Sport Chrono-pakket drijven de prijs op tot dik 115.000 euro. Je kunt het krijgen zoals je het wilt, maar alles heeft z’n prijs.

Samenvatting en conclusie

Een nieuwe naam, een nieuwe uitstraling en een nieuwe motor: eigenlijk is de Porsche 718 Boxster gewoon een nieuwe auto. De viercilinder turboboxermotor is het meest opzienbarend en levert z’n vermogen op een prachtige manier. De auto is bijzonder sportief, doch comfortabel genoeg voor alledag en daarnaast is deze Porsche ook nog behoorlijk praktisch.

Kortom, de 718 Boxster is zijn naam waard. Hij overtuigt, nee, blinkt zelfs uit op alle vlakken. Je begint elke rit met een glimlach, en stapt met een brede grijns weer uit. Ja, je moet er veel geld voor achterlaten maar in absolute zin is de Boxster niet eens echt duur. En wat dat viercilindergeluid betreft? Le Mans-succes klinkt het best.