Highlights

  • pick-up van Toyota

  • met 2wd en 4wd

  • 3.200 kg trekgewicht

De Toyota Hilux is misschien wel de meest gewaardeerde auto ter wereld. In ons straatbeeld zie je 'm sporadisch, want hij duikt pas op wanneer er grotere belangen spelen. Wanneer er vrede bewaard moet worden, bijvoorbeeld. Sterker nog: de Hilux is zelfs zó betrouwbaar dat je hem aan beide kanten van een conflict zult treffen. Een keuze van zowel vriend als vijand, omdat er geen alternatieven zijn. Mijn programma kent gelukkig geen oorlog: ik ga ontdekken hoe het is om Hilux te rijden in Nederland.

Naast de betrouwbaarheid – die in een weekje moeilijk valt vast te stellen – zijn er nog meer redenen om voor deze auto te kiezen. Je kunt bijvoorbeeld heel eenvoudig een ruime ton aan lading achterin gooien of een listig off-roadparcours afleggen. Dat laatste kon ik wel testen, meer daarover verderop in deze test.

Bekijken

Vergeleken met de gemiddelde ‘Nederlandse’ auto is de Toyota Hilux beestachtig groot. Hij staat namelijk bijzonder hoog op z'n poten, waardoor de raampartij pas begint waar die van veel andere auto's eindigt. Voor zover je een pick-up kunt vormgeven is de Hilux goed geslaagd. Het riant verchroomde front oogt imposant zonder intimiderend te zijn. De omgekeerd scharnierende, vrijwel onzichtbare achterdeuren zijn fraai weggewerkt. Met z'n blauwe lak, lichtmetalen wielen en in kleur gespoten bumpers mag de grote Toyota er zeker zijn. Toch is een witte Hilux met zwarte bumpers en stalen wielen stiekem nog stoerder.

Toyota heeft zijn best gedaan op de vormgeving van het dashboard.

Binnenin heeft Toyota echt zijn best gedaan. Hoewel de bedieningselementen vrij grof zijn uitgevoerd, worden ze omsloten door een keurig vormgegeven dashboard. Alle materialen die je ziet en aanraakt zijn hard. Dat is dit keer geen nadeel, want het reinigt een stuk gemakkelijker dan het mooie ‘soft-touch’-spul uit luxe SUV's.

Zitten

Je stapt niet zomaar in de Hilux, het is een ware klim. Niet voor niets monteert Toyota op deze luxe Premium-uitvoering treeplanken om de in- en uitstap iets makkelijker te maken. Eenmaal 'op de bok' beland tref je prima ondersteunende stoelen aan en kun je de zitpositie goed instellen. Achter de voorstoelen staat een bak met enkele luikjes, waar je klein grut in kwijt kan. Daarbovenop is nog genoeg bagageruimte voor tassen en koffers, die je helaas niet aan het zicht kunt onttrekken met een afdekzeiltje.

De laadbak zelf is er een zonder verrassingen. Met een formaat van 1,84 bij 1,54 meter biedt hij zeker genoeg ruimte voor je materiaal, dat tot 1.120 kg mag wegen. De laadbak heeft vier sjorogen om lading mee te zekeren.

Bedienen

Zoals gezegd beschikt de Hilux over doeltreffende bedieningselementen. Zo kun je de belangrijkste functies ook met handschoenen of halfbevroren vingers bedienen. Het infotainment- en navigatiescherm bevat juist kleinere, aanraakgevoelige knoppen. Het systeem doet z'n werk naar behoren, maar mag wel wat sneller reageren. 

De 4x4-adept zal op de foto’s zien dat een tweede versnellingshendel mist. Dat klopt, in de nieuwe Hilux schakel je tussen hoge en lage gearing met een eenvoudige draaiknop. Ook het achterste differentieel wordt met een knop gelockt.

De Toyota Hilux trotseert de vele heuvels op het off-road parcours.

Buiten gebaande paden onderscheiden de mannen zich van de jongens. Het is al snel duidelijk: de Hilux is een stoere kerel. 

Rijden

Alleen al het starten van de Hilux is een sensatie op zich. Na het omdraaien van de sleutel hoor je de startmotor duidelijk rondgaan, waarna de dieselmotor zijn ontwaken aankondigt door de hele koets te laten wiebelen. De grote viercilinder loopt vrij beheerst, maar laat zich altijd horen. De lange versnellingspook schakelt wat hakerig en met lange slagen, het past wel bij de lange, goed doseerbare koppelingsslag.

De Hilux kent meer van deze ruwe eigenschappen. Zo is de besturing op de verharde weg niet uitgesproken licht, wel behoorlijk vaag. Met andere woorden: je weet eigenlijk nooit precies wat de voorwielen doen. Dat komt van pas bij het terreinrijden en zorgt ervoor dat het stuur niet snel uit je handen ‘geslagen’ wordt. Op snelwegtempo vergt de Hilux niet bovengemiddeld veel stuurcorrecties. Wanneer je de zo nu en dan hobbelende achteras met bladveren en het overhellen in bochten voor lief neemt, is het comfort aan boord zelfs goed te noemen. Motor- en bandengeluid blijven op de achtergrond, waardoor je met name de wind hoort wervelen rond de laadbak. Met 2.000 tpm bij 120 km/u draait de motor aangenaam weinig toeren. Dat heeft mede bijgedragen aan het keurige testverbruik van 1 op 13,2.

Het gedrag op de weg is dus prima, leuker en belangrijker zijn de kwaliteiten buiten de gebaande paden. Hier onderscheiden de mannen zich van de jongens, nietwaar? Het is al snel duidelijk: de Hilux is een stoere kerel. Hij trotseert de vele heuvels op het offroad-terrein in IJmuiden glansrijk. In de lage gearing neem je hindernissen zelfs zonder morren 'op de koppeling'. Enigszins terughoudend ben ik bij een glibberige waterplas met daaropvolgende helling. Deze plas bleek bij nadere beschouwing 'slechts' 50 centimeter diep, terwijl de Hilux zonder aanpassingen al 70 centimeter kan doorwaden. Hij doorstaat de proef dan ook met verve.

Hier mag je een aanhanger tot 3.200 kilogram aan hangen.

De 150 pk en 400 Nm (tussen 1.600 en 2.000 tpm) sterke diesel onder de kap is de enige leverbare motor. Meer hoeft écht niet, want nooit kom je kracht of vermogen te kort. Je komt zelfs bovengemiddeld goed met het verkeer mee. En houd je van slepen? Goed nieuws, want er mag 3.200 kg aan de trekhaak!  

Betalen

Voor particulieren is de Hilux geen koopje, de instapper met enkele cabine en achterwielaandrijving kost namelijk 30.600 euro inclusief kosten rijklaarmaken, btw en BPM. Beter kun je een onderneming starten, waardoor de belastingen komen te vervallen. Dezelfde auto kost dan ineens nog maar 19.400 euro. Doe je hetzelfde kunstje met de luxe uitgeruste testauto, dan betaal je als ondernemer net geen 27.000 euro en als consument 44.217 euro.

Wil je graag een automaat, dan moet je er rekening mee houden dat die alleen leverbaar is in combinatie met dubbele cabine. Die uitvoering heeft een te kleine laadbak om in aanmerking te komen voor BPM-teruggave en kost daardoor minimaal 53.700 euro.

Samenvatting en conclusie

Een Hilux kies je niet zomaar. Je hebt hem nodig en je neemt 'm vanwege zijn ijzersterke reputatie. Afgaand op de geschiedenis is een Hilux namelijk meer dan oerdegelijk. Tijdens de test laat hij zich daarnaast kennen als een behoorlijk geciviliseerde pick-up, zonder z'n offroad-roots te verloochenen. Sterker nog, zelfs wanneer je enkel de koppeling op laat komen kun je de meeste hindernissen al aan.

De Hilux is voornamelijk een onwrikbaar stuk gereedschap en heeft  tegelijkertijd genoeg verfijning voor langere ritten. Daarmee is hij eigenlijk beter dan ooit tevoren. Klaar om door nog meer mensen gekoesterd te worden. Door nieuwe vrienden, en vijanden natuurlijk.