Highlights

  • Veloce met 170 pk

  • Nieuwe familiegrille

  • Ook in Ferrari-rood

Het is rood, snel, Italiaans en heeft ronde achterlichten. Nee, het is geen Ferrari. Het onderwerp van deze test is de Alfa Romeo Mito in de snelle Veloce-uitvoering.

Even opfrissen. De Alfa Romeo Mito kwam in 2008 op de markt, als eerste ‘bread and butter’-model na de spectaculaire 8C. Van die supercar kreeg de Mito een aantal designtrekjes, waarmee Alfa Romeo een beetje van de 8C voor ‘iedereen’ bereikbaar maakte. Nu, 8 jaar later, vindt Alfa Romeo zichzelf opnieuw uit. Met een serie nieuwe modellen keert het merk terug naar zijn roots. De Giulia is de eerste exponent en in het kielzog van dat model werd de Mito onlangs vernieuwd.

Bekijken

De Alfa Romeo Mito is zo’n auto die altijd jong blijft. Op de een of andere manier lijkt de tijd geen vat te hebben op de lijnen van de compacte Alfa. Zelfs 8 jaar na zijn introductie weet de Mito nog aandacht te trekken op straat, geholpen door de fraaie Veloce-aankleding. De nieuwe, bredere grille en de sportbumper met ‘vleugels’ maken de auto optisch breder en met de koolstofvezel-look inleg in de koplampenbehuizing kijkt de Mito stoerder uit zijn ogen. De Veloce-looks zijn overigens niet voorbehouden aan de krachtigste uitvoering, met het Pack Veloce kan elke Mito eruit zien als het geteste exemplaar.

Het dashboard is ook nog steeds leuk. De koolstofvezel-achtige kunststof bovenop het dashboard ziet er mooi uit en de ronde ventilatieroosters zorgen voor een sportieve sfeer. Toch zie je aan sommige kunststoffen en de afwerking hier en daar dat de Mito al weer even op de markt is.

De Alfa Romeo Mito voelt voorin groter aan dan hij is.

Zitten

De fijne stoelen en het met leder beklede stuurwiel dat voldoende versteld kan worden zorgen voor een prettige, sportieve zit. De auto doet groter aan dan hij is, voorin dan. Je koopt de driedeurs Mito niet om vaak volwassenen achterin te vervoeren, dus doe dat dan ook niet. Aan de hoofdruimte ligt het niet, maar benen komen al snel in de knel. De kofferbak biedt genoeg plaats voor de weekendboodschappen en als je voor de hele week hebt ingeslagen, dan kun je de achterbank omlaag klappen voor meer laadruimte.

Bedienen

De Mito laat zich eenvoudig bedienen via ‘echte’ knoppen of het aanraakscherm. Het 5 inch Uconnect-multimediasysteem voldoet en biedt alles wat je nodig hebt. De lay-out is overzichtelijk en alle functies zijn snel te vinden. Ook de TomTom-navigatie werkt goed, al duurt het laden van kaarten en het herberekenen van routes soms wel erg lang.  

Rijden

Een Mito met een 170 pk sterke 1.4 turbomotor, dat moet wel lekker rijden zeker? Klopt, maar meer dan dat is het ook gewoon leuk. De viercilinder heeft geen enkele moeite met de 1.145 kilogram zware Mito, waardoor de auto er vanaf zo’n 1.800 toeren als de brandweer vandoor gaat (0 tot 100 km/u in 7,3 seconden). Het maximale vermogen wordt pas bij 5.500 tpm vrijgegeven, dus het loont om door te trekken en de Mito zal je enthousiasme belonen met een sportief geluid.

Zet de DNA-rijstandenschakelaar altijd in de sportieve D-stand. Laten we eerlijk zijn: je koopt de Mito Veloce niet om truttig mee te rijden. In de sportstand schakelt de TCT-automaat alerter, zonder vervelend lang te blijven hangen in lage versnellingen. Alleen bij fileverkeer kun je beter de N(eutral)-rijstand inschakelen, omdat die wat meer rust in de aandrijflijn brengt. In beide standen schakelt de automaat met dubbele koppeling, die standaard wordt geleverd op de 1.4 Turbo-uitvoeringen, overigens prima. Je kunt ook zelf schakelen met de paddles achter het stuur. Werkt prima, maar waarom zou je?

Elke Mito kan er uitzien als een Veloce-uitvoering, maar dit is een 'echte'.

Laten we eerlijk zijn: je koopt de Mito Veloce niet om truttig mee te rijden.

De besturing kent door de verschillende rijstanden twee gezichten. In de D-stand stuurt de auto aanmerkelijk zwaarder, waardoor je een beter gevoel van controle krijgt. Het maakt de Mito meteen tot een leuk sturende auto. De stijf aanvoelende, compacte koets met stugge veren en dempers doet de rest en de auto zweept je telkens opnieuw op om de Max Verstappen in jezelf naar boven te halen. Als je wat meer de grenzen opzoekt, dan loop je wel tegen de beperkingen van het onderstel aan. De koets helt meer over dan je zou verwachten en bij hoge bochtsnelheden mist de besturing scherpte.

Ondanks de sportieve setting en de 18 inch wielen is de Mito niet té hard geveerd, gewoon lekker sportief en prima voor dagelijks gebruik. Wel schraapt de lip onder de voorbumper over drempels heen. Zie het als een charmante overeenkomst met een Ferrari.

Betalen

Eerst het verbruik. De Mito Veloce daagt je nu eenmaal graag uit en dat resulteert in een waarde van 1 op 12,5. De vanafprijs van de Veloce-uitvoering bedraagt 27.450 euro, de testauto komt met extra’s op bijna 30.000 euro. Er blijft dan weinig meer te wensen over, al kun je natuurlijk altijd losgaan op de uitgebreide optielijst. Wat dacht je van Sabelt-sportstoelen met een koolstofvezel schaal? Dat is dan 2.495 euro.

De Mito is er vanaf 17.950 euro, met 80 pk sterke 1.4 benzinemotor en standaard airconditioning, multimediasysteem en een met leder bekleed stuurwiel. Met het Pack Veloce, verkrijgbaar vanaf het middelste uitrustingsniveau, kleed je de Mito net zo aan als de testauto. Dit pakket heeft een bescheiden prijs van 500 euro. Om het af te maken moet je eigenlijk nog antracietkleurige wielen erbij bestellen, voor 695 euro (17 inch). De Mito zit met zijn prijsstelling en uitstraling in de exclusieve hoek van het compacte B-segment, met concurrenten als de Audi A1, Mini en DS 3.

De nieuwe grille staat 'm goed.

Samenvatting en conclusie

De Mito is 8 jaar na zijn introductie nog altijd een verfrissende auto om te zien. De nieuwe grille staat ‘m goed en binnenin heerst een sportief sfeertje. Leuk is dat elke Mito eruit kan zien als een Veloce-uitvoering, voor een relatief kleine meerprijs. Met de sportief klinkende, 170 pk sterke turbomotor en de prima schakelende TCT-automaat is de Mito een enthousiasmerende auto om in te rijden, iets wat je terugziet in het brandstofverbruik.

Blijft de Alfa Romeo Mito met zijn tijdloze design eeuwig jong? De Veloce-uitvoering haalt in ieder geval het beste in de kleine Alfa naar boven, maar ook in jou. In een Mito lijk je zelf ook een beetje de eeuwige jeugd te hebben. En wie wil dat nou niet?