Highlights

  • volledig elektrisch

  • Falcon vleugeldeuren

  • 0-100 in 3,4 seconden 

Als de nieuwe Tesla Model X geen wielen had dan zou je haast denken dat ‘ie kon vliegen. Toch zal dit ruimteschip met z’n bijzondere Falcon vleugeldeuren zich vanaf nu, al dan niet zelfrijdend, tussen het Nederlandse verkeer gaan voortbewegen. “Falcon has landed” en ik mag de eerste kilometers maken met Tesla’s nieuwste vlaggenschip. De Model X, het snelste ruimteschip op wielen.

Waar de Tesla Model S het limousinesegment al aardig heeft opgeschud, daar heeft de Model X de grote, luxe SUV’s in het vizier. Geen wonder dus dat vierwielaandrijving standaard is. Voor het eerst kan een elektrische auto nu ook een behoorlijke aanhanger trekken: 2.250 kg. De buitenaardse prestaties van de Model S zijn gebleven, want er is geen andere SUV die zoveel sportwagens achter zich laat bij het stoplicht.

Bekijken

Oneerbiedig gezegd lijkt de Model X op sommige foto’s net een opgehoogde Model S. Als ik oog in oog sta met ‘Falcon’ blijkt de waarheid toch iets genuanceerder. Ja, hij is enorm groot maar dankzij z’n gestroomlijnde ontwerp, kunststof onderzijde en enorme wielen kloppen de proporties. Met de instelbare rijhoogte van de luchtvering til je de uitstraling letterlijk van MPV naar SUV. Geinig detail: met de Falcon-deuren en achterklep geopend blijft er bijna geen dak meer over. De panoramische voorruit loopt helemaal door tot aan de B-stijlen en is de grootste ter wereld in een productieauto.

Het centrale beeldscherm vervangt bijna alle knoppen.

Het interieur doet sterk denken aan dat van de Model S, het is minimalistisch van opzet en uiterst functioneel. Een centraal 17 inch touchscreen vervangt bijna alle knoppen en een contactslot of startknop is er niet. Het met zwart alcantara beklede dashboard wordt van het crèmekleurige leder gescheiden door sportieve koolstofvezel sierlijsten. Door het grote glasoppervlakte is er een enorme lichtinval die het ruimtelijke effect vergroot.

Zitten

Voorin zit je bijzonder prettig en een stukje verheven boven het asfalt. De fijn omklemmende stoelen vind je ook op de tweede zitrij, de testauto is als luxe zeszitter uitgevoerd. De neerklapbare stoelen op de derde zitrij zijn een optie en op de middelste rij kun je ook een derde zitplaats krijgen. Het voordeel van de zeszits opstelling is de makkelijke doorgang naar achteren en de hoeveelheid ruimte om de stoelen heen. De middelste stoelen staan op een stevige, smalle voet die in de lengte verschuifbaar is. De rugleuningen zijn eveneens verstelbaar waardoor niet al te lange personen heel behoorlijk zitten op de achterste zitrij. Enkel de hoofdruimte heeft te lijden onder de aerodynamisch aflopende achterkant. Doordat het enorme batterijpakket onder de wagenvloer is geplaatst en de elektromotoren tussen de wielen zijn geplaatst, blijft er zowel voor- als achterin een enorme kofferruimte over: bij elkaar opgeteld maar liefst 2.180 liter! Verspreid door het interieur vind je opbergvakjes, bekerhouders en USB-aansluitingen.

Bedienen

Het centrale touchscreen geeft toegang tot vrijwel alle bedieningselementen, multimedia en rijfuncties. Bijzonder zijn de automatisch openende deuren. Niet alleen de Falcon-achterdeuren, maar ook de voorportieren gaan automatisch open met een druk op de knop of wanneer je dichtbij komt. Bang voor schades? De portieren zitten vol met sensoren om botsingen te voorkomen. Juist in extreem krappe parkeerruimtes bewijst de Falcon-deur z’n meerwaarde dankzij de variabele hoogte en hoek waarmee die opent.

De Tesla Model X heeft een gestroomlijnd ontwerp.

Met de ‘Launch mode’ ingeschakeld riskeren passagiers bijna een whiplash.

Rijden

Het rijden met de Model X verschilt eigenlijk weinig met het rijden in de Model S en dat mag een groot compliment heten. De Model X heeft een fors leeggewicht van 2.440 kg, maar daar merk je vrij weinig van dankzij het lage zwaartepunt. Volgens Tesla is ongeveer een derde van dat gewicht van het 90 kW grote batterijpakket. Helemaal volgeladen goed voor 467 kilometer theoretisch rijbereik, in de praktijk is minimaal twee derde van die kilometers realistisch haalbaar en voor de meeste ritten voldoende.

De prestaties van de elektromotoren op de voor- en achteras zijn bizar: de hier geteste P90D Ludicrous heeft 539 pk en sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in een duizelingwekkende 3,4 seconden (de P100D zelfs in 3,1!). Met de stopwatch erbij is ‘ie slechts een tiende langzamer en 5 seconden later tikt de Model X al 160 km/u aan. De beleving van dit alles is surrealistisch, je hoort bijna niets maar je maag kriebelt en met de ‘Launch mode’ ingeschakeld riskeren passagiers bijna een whiplash. De beweging van het gaspedaal en acceleratie gaan zó direct en gelijk met elkaar op. Dankzij de vierwielaandrijving komen de krachten heel gecontroleerd vrij en met de instelbare rijmodi kun je ook rustig en comfortabel rijden. Alles is in te stellen, waaronder de stuurbekrachtiging, veerkarakteristiek en rijhoogte. De Model X heeft daardoor een ongelofelijk veelzijdig rijkarakter, die op iedere smaak of rijomstandigheid is af te stemmen. De luchtvering maakt ‘m erg comfortabel en de Model X helt slechts beperkt over in bochten.

Net als een vliegtuig beschikt deze Tesla ook over een geavanceerde Auto-Pilot die zich tot de beste op de markt mag rekenen. Hij houdt automatisch afstand, herkent wegbelijning en verkeersborden en stuurt zelfs keurig door flauwe bochten. Snelweg rijden was nog nooit zo relaxed en ook aan de ‘range anxiety’ is gedacht: Europa staat inmiddels vol met superchargers die de Model X ook voor lange afstanden geschikt maakt dankzij razendsnelle oplaadsessies.

Betalen

Met een vanafprijs van 97.800 euro voor de Model X 75D is de SUV slechts 4.000 euro duurder dan een vierwielaangedreven Model S. Wil je echter de allersnelste ‘P’(erformance) versie met het grote 90 of 100 kW accupakket en kruis je een paar leuke opties aan, dan ben je anderhalve ton of meer kwijt. Rijden op stroom is schoner en voordeliger dan brandstof, bovendien is de Model X is vrijgesteld van wegenbelasting en betaalt de zakelijke rijder (maximaal) 5 jaar lang slechts 4 procent bijtelling.

Met de bijzondere Falcon-deuren trek je veel bekijks.

Samenvatting en conclusie

Wil je met zes of zeven personen in alle ruimte en luxe ‘warp-speed’ halen? Knuffel je graag met bomen, nadat je een stoplichtsprintje hebt gewonnen? De Model X is zo veelzijdig als Moeder Aarde en draagt haar nog een warm hart toe ook. De meest futuristische auto van dit moment is emissievrij en laat je letterlijk in stilte genieten van sportwagenprestaties. Tegelijkertijd kan er een half hockeyteam comfortabel meereizen, inclusief sporttassen. De bijzondere Falcon-deuren trekken niet alleen bekijks, ze zijn ook nog eens reuzehandig met in- en uitstappen. Heb je een groot gezin en diepe zakken? Een veelzijdiger een schoner alternatief dan deze Model X bestaat er niet.