Highlights

  • van MPV naar SUV

  • vier verschillende motoren

  • i-Cockpit 2.0

Peugeot heeft het hoog zitten, letterlijk en figuurlijk. De cijfers bewijzen dat de MPV echt op z’n retour is, terwijl SUV-achtigen zorgen voor dikgedrukte zwarte cijfers. De nieuwe 3008 is dan ook meer dan een hoge, praktische auto en ziet eruit als een SUV. Stoerder, strakker, maar ook eleganter dan het uitgaande model. Tegelijkertijd met de 3008 presenteert Peugeot i-Cockpit 2.0, een dashboard concept dat er indrukwekkend uitziet en absoluut het onderzoeken waard is. Daarvoor vlieg ik naar Bologna en maak de eerste kilometers.

Peugeot luidde het SUV-offensief in met de gefacelifte 2008. Na het plaatsen van een herkenbare nieuwe grille stond deze auto model voor een geheel nieuwe lijn Peugeots. De 3008 is de tweede en draagt alle elementen van de nieuwe Peugeot-designtaal in zich. 

Bekijken

Eerlijk is eerlijk: na de eerste persfoto’s van de nieuwe 3008 twijfelde ik aan het ontwerp. De auto oogde druk, massief en onsamenhangend. Wat die fotograaf bezielde, is tot op heden onbekend. Eenmaal oog in oog ziet de auto er ontzettend veel beter uit, mooi zelfs. Ranker, op de details verfijnd en met een fraaie welvende schouderlijn. Het belangrijkste: hij oogt verfrissend naast z’n concurrenten, wat z’n uiterlijk meerwaarde geeft.

Het instrumentarium is volledig digitaal.

Vanbinnen is de 3008 echt een klasse apart. Peugeot geeft hem een bedieningsconcept mee dat i-Cockpit 2.0 wordt genoemd, een doorontwikkeling van een eerder experiment met de 208, 2008 en 308. Het meest opvallend is de afwezigheid van fysieke tellers in elke uitvoering. In plaats hiervan zit een groot lcd-scherm waarop je diverse gegevens kunt tonen. De afwerking van het dashboard is indrukwekkend goed. Nagenoeg alles wat je aanraakt is van zachte materialen gemaakt en zelfs de sierstrips zijn van stof (!). Het fraaie interieur is één van de belangrijkste aankoopargumenten en onderscheidt de 3008 echt van z’n concurrenten.

Zitten

De 3008 kent een comfortabel hoge instap. De stevig geprofileerde stoelen ondersteunen bijzonder goed. Desgewenst vink je voor 1.300 euro elektrische stoelverstelling en een échte massagefunctie aan – niet slechts een bewegende lendensteun. Een belangrijk voordeel van de nieuwe i-Cockpit is het verbeterde zicht op de hooggeplaatste tellers, net als de toegenomen beenruimte onder het kleine stuurwiel.

Voor passagiers achterin de 3008 is het ronduit ruim. Been- en voetruimte zijn gewoon goed, de hoofdruimte overtreft je verwachtingen. Ook de kofferruimte stemt met 591 ouderwetse liters inhoud tot tevredenheid.

Bedienen

Het bedieningsconcept van de 3008 wordt bepaald door de i-Cockpit. Hoewel de twee grote schermen die daarmee gepaard gaan indrukwekkend ogen is de bediening ervan vrij eenvoudig. Dat komt met name dankzij de zes piano-achtige sneltoetsen onder het scherm. Een zeer welkome aanvulling, al ontbreekt helaas een sneltoets voor een centraal menu met instellingen. Hierdoor moet je af en toe iets langer naar een bepaalde functie zoeken dan nodig is. Het scherm dat de tellers vervangt laat zich heel eenvoudig van modus wisselen met de linker draaiknop op het stuur. Het nuttigst hierbij is het navigatiescherm dat groot, duidelijk en mooi in het blikveld geplaatst wordt. Geinige gadget is de parfumeur die desgewenst drie verschillende geuren in het interieur verspreidt.

De Peugeot 3008 heeft een fraaie, welvende schouderlijn.

De afwerking van het dashboard is indrukwekkend goed. 

Rijden
De 3008 rijdt als een uit de kluiten gewassen hatchback en doet geenszins terreinwagenachtig aan. Op de weg voelt de auto kleiner aan dan z’n werkelijke formaat, zonder dat het ‘volwassen gevoel’ dat de auto geeft eronder lijdt. Datzelfde effect geldt voor het onderstel. Dat is stevig genoeg om overhellen te beperken maar geeft genoeg mee om hobbels comfortabel te absorberen. Dwarsrichels worden iets nadrukkelijker doorgegeven, waaraan de 18 of zelfs 19 inch grote wielen van de testauto’s debet kunnen zijn.

Het kleine stuurwiel geeft een sportief gevoel maar de 3008 is SUV, geen sportwagen. Op lage snelheid is de besturing comfortabel licht en volgt hij stuurbewegingen traag op, waardoor de installatie ook iets minder sterk uit zichzelf centreert. Op iets hogere snelheid nemen weerstand en directheid van de besturing toe en voelt de 3008 alerter aan. De wegligging is daarbij zeer goed: volgzaam en stabiel.

De 1,2-liter PureTech-motor met drie cilinders levert 130 pk en het koppel van 230 Nm is al bij 1.750 tpm voorhanden. Samen met de handgeschakelde zesversnellingsbak vormt deze basismotor stiekem de fijnste combinatie met de Peugeot 3008. De versnellingspook beweegt daarbij haast on-Frans strak door het schakelpatroon. De PureTech is gretig, stil en soepel en krijgt tegelijkertijd snel vaart in de auto. Tijdens stevig accelereren hoor je heel in de verte het karakteristieke driecilindergeluid, op constante snelheid is de auto aangenaam stil en is motorgeluid nagenoeg afwezig.

Tijdens de introductie heb ik ook kennis mogen maken met de andere motoren. De topvariant GT biedt met z’n 180 pk sterke dieselmotor en automatische zesversnellingsbak comfortabel veel vermogen, waar iets meer (diesel)geluid in het interieur tegenover staat. Datzelfde geldt voor de 120 pk sterke 1.6 HDi, die qua koppel en vermogen overigens voldoende overtuigt.

Bijzonder design komt met een prijs.

Betalen

Op dit punt blijkt dat de meerwaarde van Peugeots design en uitvoering ook een meerprijs inhoudt. Met een vanafprijs van 29.384 euro inclusief kosten rijklaar maken is de auto niet uitgesproken duur, maar vergt wel een grotere investering dan instapmodellen van onder meer de Nissan Qashqai, Renault Kadjar en Seat Ateca. De 3008 kan zich wat prijs betreft beter meten met de iets grotere Volkswagen Tiguan. Datzelfde geldt voor de dieselmotoren, waarbij de 120 pk sterke BlueHDi-dieselmotor begint bij 37.174 euro. Topmodel GT, met 180 pk dieselmotor, staat voor 48.294 euro in de boeken.

Samenvatting en conclusie

Peugeot heeft echt zijn best gedaan op de nieuwe 3008, dat voel en zie je aan alles. Het uiterlijk is erg geslaagd, het interieur zelfs bijzonder indrukwekkend. De nieuwe i-Cockpit voegt echt iets toe aan de bediening van de auto. Daarbij rijdt de auto goed en is de basismotor met 130 pk stiekem ook de prettigste. Ruimte biedt de 3008 in overvloed, zowel aan bestuurder als passagiers.

Voor een iets hogere prijs dan de belangrijkste concurrenten heeft Peugeot een verfijndere en bovenal bijzonderdere auto neergezet. Met de keuze voor meer SUV zet Peugeot hoog in en slaagt. Wat mij betreft is dit de Leeuwenkoning. De baas van het Peugeot-gamma, maar ook van het segment.