Highlights

  • volledig nieuw model

  • in drie lengtes

  • ruimte voor 8 personen

Toyota werkt hard aan een comeback op de bedrijfswagenmarkt, met de nieuwe Proace als belangrijkste spil. Het merk wil zich voornamelijk onderscheiden op servicegebied. Zo krijg je onder meer een persoonlijk aanspreekpunt bij je dichtstbijzijnde dealer, die ook na de aflevering jouw contactpersoon blijft. Handig, wanneer je bus bijvoorbeeld aan onderhoud toe is. Maar er is méér, want naast de gesloten bestelauto Proace levert Toyota ook personenuitvoeringen. Ik mag alvast proeven aan de Proace Verso – de op één na meest luxe personenbus in het gamma.

De Toyota Proace is in de basis een bedrijfswagen, traditioneel leverbaar in verschillende lengtes. Het gamma begint met de 4,6 meter lange Compact, daarboven bevinden zich Volkswagen Transporter en Mercedes-Benz Vito-concurrenten in de vorm van de Verso Medium (Proace Worker, 4.969 mm) en de 35 cm langere Verso Long (Proace Long Worker). Daarbij is niet elke personenuitvoering even luxe als de testauto, daar er onderscheid gemaakt wordt tussen de Shuttle- en Verso-variant. De eerste daarvan is meer rudimentair uitgevoerd, de tweede voelt meer aan als een luxe MPV - die ook nog als extra luxe Executive leverbaar is.

Bekijken

Op het eerste gezicht oogt de Proace Verso niet bijzonder groot. Dat komt door een combinatie van een lange wielbasis, relatief geringe breedte en het vele plaatwerk boven de wielen. De Proace Verso Long toont al een stuk serieuzer, met name dankzij de grotere overhang achter. Geslaagd is de kloeke neuspartij met moderne koplampen en de voorbumper, die wordt geaccentueerd door een aluminiumkleurige strip die aanwezigheid van een ‘pushbar’ suggereert. Al met al staat hier een keurige (personen)bus.

Het mooie ontwerp en de keurige pasvorm tillen het dashboard naar een hoger niveau.

Binnenin verrast de Proace Verso met een fraai interieur. Het hoog opgetrokken dashboard is keurig afgewerkt. Dat de gebruikte kunststoffen hard zijn is gebruikelijk in bedrijfsautoland, maar Toyota weet door het mooie ontwerp, een fraaie aluminium sierstrip en de goede pasvorm van de diverse panelen het geheel naar een hoog niveau tillen. Het 7 inch infotainmentscherm maakt het luxegevoel compleet.

Zitten

In de Proace Verso zit je hoog, maar niet zo hoog dat het bestijgen van de cabine als een klim voelt. Eenmaal op je plek zit je behoorlijk rechtop, als op een eetkamerstoel – in de werkhouding. De stoelen zijn verder relatief zacht en zitten fijn. Achterin geldt hetzelfde: de vrij vlakke stoelen bieden een prima zit, met hoofd-, been- en voetenruimte waar geen enkele 'echte' MPV aan kan tippen. Achterpassagiers hebben hun eigen klimaatregeling en een fraai, tweedelig panoramadak zorgt voor een extra ruimtelijk gevoel.  

Hoewel de Proace Verso op het gebied van ruimte hoge ogen gooit, is het interieur beperkt flexibel in gebruik. De interieuropstelling bestaat uit tweezitsbanken en enkele stoelen in een vaste opstelling. De stoelen en banken zijn uitneembaar, maar raken direct los uit hun rails wanneer je ze voorover wilt klappen om snel meer ruimte beschikbaar te maken. De minimale bagageruimte is met alle stoelen in gebruik uiteraard niet groot, maar het maximale laadvolume met verwijderde banken bedraagt 4.200 liter. Het is een waarde waar je met een MPV alleen maar van kan dromen, maar busvormige concurrenten bieden in harde liters meer ruimte.

Bedienen

De bediening is het meest personenwagen-achtige aspect van de Proace Verso. In niets doet de ergonomie denken aan een bonkige bedrijfsauto, of het moeten de vele ruime opbergvakken zijn. Wel zou een Toyota-rijder zich enigszins ontheemd kunnen voelen doordat de bedieningselementen voornamelijk afkomstig zijn uit de schappen van PSA. De Japanners werkten namelijk samen met dit Franse concern aan de ontwikkeling van de Proace. Niets mis mee, want de satellieten voor bediening van radio en cruise control werken prima. Het 7 inch Pro-Touch-infotainmentsysteem (wel van Toyota) werkt snel en intuïtief. Vrij bijzonder in deze klasse: de meest luxueuze Executive-uitvoering heeft een head-up display waarop belangrijke rijgegevens geprojecteerd worden.

De Toyota Proace Verso kan tot acht personen vervoeren.

Het maximale laadvolume met verwijderde banken bedraagt 4.200 liter, een waarde waar je met een MPV alleen maar van kan dromen.

Rijden

De Toyota Proace Verso stond ten tijde van deze review nog niet op kenteken, vandaar dat ik op pad mocht met een luxe Proace Worker. Die auto overtuigt direct met rust en raffinement. De 115 pk sterke 1,6-liter dieselmotor doet zijn werk in stilte en levert met 300 Nm koppel bij 1.750 tpm ruim voldoende trekkracht. De motor is opvallend laag gemonteerd, wat zowel de wegligging als het geluidscomfort positief beïnvloedt. Ook op snelwegtempo is de krachtbron fluisterstil en blijven wind- en bandengeruis netjes op de achtergrond. Ook opvallend is het gebrek aan bijgeluiden, die je in een 'busje' vaak wel hoort. De Proace is opvallend stijf en kent deze bijgeluiden niet. Datzelfde geldt voor Verso-uitvoering, die ik op afgesloten terrein kort aan de tand kon voelen. Wat je wel merkt is dat de diesel meer gewicht aan isolatie en banken moet meetorsen: hij accelereert iets minder vlot.

Op het stuur- en bochtengedrag valt niets af te dingen en ook koppeling en versnellingspook geven het juiste gevoel. De besturing is niet te licht en weet voldoende informatie aan de bestuurder door te geven. Op de snelweg is de auto zeer stabiel en ook van de wind lijkt de Proace zich niet bovengemiddeld veel aan te trekken. Enige gewenning vergen de remmen, die erg abrupt op het pedaal reageren.

Betalen

De Proace-prijslijst is door de veelheid aan varianten nogal uitgebreid, vandaar dat ik mij beperk tot de Proace Verso. De Proace Verso Compact is er vanaf 42.895 euro inclusief btw. De medium-lange uitvoering kost minimaal 45.495 euro. Prijzen van de langste uitvoering worden binnenkort bekend gemaakt. Operational Lease-prijzen voor de Proace Worker zijn met een vanafprijs van 339 euro per maand tot enkele tientjes voordeliger dan z'n concurrenten, de leaseprijzen voor de Proace Verso zijn nog niet bekend.

Zoveel ruimte, daar kan geen MPV aan tippen.

Samenvatting en conclusie

Met de Proace Verso zet Toyota een serieuze personenbus op de markt. Ondanks de compacte looks is het ruimte-aanbod overtuigend. Dat geldt ook voor de stille, geraffineerde rijbeleving. De flexibiliteit van het interieur is niet zo goed als die van een MPV, al biedt de Proace altijd meer liters inhoud. Een persoonlijk aanspreekpunt onderscheidt de service-propositie van die van de concurrentie.

De Proace Verso is een serieuze speler in de (bij ons vrij kleine) markt van personenbussen. Dus heb je een groot gezin, ben je zelfstandig ondernemer of run je een taxibedrijf? Dan is deze nieuwe Toyota zeker een proefrit waard.

De gefotografeerde auto is een vrij willekeurig geconfigureerd voorserie-exemplaar. Daardoor kan de auto op de foto's afwijken van het uiteindelijk leverbare product. Om dezelfde reden is de bovenaan deze test vermelde prijs van de testauto indicatief.