Highlights

  • tussen A- en B-segment

  • vanaf 14.499 euro

  • ook met 4WD

Suzuki ververst zijn modelgamma voortvarend, waarbij zowel bekende als nieuwe namen hun opwachting maken. De Ignis is zo’n bekende naam die nu opnieuw inhoud krijgt. De nieuwe Ignis opereert, net als broer Baleno, op de grens van het A- en B-segment. De Baleno is hierbij de rationele keuze, terwijl de Ignis daarbovenop moet imponeren met z’n charme. Kom maar op!

Het gebeurt niet vaak dat een merk meerdere auto’s in hetzelfde segment levert. Suzuki deed het al eerder, door in het cross-oversegment zowel de rationele S-Cross als de modieuze Vitara aan te bieden. Deze strategie lijkt te werken, want beide auto’s worden prima verkocht en zie je regelmatig rijden.

Bekijken

Het is een guitig ding, die Ignis. Met z’n led-omrande koplampen kijkt hij als een blij ei de wereld in en lijkt te lachen naar de overige weggebruikers. De auto heeft een kenmerkend silhouet, waarbij de hoge bodemvrijheid en scherp oplopende raamlijn het meest in het oog springen. De ‘louvres’ in het achterscherm grijpen terug naar de Suzuki SC 100 GX uit de seventies. Van achteren oogt de auto iets smaller dan ‘ie is, vanwege de grote achterlichten. Niet het meest samenhangende ontwerp dus, wel eentje dat telkens weer vrolijk maakt.

De ‘louvres’ in het achterscherm grijpen terug naar de '70s Suzuki SC 100 GX

Het interieur van de Ignis is met minstens zoveel aandacht ontworpen als de buitenkant. De vormgeving is zowel strak als creatief en ook de aandacht voor details verdient een compliment. Zo is niet alleen het cluster voor de klimaatregeling fraai vormgegeven, zelfs de afdekkingen van de 12V- en USB-aansluitingen zijn voorzien van mooi afgewerkte klepjes. Zoals gebruikelijk in dit segment is het dashboard opgebouwd uit harde kunststoffen, al zie je dat er niet direct aan af.

Zitten

De Suzuki Ignis is een cross-over, dus heb je een iets verhoogde instap. Wanneer je eenmaal zit merk je daar niets van, hij doet aan als een normale hatchback. De stoelen zijn over een grote lengte verschuifbaar, het stuurwiel laat zich helaas enkel in hoogte verstellen. Direct valt op dat de stoelen aangenaam zacht zijn en de opstaande wangen houden je in bochten prima op je plek. De steun voor de onderrug zou nog iets beter kunnen, voor ’n stadsauto zijn ze gewoon fijn.

Achterin heeft de testauto twee verschuifbare stoelen en evenveel zitplaatsen. Dit is nagenoeg altijd standaard, enkel de Comfort-instapversie heeft een vaste bank met drie zitplaatsen. Iets om rekening mee te houden! Achterpassagiers zitten behoorlijk riant, met ruim voldoende hoofd-, been- en voetenruimte. Zelfs met de voorstoelen in de achterste stand is er achterin nog voldoende ruimte voor twee opgroeiende kinderen. De kofferruimte is met 260 liter ruim genoeg en door de verschuifbare achterstoelen flexibel in te delen. Klap je alles neer, dan ontstaat er 1.100 liter aan ruimte.

De vormgeving is zowel strak als creatief en ook de aandacht voor details verdient een compliment

Bedienen

De Ignis is vanbinnen niet alleen leuk, maar ook prima doordacht en functioneel. Boordcomputer en cruise control bedien je 'zoals het hoort' vanaf het stuurwiel. Het op Android gebaseerde infotainmentsysteem is duidelijk en snel, wel ontbreken 'echte' toetsen voor bijvoorbeeld de volumeregeling. Het enige échte nadeel is de onmogelijkheid om te multitasken – zo kun je tijdens een telefoongesprek via Bluetooth geen navigatie-aanwijzingen meer zien.

Rijden

Suzuki positioneert de Ignis voornamelijk als stadsauto en op dat gebied blinkt de auto echt uit. Neem de korte draaicirkel van 9,4 meter, waarmee straatje keren of inparkeren een fluitje van een cent is. De besturing is op lage snelheid comfortabel licht. Rijd je op hogere snelheid, dan ontstaat een wat onnatuurlijk zwaar gevoel in het stuur dat bedoeld lijkt om de auto stabieler te maken. Dat is de Ignis in principe ook, totdat je wel moet bijsturen. Dat gaat dan iets minder subtiel.

De algehele rijbeleving is dus vooral soepel en licht. Je kunt eenvoudig 'op de koppeling' wegrijden. Wat opvalt is de versnellingsbak, die niet typisch Japans aanvoelt, maar met wat speling en langere slagen schakelt. Onder de kap ligt een 1.2-liter viercilindermotor, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. Hoewel de motor bij 120 km/u ruim 3.500 tpm draait, hoor je daarvan niks. Met 90 pk op slechts 810 kg verlang je ook niet snel naar meer vermogen, zeker niet in stadsverkeer.

De Suzuki Ignis is leuk, maar ook prima doordacht en functioneel

Fijn is dat het onderstel altijd aangenaam zacht en comfortabel is. Verkeersdrempels en korte oneffenheden worden heel volwassen geabsorbeerd. Daar staat tegenover dat de koets wat overhelt in bochten, al is dat bij normaal gebruik niet hinderlijk. Suzuki kiest hier duidelijk voor comfort boven sportiviteit en dat is erg prettig.

De testauto is voorzien van het SHVS-systeem, wat staat voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Dit ondersteunt de motor bij acceleraties en maakt hem sneller dan de Ignis zonder SHVS. In de praktijk merk je vooral dat het stop/start-systeem beter functioneert dan bij veel andere auto's. Zo slaat de motor al af bij uitrollen beneden de 15 km/u. Doordat de startmotor is gekoppeld aan een tandriem herstart de auto letterlijk onmerkbaar. Dankzij SHVS heeft een flinke file aan het eind van de test geen invloed op het keurige, afgelezen testverbruik van 5,1l/100 km – 1 op 19,6.

Betalen

Met een vanafprijs van 14.499 euro inclusief rijklaarkosten zet Suzuki niet in op de laagste instapprijs. Het merk claimt dat er geen sprake is van een kaal showroomlokkertje. Dat klopt, want ook instapmodel 1.2 Comfort heeft zaken als airco en radio/mp3 met Bluetooth-ondersteuning aan boord. Vanaf het tweede uitrustingsniveau, de voor 15.999 euro leverbare Select, heeft jouw Ignis al een touchscreen op het dashboard staan.

In de praktijk merk je vooral dat het stop/start-systeem beter functioneert dan bij veel andere auto's

Voor zaken als led-koplampen, sleutelloos starten en cruise control moet je de topuitvoering 'Stijl' hebben. Die is er vanaf 17.999 euro. Opvallend: de Ignis is er vanaf de Select-uitvoering ook met ‘Allgrip’ vierwielaandrijving, voor 2.000 euro extra. In het begin van 2017 wordt ook een automaat leverbaar. Deze vergt een relatief bescheiden meerprijs van 1.000 euro. Private Lease is bij Suzuki zelf mogelijk vanaf 258,70 euro per maand.

Samenvatting en conclusie

Suzuki's Ignis maakt vrolijk bij de eerste aanblik, en die glimlach blijft gedurende de test onverminderd aanwezig. Eigenlijk valt er niets af te dingen op Suzuki’s compacte cross-over. De zit is fijn, de ergonomie is goed en zowel binnen de stad als op de grote weg is het een comfortabele auto om mee onderweg te zijn.

De naam Ignis wordt met verve nieuw leven ingeblazen. Het design is spraakmakend, maar geen uitgesproken reden om 'm te laten staan. Samengevat is de Ignis leuk, slim en zuinig, Een blij ei met een verrassing.

Het bovenaan dit artikel vermelde crashtestresultaat van drie sterren geldt voor het model Ignis in het algemeen. Als de auto, in hogere uitrustingsniveaus, voorzien is van een veiligheidspakket dan geldt er een score van vijf sterren.