Highlights

  • vierwielbesturing optie

  • tot 8,7 inch touchscreen

  • 21 procent bijtelling

Het uitkiezen van een nieuwe auto is een feestje. Jezelf vergapen aan schitterende auto’s, thuis de brochures doornemen en vervolgens de knoop doorhakken. Maar nemen we daarbij iets vertrouwds of slaan we eens een andere weg in? Kiezen we voor bewezen grootheden of kopen we iets bijzonders, zoals de nieuwe Renault Talisman?

De trend van ‘een maatje kleiner rijden’ is inmiddels doorgedrongen tot het zakelijke D-segment. Veel consumenten hebben aan een maatje kleiner meer dan genoeg, waardoor middelgrote sedans en stationwagons steeds meer een luxe-rol krijgen toebedeeld. De Renault Talisman is daar een goed voorbeeld van, want de Laguna-opvolger is niet alleen een slagje groter maar ook chiquer. Vorig jaar presenteerde Renault de sedan-uitvoering, nu is het de beurt aan de Talisman Estate.     

Bekijken

Er arriveert echt wel even een auto als de Talisman komt voorrijden. De sedan is een gracieuze automobiel, de Estate ronduit schitterend. De imponerende neus met chroomwerk is inmiddels bekend, de geprononceerde wielkasten krijgen via de oplopende zijruitlijn van de Estate extra nadruk in het ontwerp. Zeer stijlbewust, dat ontwerp van de Talisman Estate. Vooral in deze voorname Bleu Cosmos-kleur en op 19 inch lichtmetalen wielen.

Het interieur is al even smaakvol, zeker in een luxe uitmonstering als deze Intens of de (nog luxere) Initiale Paris. De harde kunststoffen van de middenconsole en deurpanelen worden goedgemaakt door prachtige, matte houtinleg en met leder gestikte dashboarddelen. Met hetzelfde tweekleurige ‘Riviera Marron’-gekleurde leder is het meubilair bekleed, wat het luxe gevoel versterkt.

Veel ruimte achterin.

Zitten

Naast dat veel mensen een stationcar mooier vinden dan een sedan, verkiest men een Estate meestal vanwege de ruimte boven een sedan. Talisman Estate-kopers krijgen naast looks ook inhoud, want zowel been- als hoofdruimte zijn voor vier personen riant - evenals de bagageruimte. Met z’n 572 tot 1.681 liter kofferruimte nestelt de Talisman Estate zich keurig tussen z’n concurrenten in. De bodem van de kofferruimte is flexibel, waardoor de laadvloer verlaagd wordt of gelijkvloers blijft met de bumper. Vermeldenswaardig zijn bovendien de royale voorstoelen, die optioneel voorzien zijn van een massagefunctie.

Bedienen

Renault monteert een tot 8,7 inch groot touchscreen in de Talisman, dat gekoppeld is aan het welbekende R-Link multimediasysteem. Via het centrale scherm worden niet alleen audio en navigatie bediend, maar tevens de uitgebreide boordcomputer en het Multi-Sense-systeem, dat meerdere rijprogramma’s omvat. Iedere rijmodus heeft zijn eigen kleur, waardoor het interieur bij een economische instelling groen oplicht en in sportstand het binnenste rood kleurt. De logica van de menustructuur vergt wat studie. Vanzelfsprekend zijn USB-aansluitingen, digitale radio-ontvangst, stuurwielbediening en Bluetooth op alle Talismans standaard.

Rijden

In de Talisman monteert Renault meerdere benzine- en dieselmotoren, variërend van 110 tot 200 pk. Dit zijn uitsluitend geblazen viercilinders, de testauto wordt aangedreven door een 160 pk leverende twinturbo dieselmotor. Deze sterkste dieselmotor meet 1,6-liter en levert een maximaal koppel van 380 Nm. In de praktijk zorgen zulke specificaties voor prima prestaties, waarbij vooral het vlakke koppelverloop opvalt – een positief effect van twee turbo’s. De EDC-automaat met dubbele koppeling maakt effectief gebruik van deze soepelheid en schakelt vrijwel onmerkbaar. Een heerlijke combinatie, zo’n koppelrijke turbodiesel met adequate automatische transmissie.

De Talisman Estate is een schitterende auto.

Qua rijeigenschappen speelt een Renault Talisman eerder comfortkoning dan bochtenridder. Geen wonder, de Talisman is een grote Fransoos – een grande routière.

Qua rijeigenschappen speelt een Renault Talisman eerder comfortkoning dan bochtenridder. Geen wonder, de Talisman is een grote Fransoos – een grande routière. Dat betekent niet dat van rijbeleving geen enkele sprake is, want met de 4Control-vierwielbesturing is het nemen van een snelwegafrit of een bochtige provinciale weg verrassend vermakelijk. De Talisman volgt stoïcijns zijn lijn en reageert subiet op stuurinput, waarbij de stuurinrichting nog iets duidelijker zou mogen communiceren over wat er met de voorwielen gebeurt. De verschillende rijmodi leggen het accent op bijvoorbeeld ‘sport’ of ‘comfort’, maar van een échte transformatie in rijgedrag is geen sprake. Een nadeeltje als het gaat om het betere cruisen is het ietwat hoge geluidsniveau in het interieur. De cruise control werkt tot een snelheid van 140 km/u, zodat je op een wintersporttrip dus rustig aan moet doen als je gebruik wil maken van de snelheidsregelaar.

Betalen

Vanaf 31.790 euro staat er een Renault Talisman Estate voor de deur, die als Life voorzien is van cruise control, airconditioning, regensensor en audio-installatie. De geteste Intens (met de geteste motor en EDC-tranmissie 42.290 euro) is het op één na hoogste uitrustingsniveau en biedt een omvangrijke standaardlijst, de Initiale Paris heeft als topmodel met name luxueuze aspecten als extra geïsoleerde zijruiten, lederen bekleding en allerlei Inititale-logo’s extra. De leaseprijzen van Talisman liggen afhankelijk van de uitvoering op of iets boven die van zijn directe concurrenten. De 110 pk sterke dieseluitvoering komt in aanmerking voor 21 procent bijtelling. 

Verbruikstechnisch doet de Talisman Estate dCi 160 EDC het met gemiddeld 1 op 15,6 netjes.

De EDC-automaat doet zijn werk goed.

Samenvatting en conclusie

De Talisman Estate rijdt comfortabel, biedt veel ruimte en straalt klasse uit. De 160 pk sterke 1,6-liter dieselmotor maakt in combinatie met de EDC-automaat een grandioze reiswagen van de Talisman. Een aantal kleine onvolkomenheden doen niets af aan het interessantste Talisman-aspect, namelijk het luxueuze, typisch Franse charisma.    

Consumenten die liever opgaan in de grijze massa zullen een Talisman niet snel overwegen. Ben je wél op zoek naar een opvallende, bijzondere auto? Dan koop je met de Talisman Estate een prettige en ruime reiswagen. Een Talisman Estate is geenszins voor mensen die hun rijplezier afmeten aan objectieve waarden als ruimte en prestaties, hoewel de auto ook op die gebieden goed scoort. De Talisman is veeleer een voiture die mensen aanspreekt wiens tevredenheid bepaald wordt door een bewuste keuze tot individualisme.