Highlights

  • 350 pk sterke hot hatch

  • vierwielaandrijving

  • 0-100 km/u in 4,7 seconden

Al sinds introductie van de huidige generatie Ford Focus hunkeren we naar een hitsige RS-versie. De tijd verstreek, een facelift volgde en… de sportieve topversie bleef uit. Maar nu is het zover! Het is halverwege 2016 en hier staat ‘ie dan, in stralend felblauw, voorzien van ruige bumpers en dito spoilerwerk. Als je niet beter wist zou je kunnen denken dat het een boyracer is, een kundig stukje huisvlijt dat is ontstaan in mijn eigen schuurtje. Maar nee, het is een echte en met niet minder dan 350 pk, vierwielaandrijving en een handbak lonkt hij naar de enige podiumplek die ertoe doet. Heeft Ford de ultieme hot hatch neergezet? Ik popel om het voor je uit te vinden.

Je zou Ford kunnen verwijten dat ze te lang hebben gewacht met deze RS, totdat je ziet hoeveel werk ze ervan gemaakt hebben. Vierwielaandrijving vind je op geen enkele andere Focus en ook z’n directe tegenstrevers als de Renault Mégane R.S. en Opel Astra OPC hebben enkel aandrijving op de voorwielen. En dus bevindt de concurrentie zich vooral in de hoek waar auto’s als de Volkswagen Golf R, Audi RS3 en Mercedes-AMG A 45 opdraven. Maar zal een Focus RS-klant snel voor die ‘brave’ auto’s kiezen? Ik denk het niet en dat maakt deze Ford eigenlijk concurrentieloos.

Bekijken

Als een familieauto met voorliefde voor anabole steroïden, zo ziet de Ford Focus RS eruit. De dikke voorbumper, gigantische achterspoiler met tussenschotten en diffuser met vuistdikke uitlaatpijpen laten niets aan de verbeelding over. Dit is een rallyauto. De felblauwe metallic lak is de kers op de taart en onderstreept de buitenissigheid van de Focus.

Vanbinnen heeft Fords sportafdeling zich relatief koest gehouden. Natuurlijk staat er een obligaat logo op het dikke sportstuur en zijn er stiksels in RS-blauw uitgevoerd, maar afgezien van een paar extra wijzertjes voor turbodruk, oliedruk en -temperatuur is de RS binnenin een gewone Focus. Om de sportieve uitstraling op te krikken kun je, net als bij de testauto, kiezen voor de Recaro-kuipstoelen.

De sportief uitziende Recaro-stoelen zijn een optie.

Zitten

De Recaro-stoelen zijn gemonteerd op de standaard stoelrails van de Focus, waardoor de zit in eerste instantie wat hoog is. Bestel je de kuipen niet, dan kan de stoel veel lager worden ingesteld. Iets om rekening mee te houden, maar weet ook dat de relatief hoge zitpositie went. Ik zat in ieder geval heerlijk achter het ruim verstelbare sportstuur.

Wat ook opvalt is de praktische inzetbaarheid. Omdat de Ford Focus niet meer als driedeurs leverbaar is heeft ook de RS vijf deuren en is daarmee net zo ruim en praktisch als de reguliere Focus. Met uitzondering van de kofferbak, die vanwege plaatsing van het 4WD-systeem een iets hogere vloer gekregen heeft en daarmee 50 liter laadruimte inlevert. Daar merk je eigenlijk niets van en waarschijnlijk kun je met de resterende 313 liter evengoed uit de voeten.

Bedienen

Dat de Focus RS zich laat bedienen als een Focus, mag geen wonder zijn. Het SYNC 2-systeem in de middenconsole springt hier het meest in het oog, en dat werkt in deze snelle Focus helaas net zo langzaam als altijd. Relevant in een RS? Amper, want het knopje met Drive Modes lonkt. Het knopje, inderdaad, want waar andere merken hier graag iets bijzonders van maken blijft Ford bescheiden. Vals bescheiden, want je kunt hiermee niet alleen een sportstand, maar zelfs een heuse driftmodus inschakelen.

De gigantische achterspoiler van de Focus RS laat niets aan de verbeelding over.

Wild schiet de Focus richting oneindig en op gevoel ‘klik’ ik de perfect aanvoelende versnellingspook in het volgende verzet.

Rijden

Dan is het zover. Met een druk op de startknop ontwaakt de viercilinder met een grommetje en blijft vervaarlijk klinkend verhoogd stationair draaien. Na een tijdje daalt het toerental, en daarmee ook de ruige sound.

Nadat de olie op temperatuur is – dit kun je eenvoudig zien op één van de extra metertjes – nestel ik het gaspedaal in de vloerbedekking. Wild schiet de Focus richting oneindig en op gevoel ‘klik’ ik de perfect aanvoelende versnellingspook in het volgende verzet. Te vroeg: de toerenteller was de 5.000 tpm nog niet eens gepasseerd en wordt pas bij 6.500 tpm rood. Dat geeft maar aan hoe krachtig de 2,3-liter turbomotor is, hoe heftig de acceleratie is en hoe goed de versnellingsbakverhoudingen gekozen zijn: lang, maar perfect voor de niet aflatende kracht van de EcoBoost. Cijfers: van 0 naar 100 in 4,7 seconden dankzij launch control en flatshiften, een topsnelheid van niet minder dan 266 km/u.

De besturing is enorm direct en nauwkeurig. Hierdoor kan het stuurwiel in twee omwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts. Handig bij inparkeren, want de draaicirkel is gigantisch. Maar dat is niet waar het hier om gaat…

In bochten speelt de Focus RS al zijn troeven uit. De turn-in is uiterst gretig, de voorbanden bijten zich in het wegdek vast en wanneer je op het gas gaat duwt de vierwielaandrijving de neus nog verder naar binnen. Nog meer gas, en je rijdt de bocht met extreem hoge snelheid uit. Dit alles zonder zweet, want de communicatie van stuur en onderstel zijn perfect en wanneer iets niet gaat word je ruim op tijd gewaarschuwd. Spektakel en controle gaan hier hand in hand en dat maakt de Focus RS zeer vermakelijk. Het klinkt alsof ik deze lyrische beleving zó uit de brochure heb geknipt, maar geloof me: het is echt zo.

Met dit knopje kan de demping nóg een tandje straffer worden gezet.

Een keerzijde is er ook. Zo is de besturing bij alledaagse situaties wel eens te nerveus en voel je de voortrein ondanks de vierwielaandrijving af en toe behoorlijk trekken. Ook zijn vering en met name demping zo nu en dan vermoeiend hard. En dan te bedenken dat de demping nog een tandje straffer ingesteld kan worden…

Betalen

Dit onderdeel kan kort blijven, want de Focus RS is een koopje. Goed, voor de exact 50.000 euro die de Focus moet kosten koop je ook veel anders, maar niets vergelijkbaars. Reserveer wel wat extra geld voor het tanken, want het behalen van het testverbruik van 1 op 9,2 kostte mij al aardig wat moeite.

Samenvatting en conclusie

De Ford Focus RS was het wachten waard, dat is de belangrijkste conclusie. De engineers hebben er serieus werk van gemaakt en dat merk je aan alles. De zeer gretige en krachtige motor, het superscherpe stuurgedrag en plankharde onderstel maken je er continue bewust van dat je in iets speciaals rijdt.

Staat de Ford Focus RS echt op de enige podiumplaats die ertoe doet? Als je het mij vraagt wel. Voor zijn geld koop je niets spectaculairders en daarbij is ‘ie ook nog dagelijks inzetbaar. Het lange wachten is beloond en ik beloon de Focus RS met een plaats op het hoogste ereschavot.