Highlights

  • inspiratie van klassieker

  • twee 1.4 turbomotoren

  • dak opent zeer snel

Fiat is helemaal terug als merk met leuke auto’s! Na de 500-lijn volgt nu de 124 Spider, als knipoog naar het klassieke model. Twee zitplaatsen en een vlot te openen cabriokap zijn de basisingrediënten, een typisch Italiaanse koets en een turbomotor maken de 124 bijzonder. Ondanks de lage buitentemperatuur gooi ik de kap open en ga de weg op. Eens kijken hoe goed ‘ie is.

Oké, oké, Fiat flirtte flink met Mazda bij het realiseren van de 124 Spider. Hoewel het koetswerk volledig opnieuw vormgegeven werd en Fiat eigen motoren gebruikt, zijn deze 124 en de Mazda MX-5 in de basis gelijk. Toch knap dat het twee heel verschillende auto’s zijn geworden.

Bekijken

Het ontwerp van de Fiat 124 Spider wordt gekenmerkt door een lange, brede neuspartij. Recht van voren oogt hij daardoor ronduit indrukwekkend, pas wanneer je een stapje opzij zet blijkt de auto toch iets minder groot te zijn. Zet je de nieuwe naast de klassieke 124 Spider (1966 – 1985), dan zie je waar Fiat inspiratie gezocht heeft. Neus, flanken en achterkant: overal zijn de lijnen verwijzingen naar vroeger. Het is dus meer dan een typenaam die hier herleeft.

De stoffen kap van de Fiat 124 Spider bedien je eenvoudig in seconden

Vanbinnen herkent de autokenner het interieur van de Mazda MX-5. Geen straf, want dat is fraai vormgegeven en prima afgewerkt. Fiat voegde eigen tellers en een chiquere kleurstelling toe en gaf opnieuw vorm aan de deurpanelen. Het bruine leder van de testauto past erg goed bij de Italiaanse flair, al matcht het niet helemaal met de Rosso Passione-exterieurkleur. Wel geeft het goed aan wat er allemaal mogelijk is.

Zitten

Na een behoorlijk lage instap stel je vlot een goede zitpositie in. Dat het stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar is levert daarbij geen problemen op. De stoelen – met ingebouwde speakers – bieden zowel goede ondersteuning bij sportief bochtenwerk als comfort op de langere afstand. Wel is de auto met gesloten kap wat krap voor langere bestuurders. Passagiers met langere benen zitten stevig ingekapseld en raken soms de zachte bekleding van het dashboard met hun knieën. De grote kofferklep zorgt ervoor dat je de vrij kleine (140 liter) bagageruimte tenminste tot in de kleinste hoekjes kunt volstoppen. Mijn twee trolleys met daarbovenop een weekendtas passen probleemloos. In de dagelijkse praktijk kan de ruimte dus zomaar voldoende zijn.

Dankzij de ergonomie kan iedereen uit de voeten met de Fiat 124 Spider

Bedienen

Het meest opvallende in het interieur is het hooggeplaatste infotainmentscherm. Bij stilstand werkt dit als aanraakscherm, tijdens het rijden moet je de joystick in de middentunnel gebruiken. Het systeem werkt vlot en behoorlijk intuïtief. Ook de overige ergonomie is prima in orde waardoor iedereen uit de voeten kan met de 124 Spider. Het allereenvoudigst is de stoffen cabriokap. Na het overhalen van een hendel vouw je het dak bijna als vanzelf naar achteren. Secondenwerk.

Rijden

Zelfs al was de Fiat 124 Spider niet zo mooi geweest: je zou het allemaal vergeten als je gaat rijden. Na een druk op de knop start de motor, waarvan je de loop door de hele auto heen voelt. Het doet klassiek, machinaal, welhaast levend aan. En door de stevige korte versnellingspook, die zich zeer strak door de vijf versnellingen laat dirigeren, tegelijkertijd ook oerdegelijk.

Open rijdend valt op dat de wind aardig uit het passagierscompartiment gehouden wordt, zonder dat je aan openluchtbeleving inboet. Het kleine windschermpje tussen de rolbeugels doet z’n werk tot op snelwegtempo heel behoorlijk. Met gesloten kap is er, enigszins afhankelijk van de windrichting en -sterkte, behoorlijk wat rumoer.

Vering en demping zijn comfortabel en dat is goed nieuws voor de niet-zo-hardcore roadsterliefhebber. De koets helt voor een sportauto bovengemiddeld over in de bocht, maar dat maakt ‘m eigenlijk alleen maar speelser. Je voelt de lossere veren voornamelijk bij stuurcorrecties in een lange bocht. De auto wiebelt dan een beetje. Let wel: de auto is alleen speels als je erom vraagt, want bovenal is de wegligging veilig.

De motor, waarvan je de loop door de hele auto heen voelt, doet klassiek, machinaal, welhaast levend aan

Op kleine, bochtige weggetjes komt de 124 Spider helemaal tot leven. De besturing reageert behoorlijk direct, biedt een aangenaam zware weerstand en geeft voldoende informatie over de staat van het wegdek. Samen met het fijne onderstel biedt dat ouderwets stuurplezier. Onderstuur ligt niet snel op de loer, overstuur is vrij eenvoudig op te wekken. Met name rond de 2.500 tpm, wanneer de turbo écht op stoom komt, zet de achterkant graag een stapje opzij. De 1,4-liter MultiAir-motor heeft dus even nodig om op gang te komen, wat je kunt zien als een voor- of een nadeel. Ik vind het wel charmant, maar dat laat onverlet dat er soepeler motoren op de markt zijn.

Wanneer het plezier afgestopt moet worden, merk je dat ook het rempedaal nog klassiek aanvoelt. Geen bijterige ingrepen, even licht bijremmen is een makkie. En hard remmen betekent dus net zo hard trappen.

Het hele karakter van de auto zorgt ervoor dat alles wat je doet snel en sportief aanvoelt, terwijl de absolute snelheden behoorlijk binnen de perken blijven. Weinig auto’s hebben mij qua rijden zo breed laten grijnzen als deze kleine Fiat. En nog binnen de grenzen van de wet ook: dat lukt met moderne auto’s steeds minder goed.

De Fiat 124 Spider is speels als je erom vraagt maar bovenal veilig

Betalen

De Fiat 124 Spider is er vanaf 34.805 euro, inclusief de tegenwoordig verplicht meegerekende rijklaarmaakkosten. De geteste Lusso kost minstens 37.305 euro en biedt daarvoor onder meer lederen bekleding, een maat grotere lichtmetalen wielen en automatische klimaatregeling. Standaard is de 124 al behoorlijk compleet, zo heb je altijd het 7 inch infotainmentsysteem, airconditioning en cruise control.

Samenvatting en conclusie

Het is Fiat gelukt om van de 124 Spider een échte karakterauto te maken. De bediening en het rijden maken het tot een enorm leuk speleding. Dankzij z’n comfortabele onderstel is het zelfs méér dan dat, de kleine Fiat is ook dagelijks inzetbaar. De enige echte klacht is het krappe passagiersgedeelte. Of je er goed in past zal een proefrit moeten uitwijzen.

Ondanks de vrij hoge instapprijs is de Fiat 124 Spider een goede aanbieding. De standaarduitrusting is behoorlijk riant, de rij-eigenschappen toveren gegarandeerd een grijns op je gezicht en misschien nog wel het belangrijkste: je valt op, waar je ook gaat. Flirts gegarandeerd.