Highlights

  • klassieke tweedeurs coupé

  • groter en ruimer 

  • vanaf 40.495 euro

Tussen alle cross-overs blijft Mercedes-Benz gelukkig ook trouw aan de klassieke tweedeurs coupé. De grote S-Klasse Coupé heeft er nu een jong broertje bij in de vorm van de nieuwe C-Klasse Coupé. Een auto die je voor z’n looks koopt, wanneer vorm boven functie mag gaan. En toch is Mercedes-Benz de praktische kwaliteiten niet vergeten, want het nieuwe model groeide namelijk in alle dimensies. Is hij daarmee uitgegroeid tot een echte ster?

Het embleem voorop de neus suggereert natuurlijk van wel, maar we maken het niet te makkelijk. Vaak laten we ons onderdompelen in een testauto vol overdaad aan luxe en vermogen. Het is dan de kunst om door de weelde heen te kijken om tot de kern te komen. Bij deze bescheiden gemotoriseerde C 180 Coupé hoeft dat niet. Met zijn niet-overdadig aangevinkte optielijst zal hij in de basis moeten overtuigen.

Bekijken

Natuurlijk is een oordeel over het design altijd subjectief, maar lees toch even mee. De lange neus, het sierlijke lijnenspel, de chique donkerblauwe metallic lak en het fraaie 18 inch lichtmetalen schoeisel maken deze C Coupé tot een bijzonder elegante verschijning. De ledverlichting blinkt als sieraden om de hals van de mooie dame die je er in de brochure altijd bij krijgt. Vooral recht van achteren is de gelijkenis met de S-Klasse Coupé treffend, deze C is duidelijk een afgeslankt derivaat.

In het interieur geen grote verrassingen, voor wie de C-Klasse al kent. De afwerking is van topklasse en de ronde luchtroosters geven een sportieve knipoog naar het verleden. De dwarsgeslepen aluminium sierlijsten zijn een welkome afwisseling op het verder zwart uitgevoerde dashboard. Het hoogglans zwarte middendeel lijkt enigszins gevoelig voor krasjes en vette vingers en kan een smetje worden in het verder hoogwaardige geheel. Gelukkig biedt Mercedes-Benz alternatieve kleuren en materialen.

De gordelaanreiker voorkomt dat je acrobatische toeren moet uithalen.

Zitten

De mooi omsluitende sportstoelen voelen meteen vertrouwd. De verstelling van stuurwiel en stoelen is uitgebreid, de ondersteuning uitstekend. Zeer attent ook, hoe deze Mercedes je (voor 266 euro extra) de gordels voorin automatisch aanreikt. Zo hoef je geen acrobatische draai te maken. Door de gegroeide buitenafmetingen is het ruimteaanbod achterin ook wat gracieuzer dan voorheen. Natuurlijk is de Coupé krapper dan de C Limousine, maar je zit achterin nog heel behoorlijk. Dat is ook de term die opgaat voor de inhoud van de 400 liter grote bagageruimte. Uiteraard is deze uit te breiden met de in twee delen neerklapbare achterbank, terwijl ook onder de laadvloer nog bergruimte verstopt zit.

Bedienen

De optisch zwevende tablet op het dashboard suggereert dat je het scherm kunt bedienen met aanraken, maar laat zich middels een ergonomisch geplaatste draaiknop op de middentunnel bedienen. Als je het systeem eenmaal doorgrond hebt, dan werkt het prima. Wie voor een duurder multimediasysteem kiest krijgt een groter scherm met een touchpad erbij, maar eigenlijk volstaat deze basis prima. De vanaf het stuurwiel te activeren spraakbediening verdient bovendien een pluim.

Rijden

Mercedes-Benz biedt prachtige benzine- en dieselmotoren aan, tot twee snelle AMG-versies aan toe. De testauto heeft de minst krachtige 1,6 liter turbobenzinemotor aan boord, alsnog goed voor 156 pk. Gedurende de testperiode heb ik zelden naar een sterkere motor verlangd. Doordat het maximumkoppel van 250 Nm al bij 1.200 tpm vrijkomt kan en blijft deze Benz lekker laag in toeren rijden. Daarbij laat hij een bescheiden, zware brom horen en wekt ‘ie de indruk nog meer over te hebben dan ‘ie daadwerkelijk heeft.

De chique donkerblauwe metallic lak draagt bij aan de voorname uitstraling.

De motor wekt met de bescheiden, zware brom de indruk meer over te hebben dan ‘ie daadwerkelijk heeft.

De C 180 schakelt als enige motorversie nog met de ‘oude’ 7G-Tronic. Bij een beheerste rijstijl volstaat deze transmissie prima, pas bij wat gehaaster rijdt schakelt ‘ie soms wat bruusker en blijft een adequate reactie uit. Uit ervaring weten we dat de nieuwe 9G-Tronic van Mercedes-Benz dat veel beter doet.

Hoewel een Mercedes-Benz in de eerste plaats moet uitblinken in comfort, verrast deze C-Klasse vooral met z’n Coupé-waardige stuurdynamiek. Het slechts 242 euro extra kostende ‘Dynamic Steering’ lijkt z’n meerprijs zeker waard, want in bochten en over rotondes voelt deze 1.400 kg zware Benz toch lekker wendbaar en direct aan. De benodigde hoeveelheid stuuromwentelingen is duidelijk minder dan normaal. Het onderstel, dat met 15 mm is verlaagd ten opzichte van de Limousine, is zeer geraffineerd afgestemd, met een mooie mix van stevigheid en comfort. Het zijn vooral de langeafstandskwaliteiten die bij deze C 180 overtuigen, daar lijken motor en bak goed op afgestemd. Evengoed sprint deze instapuitvoering van 0 naar 100 km/u in slechts 8,5 seconden.

Betalen

Met een testverbruik dat varieerde van 1 op 12 tot 1 op 13 blijkt deze Coupé een bescheiden drinker. Qua vanafprijs en vermogen schaart de C 180 Coupé zich precies tussen de minder krachtige BMW 418i Coupé en de sterkere Audi A5 Coupé 2.0 TFSI. De automaat van deze C kent een meerprijs van 3.087 euro, voor het Ambition pakket betaal je nog eens 2.895 euro bij. Met nog enkele losse opties en grotere 18 inch lichtmetalen wielen (787 euro) komt de totaalprijs van de testauto uit op 52.389 euro. Om dat bedrag in perspectief te plaatsen, de S-Klasse Coupé waar hij zo op lijkt kost 2,5 keer zoveel.

De C-Klasse Coupé koop je in de eerste plaats om z’n looks. Het gegroeide ruimteaanbod voor de passagiers is een fijne bijkomstigheid. De lichtste benzinemotor biedt eigenlijk al genoeg, al is de automaat van andere motorvarianten beter. Verder beschikt de C Coupé over uitstekende reiskwaliteiten en een verrassend directe stuurdynamiek.

De basis van de C-Klasse Coupé is al goed.

Samenvatting en conclusie

De C-Klasse Coupé overtuigt op bijna alle fronten, maar uiteindelijk kies je ‘m toch op smaak. Er zijn aanlokkelijke alternatieven in dit segment, maar die dienen zeker rekening te houden met deze nieuwkomer. Zeker met de prachtige Cabriolet-versie die nog op komst is. Deze C is in de basis al zo goed, dat we zeker van een ster mogen spreken. Laat staan als jij ‘m verder aankleedt.