Highlights

  • vertrouwde naam...

  • ...maar groter model

  • 1.2-motor met 70 of 85 pk

Ford verlaat het A-segment, wat betekent dat het merk geen kleine stadsauto’s meer levert. De nieuwe Ka+ is dan ook geen opvolger van de Ka zoals we die kennen, maar een grotere en serieuzere auto. Toch blijft het instapmodel van Ford ‘gewoon’ Ka heten. Het zou zonde zijn om die inmiddels iconische typenaam te laten varen. De Ford Ka+ staat nu bij de dealer, ik mocht net voor de introductie met deze jongste telg rijden. Op welke plussen kun je met de Ka+ rekenen?

Het eerste opvallende punt is dat de Ka+ opereert in hetzelfde segment als Fords eigen Fiesta. Deze is wat hoger gepositioneerd en zal in de toekomst nog iets verder opschuiven. De verschillen zitten in zaken als motorisering, uitrustingsmogelijkheden en design – zaken die bij de Fiesta wat uitbundiger zijn. De Ka+ is dan ook meer een alternatief voor auto’s als de Dacia Sandero en Suzuki Baleno.

Bekijken

Waar Ford zich met de vorige Ka’s vooral richtte op de stijlbewuste koper, is de Ka+ meer pragmatisch. Voor het eerst is de auto dan ook uitgerust met achterportieren. De neus is getooid met Fords nieuwe familiegezicht, waarmee ‘ie de wereld fris aankijkt. Van achteren is de auto wat soberder ontworpen, maar ’t geheel klopt wel.

Vanbinnen overtuigt de Ka+ met een prima dashboardontwerp, waarvan ook de afwerking op niveau is. Verwacht bij dit praktische model geen aaibare materialen, als je dat wilt dan moet je voor een Fiesta gaan.

Heel veel ruimte op de achterbank.

Zitten

De Ka+ zit zoals je van een Ford verwacht. De stoelen zijn aangenaam, ondersteunen prima en ook de zittingen zijn lang genoeg. Dat zie je in deze klasse nog weleens anders. Jammer dat het stuur niet in diepte verstelbaar is. Desondanks zullen de meesten een prima zitpositie kunnen vinden achter het aangenaam dikke stuurwiel.  

Achterin behoort de Ka+ tot één van de ruimste modellen in zijn klasse. Hoofd- en beenruimte zijn ook voor wat langere mensen overtuigend, extra fijn is de grote ruimte onder de voorstoelen. Hierdoor kunnen achterpassagiers hun voeten goed kwijt. De ruimte op de achterbank heeft als gevolg dat je in de Ka+ zo’n 85 liter minder bagage in de kofferbak kwijt kan dan bij z’n belangrijkste concurrenten.  Wel is de bagageruimte, die alleen via een knop op de afstandsbediening of met een knop van binnenuit geopend kan worden, met 270 liter groot genoeg voor dagelijks gebruik en praktisch te beladen.

Bedienen

Ook op dit gebied is de Ka+ ‘gewoon’ een Ford, maar dan down-to-earth. Ergonomisch klopt alles en de middenconsole oogt fraaier en rustiger dan die van de Fiesta. Het kleurenscherm kenmerkt de Trend Ultimate-uitvoering, waarbij je ook een prima werkende spraakbesturing en Bluetooth-carkit krijgt.

Rijden

Wegrijden met de Ka+ gaat soepel, dankzij de prima aangrijpende koppeling en de fijn schakelende versnellingsbak. Het stuurwiel draait lekker licht en de besturing reageert behoorlijk direct, maar is niet nerveus. Prima dus voor een compact model, maar verwacht niet het stuurgevoel dat een Ford karakteriseert.

Het onderstel is dankzij vrij zachte vering en demping uitgesproken comfortabel, waardoor het de meeste kopers aan zal spreken. Als je wat meer van doorrijden houdt, merk je dat de koets in bochten behoorlijk overhelt en de voorwielen daardoor sneller grip verliezen.

Als geheel klopt het ontwerp van de Ford Ka+.

Welke uitvoering je ook kiest, je krijgt altijd een volwassen viercilindermotor.

Welke uitvoering je ook kiest, je krijgt een volwassen viercilindermotor met 70 (Trend Essential) of 85 pk (Trend Ultimate). Deze motor doet zijn werk aangenaam rustig en pas hoger in toeren zet hij een lichte keel op. Op de snelweg draait hij 3.600 tpm bij 130 km/u en dat is het enige wat je hoort. Wind- en bandengeruis blijven namelijk keurig op de achtergrond.

Bij stadsgebruik is de Ka+ op zijn best, bij het invoegen of inhalen op de snelweg klimt de motor minder snel naar het ideale toerengebied – dat bij 4.000 tpm begint – dan je zou willen. De ‘zuinige’ versnellingsbakverhoudingen zijn hier debet aan. De veelgeprezen 1,0-liter EcoBoost-turbomotor zou de Ka+ erg goed passen, maar ook de prijs opdrijven.

Hoewel het testverbruik met 1 op 14 stevig is, moet ik hierbij aantekenen dat de auto in de korte testperiode vrij stevig is bereden. Een rustiger rijstijl met lagere maximumsnelheden wordt al snel beloond met nettere waarden.

Airconditioning is standaard op de Trend Ultimate-uitvoering.

Betalen

Interessant aan de Ka+ zijn de twee uitvoeringen: instapper Trend Essential en ‘topmodel’ Trend Ultimate. Afgezien van andere lakkleuren is er op de Essential geen opties leverbaar, wat betekent dat je voor airconditioning moet overstappen op de Trend Ultimate. Het prijsverschil tussen deze uitvoeringen bedraagt 1.300 euro. Naast de genoemde airco krijg je 15 pk extra, een radio/cd-speler met kleurenscherm en Bluetooth carkit voor je mobiele telefoon.

De optielijst is even overzichtelijk. Voor 300 euro is er het Technology Pack met elektrisch bedienbare ramen achter, elektrisch inklapbare buitenspiegels en parkeersensoren achter. Voor 400 euro krijg je climate control en voor 200 euro wordt de standaard snelheidsbegrenzer een heuse cruise control. Stoelverwarming kan ook: die kost 300 euro.

Samenvatting en conclusie

Met de Ka+ zet Ford de Ka hoger in de markt. Eigenlijk is het een volledig nieuwe auto in een volledig ander marktsegment. Daarin heeft de Ka+ goede kaarten in handen, hij scoort vooral met veel interieurruimte. Ook de stilte aan boord en de goede uitrusting vallen in positieve zin op. De 1,2-liter motor doet verfijnd aan, maar moet behoorlijk werken voor maximale prestaties.

Met de Ka+ doet Ford een goede zet in het aantrekkelijke prijssegment. Voor 14.295 euro heb je aan uitrusting, ruimte en comfort geen gebrek. Het zou helemaal mooi zijn als Ford de Ka+ met de veelgeprezen EcoBoost-turbomotor gaat leveren, maar die zou de prijs opdrijven en dat wil Ford niet. Want de Ka+ is de Ka voor rekenaars.